Stockmann julkisti uudet tavoitteensa ennen pääomamarkkinapäivää
Stockmann julkisti päivitetyn strategiansa ja uudet taloudelliset tavoitteet erikseen Lindex- ja Stockmann-divisioonille. Strategia ei ainakaan otsikkotasolla tarjonnut isoja mullistuksia. Tavoitteet näyttävät varsin odotetuilta, joskin Stockmann-divisioonan osalta haastavilta. Yhtiön kannalta mahdollinen Stockmann-divisoonasta irtautuminen on mielestämme kuitenkin tärkeämpää ja kiinnostavampaa kuin sen operatiivinen parantaminen. Tämän osalta ei kerrottu uutta tietoa. Stockmann avaa strategiaa ja tavoitteitaan lisää torstaina pidettävällä pääomamarkkinapäivällä.
Lindexin tavoite kasvaa 3-5 % ja säilyttää pitkällä aikavälillä nykyinen marginaali
Lindexin osalta yhtiö kertoi kolme strategista tavoitetta olevan kasvun vauhdittaminen, kestävään liiketoimintaan siirtyminen ja kustannusten ja kasvun erottaminen toisistaan. Nämä ovat isoja ja loogisia teemoja, joita on tässä vaiheessa vaikea arvioida tarkemmin.
Taloudelliset tavoitteet Lindexille ovat:
- Vuotuinen liikevaihdon kasvu 3-5 % paikallisissa valuutoissa ja 10 mrd. SEK liikevaihto 2030 mennessä
- Digitaalisen myynnin osuus 30 % liikevaihdosta keskipitkällä aikavälillä
- Oik. liikevoittomarginaali 15 % pitkällä aikavälillä
Kasvutavoite on mielestämme suhteellisen odotettu. Lindexin päämarkkinat (Pohjoismaat) ovat hitaasti kasvavia, joilla Lindexillä on jo vahva markkina-asema, mutta muissa maissa yhtiön pitäisi pystyä kasvamaan. 10 mrd. SEK:in tavoite tarkoittaisi nykyisellä valuuttakurssilla reilut 850 MEUR ja siten noin 4,5 % vuotuista kasvuvauhtia 2030 asti. Olemme odottaneet Lindexille lähivuosille 2-3 %:n kasvua. Digitaalisen myynnin osuus on tänä vuonna ollut 19 % ja uskomme kasvun tulevan pääasiassa digitaalisista kanavista, johon nähden 30 % tavoite on looginen.
Kannattavuuden suhteen Lindex on jo tällä hetkellä lähes tavoitellussa 15 %:n tasossa, joka on tosin sen historiaan nähden erittäin hyvä taso (15 vuoden keskiarvo 9 %). Marginaalitavoitteen muotoilu (pitkällä aikavälillä) herättää hieman kysymyksiä siitä, onko lyhyellä/keskipitkällä aikavälillä odotettavissa mahdollisesti heikompaa kannattavuutta. Tavoite on joka tapauksessa mielestämme suhteellisen odotettu, koska nykyistä heikompaakaan kannattavuutta yhtiö ei voi tavoitella, mutta toisaalta nykyinen taso on jo mielestämme erinomainen. Meidän ennusteissa marginaali laskee lähivuosina 11-12 %:n tasolle.
Stockmann-divisioonan osalta mahdollinen irtautuminen tavoitteita tärkeämpää
Stockmann-divisioonan osalta yhtiö julkisti myös kolme strategista tavoitetta jotka ovat tarjooman kehittäminen edelleen kohti premium- ja luksuskategorioita, kanta-asiakaskunnan kasvattaminen ja hyödyntäminen sekä monikanavaisen asiakaskokemuksen varmistaminen. Nämä ovat sinällään varsin tuttuja teemoja ja kysymys on enemmän niiden toteutuksesta. Ensimmäisen kohdan osalta yhtiö korostaa Helsingin tavaratalon roolia, jonka voi tulkita rivien välistä tarkoittavan, että muut tavaratalot eivät ole niin tärkeitä ja niitä voitaisiin jossain vaiheessa sulkea. Tätä yhtiö tuskin voi kuitenkaan ääneen lausua ennen konkreettisia suunnitelmia/päätöksiä.
Stockmann-divisioonan taloudelliset tavoitteet ovat:
- Liikevaihdon kasvu markkinakasvun mukaisesti keskipitkällä aikavälillä
- Positiivinen vapaa kassavirta keskipitkällä aikavälillä
- Oik. liikevoittomarginaali 5 % keskipitkällä aikavälillä
Stockmannin kehitys tällä hetkellä on kaikilla näillä mittareilla negatiivinen ja näemme tavoitteisiin pääsemisen vaikeana. 5 % liikevoittomarginaali tarkoittaisi nykyisellä liikevaihdolla noin 15 MEUR liikevoittoa (2023e: -5 MEUR). Tämä tarkoittaisi arviomme mukaan karkeasti nollatulosta, kun huomoidaan vasta rahoituskuluissa näkyvä vuokrien osuus. Siten marginaalitavoite ja positiivinen kassavirtatavoite ovat hyvin linjassa keskenään. Näemme tavoitteet haastavana Stockmannille ja yhtiön kannalta paljon tärkeämpää on mahdollinen irtautuminen Stockmann-divisioonasta. Tämän osalta tiedote ei odotetusti tarjonnut uutta, sillä strategisen arvioinnin on kerrottu valmistuvan ensi vuoden aikana.
Pääomamarkkinapäivä torstaina
Stockmann järjestää torstaina pääomamarkkinapäivän ensimmäistä kertaa yli kymmeneen vuoteen, jossa nyt julkistettua strategiaa ja tavoitteita käydään tarkemmin läpi. Tiedotteesta kysymyksiä herätti ainakin Lindexin lähivuosien marginaalinäkymä sekä toimet, joilla Stockmann-divisioonan kannattavuutta pyritään nostamaan. Tilaisuutta voi seurata Inderes TV:n kautta 16.11. klo 13 alkaen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Lindex Group
Lindex Group on vuonna 1862 perustettu suomalainen vähittäiskauppayritys johon kuuluu kaksi ketjua: Stockmann brändillä toimivat tavaratalot Suomessa ja Baltiassa sekä Lindex vaateketju, jonka päämarkkinat ovat Ruotsi ja Norja, mutta toimintaa on 18 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.10.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 981,7 | 948,4 | 970,1 |
kasvu-% | 9,20 % | −3,39 % | 2,29 % |
EBIT (oik.) | 79,8 | 80,3 | 71,0 |
EBIT-% (oik.) | 8,13 % | 8,47 % | 7,32 % |
EPS (oik.) | 0,32 | 0,21 | 0,20 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 6,07 | 13,72 | 14,45 |
EV/EBITDA | 2,95 | 5,42 | 5,22 |