Verve Q2'24: Markkinaosuus kasvussa
Tämä raportti on käännös raportista "Gaining market share", joka julkaistiin 30.8.2023 klo 9:43.
Elokuun puolivälin positiivisen tulosvaroituksen jälkeen Verven Q2’raportti ei tarjonnut suuria yllätyksiä, vaikka siinä korostettiinkin joitakin myönteisiä kehityssuuntia. Huomattavaa on, että vaikka raportti esitteli kohentunutta kassavirtakonversiota ja asiakaspysyvyysastetta, yhtiön pääomamarkkinapäivässä tarjottiin myös lisää näkyvyyttä yhtiön toimintaan. On selvää, että Verve on jatkanut markkinaosuutensa kasvattamista vuonna 2024, ja näkymät ovat edelleen vahvat. Toistamme lisää-suosituksemme ja nostamme tavoitehintamme 38 kruunuun (aik. 35 kruunua).
Vahva pysyvyysaste ja kohentunut kassakonversio
Koska ylä- ja alarivit olivat tiedossa jo ennen raporttia, keskityimme ensisijaisesti kassavirtaan, hinnoittelutrendeihin ja keskeisiin suorituskykyindikaattoreihin (KPI). Jälkimmäisen osalta Verven nettodollarin laajenemisaste pysyi vakaana mutta vahvana ja oli 109 % (Q1'24: 110 %), mikä osoittaa, että nykyiset asiakkaat käyttävät edelleen enemmän rahaa. Erityisen huomionarvoista oli kuitenkin 98 %:n asiakaspysyvyysaste, joka oli korkein yli kolmeen vuoteen. Aste viittaa siihen, että Verve säilyttää yhä suuremman osan nykyisestä asiakaskunnastaan. Uskomme, että tämä on osoitus alan vahvasta kiinnostuksesta ja Verven tuotteiden jatkuvasta merkityksestä, etenkin kun yksityisyydensuojaan keskittyvät suuntaukset jatkavat kasvuaan ja siirtymä kohti tunnisteetonta tai vähätunnisteista maailmaa kiihtyy. Kassavirran osalta pidämme myönteisenä sitä, että Verve on onnistunut viime kvartaaleina kasvattamaan kassakonversiota kahdentoista kuukauden jaksolla, mikä on osoitus vakaasta käyttöpääoman hallinnasta.
Positiiviset trendit keskiössä pääomamarkkinapäivässä
Verven pääomamarkkinapäivä (CMD) tarjosi rohkaisevia näkemyksiä erityisesti hinnoittelutrendeistä. Kuten Q2-raportissa todettiin, yhtiön hinnoittelupisteet olivat Q2:lla korkeammalla, mikä näkyi alhaisempana volyymikasvuna suhteessa koko liikevaihdon kasvuun. Yhtiön mukaan nämä korkeammat CPM-asteet olivat kuitenkin ensisijaisesti yrityskohtaisia eivätkä osoitus markkinoiden laajemmasta elpymisestä. Q2:lla havaitut korkeammat hinnoittelupisteet johtuivat suurelta osin uusien mainosmuotojen, kuten kokoruutu- ja videomainosten, skaalautumisesta. Verve odottaa, että myös yleiset CPM-aseteet nousevat koko loppuvuoden 2024 ajan, mikä tukee koko vuoden ennusteitamme. Googlen heinäkuussa ilmoittaman evästekäytäntömuutoksen kumoamisen osalta Verve myönsi, että uuteen lähestymistapaan liittyy epävarmuustekijöitä, mutta korosti, että ala on nyt täysin tietoinen yksityisyyden kasvavasta merkityksestä, joka on tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpi. Olimme myös tyytyväisiä nähdessämme Verven antavan enemmän tietoa toiminnastaan, erityisesti edistymisestä mainostulojen monipuolistamisessa tulemalla uusille markkinasegmenteille sekä sen kasvavasta markkinaosuudesta iOS-laitteissa, mikä auttaa lieventämään joitakin aiemmin havaittuja epävarmuustekijöitä.
Osakekurssissa on vielä nousuvaraa
Vaikka tulosennusteemme pysyvät pääosin ennallaan, olemme nostaneet hieman vapaan kassavirran ennusteitamme. Vuoden 2025 ennusteillamme Verven oikaistu EV/EBIT on 6,8x ja oikaistu EV/FCF 10,6x. Vaikka EV/EBIT-kerroin on absoluuttisesti katsottuna alhainen, oikaistu EV/FCF-kerroin on vain hitusen alle verrokkimediaanin (11,5x). Uskomme, että verrokkitason mukainen (FCF-pohjainen) kerroin on hyväksyttävä, erityisesti kun otetaan huomioon tulevaisuudennäkymät. Jun Groupin integroinnin myötä Verven odotetaan paitsi parantavan pääomarakennettaan tulevina vuosina myös kasvattavan vapaata kassavirtaansa ja kasvavan kilpailijoitaan suuremmaksi tällä saralla. Tämä näkyy vuoden 2026 oikaistussa EV/FCF-kertoimessa (9.5x), mikä on alle vertailuyhtiöiden mediaanin (10,3x). Mielestämme parhaiten yhtiön pitkän aikavälin arvonmuodostusta kuvaava DCF-malli viittaa mahdolliseen nousuvaraan (39,3 SEK/osake), mikä vahvistaa myönteistä näkemystämme entisestään.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verve
Verve (Ticker: VER) is a fast-growing, profitable, digital media company that provides AI-driven ad-software solutions. Verve matches global advertiser demand with publisher ad-supply, enhancing results through first-party data from its own content. Aligned with the mission, “Let’s make media better,” the company focuses on enabling better outcomes for brands, agencies, and publishers with responsible advertising solutions, with an emphasis on emerging media channels. Verve’s main operational presence is in North America and Europe. Its shares are listed on the Nasdaq First North Premier Growth Market in Stockholm and the Scale segment of the Frankfurt Stock Exchange. The company has three secured bonds listed on Nasdaq Stockholm and the Frankfurt Stock Exchange Open Market.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.08.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 322,0 | 413,0 | 499,0 |
kasvu-% | −0,76 % | 28,26 % | 20,82 % |
EBIT (oik.) | 76,9 | 104,4 | 130,1 |
EBIT-% (oik.) | 23,89 % | 25,29 % | 26,06 % |
EPS (oik.) | 0,15 | 0,28 | 0,37 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 6,60 | 13,87 | 10,38 |
EV/EBITDA | 3,55 | 8,93 | 6,75 |