Finnair aikoo viimeistellä uudelleenrakennuksen 600 MEUR:n merkintäoikeusannilla
Finnair tiedotti aamulla, että yhtiö on tänään julkistanut kutsun ylimääräiseen yhtiökokoukseen hallituksen valtuuttamiseksi päättämään osakeannista. Osakeannissa yhtiön nykyisillä osakkeenomistajilla on merkintäetuoikeus enintään 600 MEUR:n bruttovarojen keräämiseksi. Osakeannin edellytyksenä on, että yhtiön osakkeenomistajat myöntävät kyseisen valtuutuksen 27.10.2023 pidettävässä ylimääräisessä Yhtiökokouksessa. Tarkoitus on, että osakeanti toteutettaisiin Q4:n aikana, markkinatilanteen niin salliessa. Voit seurata yhtiön mediatilaisuutta klo 11 alkaen täältä.
Merkintäoikeusannilla tasetta vahvistetaan investointikykyiseksi
Osakeannista saatavat bruttovarat käytetään Finnairin taseen ja taloudellisen aseman vahvistamiseen, jotta yhtiö pystyisi paremmin hallitsemaan jäljellä olevia rahoitusvelkojaan, tukemaan kestävään kannattavaan kasvuun tähtäävän strategiansa toteuttamista ja varmistamaan kykynsä toteuttaa investointeja tulevaisuudessa. Osakeannin tarkoituksena on auttaa Finnairia saavuttamaan keskeiset taloudelliset tavoitteensa: 6 %:n vertailukelpoinen liikevoittomarginaali vuoden 2025 loppuun mennessä, tasolla 1x-2x oleva nettovelka suhteessa vertailukelpoiseen käyttökatteeseen vuoden 2025 loppuun mennessä sekä yhtiön varojenjakokyvyn palauttaminen vuodesta 2025 alkaen (vuoden 2024 tulokseen perustuen).
Yhtiö käyttää Osakeannista saatavia nettovaroja 400 MEUR:n pääomalainan osakeannin jälkeen jäljellä olevan osuuden takaisinmaksuun ja pääomalainalle kertyneen koron maksamiseen. Pääomalainan takaisinmaksun sekä 1.9.2023 tapahtuneen Yhtiön nimellisarvoltaan 200 MEUR:n suuruisten arvopapereiden (hybridilaina) lunastamisen odotetaan luovan kestävän taseen ja vähentävän merkittävästi yhtiön rahoituskuluja.
Finnairin suurin osakkeenomistaja (noin 55,8 % osakkeista) Suomen valtio on ilmoittanut yhtiölle, että se tukee ylimääräiselle yhtiökokoukselle tehtyä ehdotusta ja aikoo merkitä uusia osakkeita täysimääräisesti sille allokoitavien merkintäoikeuksien perusteella. Osakeannissa Suomen valtio odottaa maksavansa osakkeiden merkinnän kuittaamalla koko merkintähinnan vastaavalla määrällä pääomalainan pääomaa. Yhtiön muut osakkeenomistajat Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma, Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen (yhteensä noin 3,4 % Yhtiön osakkeista) ovat sitoutuneet peruuttamattomasti äänestämään ehdotuksen puolesta ylimääräisessä yhtiökokouksessa ja merkitsemään oman suhteellisen osuutensa osakeannista tiettyjen tavanomaisten ehtojen täyttyessä. Loppuosalle eli 40,7 %:lle osakeannista tullaan antamaan merkintätakaus tiettyjen tavanomaisten ehtojen täyttyessä.
Olemme pitäneet taseen vahvistamista tarpeellisena eikä osakeanti yllättänyt
Kuten olemme analyysissämme jo pitkään todenneet Finnairin käytännössä kokonaan korkoa kerryttävistä instrumenteista viime aikoina koostunut tase on mielestämme ollut kestämätön pidemmällä tähtäimellä. Taseen vahvistaminen pelkästään tulorahoituksen kautta olisi ollut aivan liian pitkä prosessi, kun huomioidaan, että lentoliiketoiminnassa kilpailukykyisenä pysyminen vaatii myös kykyä investoida lentokoneisiin. Siten taseen korjaaminen merkintäoikeusannilla oli mielestämme varsin odotettu loppunäytös Finnairin uudelleenrakennusprosessille, jota yhtiö on työstänyt koronapandemian ja Venäjän ylilentokiellon aiheuttaman tuplakriisin jälkeen (tuloksen osalta kehitys on ollut odotuksia nopeampaa). Myös merkintäoikeusannin kokoluokka on mielestämme jokseenkin odotettu ja riittävä, mutta suhteessa yhtiön reilun 700 MEUR:n markkina-arvoon osakeanti on kuitenkin suuri. Olemme käyneet Finnairin tasetilannetta tarkemmin läpi muun muassa toukokuussa julkistetussa laajassa raportissa, joka on luettavissa täältä.
Vaikka taseen vahvistaminen onkin mielestämme yhtiöllä tarpeellista, oman pääoman kerääminen merkintäoikeusannilla tulee laimentamaan Finnairin nykyisten osakkeenomistajien omistuksia, sillä tyypillisesti merkintäoikeusannit ja etenkin 100 % taatut merkintäoikeusannit tehdään tuntuvalla alennuksella suhteessa pörssikurssiin. Esimerkiksi Finnairin keväällä 2020 toteuttamassa merkintäoikeusannissa laskennallinen alennus oli yli 40 %. Tarkempia laskelmia aiheesta ei kuitenkaan voi vielä tehdä, sillä osakeannin ehdot eivät ole tiedossa. Laimennusvaikutuksen sekä merkintäoikeusannin tyypillisesti osakkeeseen kohdistaman myyntipaineen takia Finnairin osakkeeseen voikin arviomme kohdistua loppuvuoden aikana myyntipainetta. Pidemmällä tähtäimellä taseriskin oleellinen pienentyminen kuitenkin mielestämme parantaa Finnairin sijoitusprofiilia selvästi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.07.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 356,6 | 3 015,0 | 3 015,6 |
kasvu-% | 181,08 % | 27,94 % | 0,02 % |
EBIT (oik.) | −163,9 | 201,2 | 200,0 |
EBIT-% (oik.) | −6,95 % | 6,67 % | 6,63 % |
EPS (oik.) | −0,33 | 0,14 | 0,05 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 18,58 | 54,40 |
EV/EBITDA | 68,88 | 8,71 | 8,68 |