Eckerö Line tuo uuden laivan rahtiin ja automatkustajille Viro-Suomi -reitille
Eckerö Line ilmoitti tuovansa uuden rahtiin ja automatkustajiin keskittyvän laivan Itämerelle Viron ja Suomen väliselle reitille. Laivan aloittaminen reitillä arviolta kesäkuussa tiukentaa kilpailua entisestään kilpaillulla reitillä. Uutinen on selvästi negatiivista sekä Tallinkin että Viking Linen rahtivolyymeille kasvavan laivakapasiteetin myötä ja näemme, että Vuosaaresta lähtevän laivan mahdollistama keskustan ruuhkaisten satamien ja katujen kierto luo Eckerö Linelle pientä kilpailuetua Tallinkin ja Viking Linen laivoihin nähden.
Vuosaaren terminaalista lähtevä rahtilaiva tulee viemään näkemyksemme mukaan markkinaosuuksia etenkin laivoilta, jotka liikennöivät ruuhkaisen Helsingin keskustan alueella. Tallinkilla Jätkäsaaresta lähteviä laivoja ovat ro-pax -alukset (matkustaja, rahti, auto) Star ja Megastar, joiden rahtimääriin Eckerö Linen uusi laiva tulee näkemyksemme mukaan vaikuttamaan negatiivisesti. Vuosaari-Muuga -reitillä operoivan Sea Wind -rahtilaivan volyymeihin emme odota vastaavaa vaikutusta. Sea Wind ei kuitenkaan operoi suoraan Tallinnan satamaan, mikä voidaan nähdä kilpailuetuna Eckerö Linen uudelle alukselle.
Eckerön uuden laivan matkustusaika on noin 3 tuntia ja siinä se jää jälkeen Tallinkin noin 2 tunnin matkoille lahden yli. Tämän vuoksi emme odota suurta vaikutusta liikematkustajien ja vapaa-ajan matkustajien volyymiin. Lisäksi laiva ei tarjoa Tallinkin laivojen kaltaisia palveluita, joita vapaa-ajan matkustajat kuluttavat. Hintakilpailun odotamme kuitenkin myös siellä kiihtyvän, sillä uudelle laivalle mahtuu noin 366 matkustajaa ja se sisältää myös kahvilan sekä pienen myymälän. Varsinkin alkuvaiheessa tarjouksien kautta auton kanssa matkustavat voivat siirtyä käyttämään kyseistä laivaa. Tämä aiheuttaa luonnollisesti painetta myös Tallinkille ja Viking Linelle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille