Sanoma Q2 - tulos jäi hieman odotuksista pääasiassa Learningsin takia
Sanoma julkaisi tänään aamulla hieman konsensusodotuksia heikomman, mutta lähes omien ennusteidemme mukaisen Q2-tuloksen. Q2-raportti ei alustavan arviomme mukaan sisältänyt merkittäviä yllätyksiä eikä todennäköisesti aiheuta suuria muutoksia aikaisempiin ennusteisiimme tai näkemykseemme Sanomasta.
Liikevaihto laski vertailukaudesta 1,8 % (oikaistu -2,0 %) 441 MEUR:oon ja jäi hieman 451 MEUR:n konsensusodotusten alapuolelle (Q2’16: 450 MEUR). Liikevaihdon laskun taustalla oli erityisesti mainosmyynnin 7 %:n lasku. Muu kuin printtimedian myynti säilyi Sanoman mukaan vakaana. Operatiivinen liikevoitto laski vertailukaudesta 81,7 MEUR:oon (Q2’16: 86,9 MEUR) jääden myös hieman konsensusodotusten alapuolelle (85,3 MEUR). Yhtiön mukaan SBS-kaupalla oikaistu vertailukelpoinen operatiivinen liikevoitto pysyi toisella neljänneksellä kuitenkin vertailukauden tasolla. Operatiivinen osakekohtainen tulos oli 0,32 euroa (Q2’16: 0,32 euroa), kun konsensusodotus oli 0,34 euroa ja oma ennusteemme oli 0,33 euroa.
Tulosyksiköistä Learningsin liikevaihto 100,3 MEUR alitti hieman konsensuksen ennusteet (103,8 MEUR), mutta Media BeNen liikevaihto 196,5 MEUR oli täysin konsensusodotusten mukainen (196,4 MEUR). Media Finlandin liikevaihto 144,6 MEUR jäi hieman odotuksista (150,7 MEUR). Operatiivisen liikevoiton osalta Media BeNen 27,5 MEUR:n liikevoitto oli odotusten mukainen (konsensusennuste 28,8 MEUR) ja Media Finlandin liikevoitto 22,5 MEUR oli odotuksia parempi (konsensus 18,3 MEUR). Learningin operatiivinen liikevoitto 34,0 MEUR oli selkeä pettymys, sillä konsensus odotti yksiköltä 42,1 MEUR:n liikevoittoa. Sanoman mukaan Learningsin operatiiviseen liikevoittoon vaikuttivat mm. uusien oppimismenetelmien kehittämiskustannukset Puolassa sekä ammatillisen koulutuksen hankkeen kustannukset. Konsernikulut olivat Q2’17:n aikana vain -2,4 MEUR ja selvästi -4,2 MEUR:n konsensusennustetta pienempiä. Yhtiön mukaan konsernikuluihin vaikuttivat mm. ajoitukset ja kulujen allokoinnin muutokset.
Lievästi positiivista Q2-raportissa olivat yhtiön alentuneet kiinteät kulut sekä H1’17:n aikana parantunut kassavirta sekä laskeneet rahoituskulut. Käyttöpääoman kasvu kumosi kuitenkin osan suotuisasta kehityksestä.
Sanoma toisti aikaisemman ohjeistuksensa vuodelle 2017 ja odottaa konsernin rakennemuutoksilla oikaistun liikevaihdon pysyvän vakaana ja operatiivisen liikevoittoprosentin olevan noin 10 %. Ohjeistus vaikuttaa mielestämme Q2-tuloksen valossa alustavasti realistiselta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.04.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 639,1 | 1 510,7 | 1 385,5 |
kasvu-% | −4,52 % | −7,83 % | −8,29 % |
EBIT (oik.) | 167,9 | 157,8 | 147,6 |
EBIT-% (oik.) | 10,24 % | 10,44 % | 10,65 % |
EPS (oik.) | 0,51 | 0,61 | 0,61 |
Osinko | 0,20 | 0,30 | 0,40 |
Osinko % | 2,43 % | 4,27 % | 5,69 % |
P/E (oik.) | 16,19 | 11,53 | 11,56 |
EV/EBITDA | 4,23 | - | 4,41 |