Sanoma Q2'24: Alkuvuodesta tutut tekijät tuloksen ajureina
Sanoma julkisti keskiviikkona hieman odotuksiamme paremmat Q2-luvut molempien segmenttien ylittäessä ennusteemme. Kuluvan vuoden ohjeistuksen ylälaidalla jo ennestään ollut tulosennusteemme ei kuitenkaan ole muuttunut. Learningin kausiluonteisuuden ja kotimaan talouden heikkouden myötä Q3:n kehitys määrittää pitkälti koko vuoden tulostason. Pidämme ohjeistuksen positiivista muutosta mahdollisena, mutta viime aikainen uutisvirta kotimaan taloudesta pitää jännitystä yllä pidemmälle syksyyn. Ennustettuun lähivuosien tulostasoon nähden osake on maltillisesti hinnoiteltu ja siten toistamme lisää-suosituksemme ja 7,0 euron tavoitehintamme. Suhteellisen tuore laaja raportti Sanomasta on vapaasti luettavissa tästä linkistä.
Tulosylitystä ajoivat Q1:ltä tutut ajurit
Sanoman Q2-liikevaihto ylsi vertailukauden tasolle, joten se ylitti 4 %:n laskua odottaneen ennusteemme. Tämän ajureina toimi Q1:n tapaan Learningissa ajoitukselliset tekijät, kun taas Media Finland ylsi kokonaisuutena odotuksiamme pirteämpään kasvuun mainos- ja tilaustuotoissa kotimaan talouskehityksestä huolimatta. Pitkälti näitä kahta ajuria heijastellen Q2:n operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja ylsi 61 MEUR:oon ylittäen näin 53 MEUR:n tasolla olleen ennusteemme ja myös vertailukauden tason. Learningin merkittävä tulosparannusohjelma Solar etenee yhtiön mukaan aikataulussa, mutta kuten kerrottua, sen merkittävimpiä vaikutuksia joudutaan odottamaan vuoteen 2026. Kommentoimme Q2-tulosta tuoreeltaan jo keskiviikon aamukatsauksessamme, ja kommenttimme on luettavissa täällä.
Ennustemuutokset jäivät maltillisiksi, ohjeistuksen tarkistus on mahdollista H2:lla
Sanoma toisti vuoden 2024 ohjeistuksen, jonka mukaan se odottaa liikevaihtonsa olevan 1,29-1,34 miljardia euroa ja operatiivisen liikevoiton ilman PPA-poistoja 160-180 MEUR (2023: 175 MEUR). Ensimmäisen vuosipuoliskon jälkeen etumatkaa viime vuoden tulokseen nähden on kertynyt selkeästi, joten näkemyksemme mukaan kuluvaan vuoteen sisältyy ohjeistuksen positiivisen muutoksen mahdollisuus. Pidämme ainakin tulosohjeistushaarukan alalaidan tarkistusta ylöspäin mahdollisena, mitä myös ennallaan säilynyt 175 MEUR:n operatiivisen liikevoiton (ilman PPA-poistoja) ennusteemme peilaa. Keskeisinä epävarmuutta ylläpitävinä tekijöinä Learningissa toimii opetussuunnitelmauudistuksien ajoituksen aiheuttama liikevaihdon paine, mistä konkretiaa saadaan vasta Q3:lla toiminnan kausiluonteisuuden vuoksi. Vastaavasti viime aikainen uutisvirta kotimaan talouden kehityksestä ei ole ollut erityisen vakuuttavaa, minkä takia eritoten Media Finlandin korkeakatteisten mainos- ja digitilaustuottojen kehitykseen loppuvuonna liittyy epävarmuutta.
Mielestämme tuotto-odotus ylittää tuottovaateen
Vuoden 2024 ennusteillamme osakkeen arvostus on mielestämme melko neutraali (2024e oik. P/E 16x ja EV/EBITA 11x). Asteittain paraneva tulos ja velkaantuneisuutta sulattava kassavirta painavat arvostuksen kuitenkin maltilliseksi vuoden 2026 ennusteillamme (oik. P/E 9x ja EV/EBITA-kerroin 8x). Siten odottamamme tuloskasvu toimii tuotto-odotuksen ajurina ja yhdessä lähivuosien lähes 6 %:n osinkotuoton kanssa se nostaa tuotto-odotuksen papereissamme yli tuottovaateen tason. Siten osakkeen tuotto/riski-suhde taipuu mielestämme houkuttelevaksi. Myös kassavirtamallin ja osien summa -laskelman muodostama arvostuksen viitekehys (8,0 ja 8,4 euroa/osake) mielestämme osoittavat osakkeen nykyhinnoittelun olevan houkuttelevan puoleinen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.07.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 392,9 | 1 341,8 | 1 357,6 |
kasvu-% | 7,28 % | −3,66 % | 1,17 % |
EBIT (oik.) | 133,8 | 136,2 | 152,7 |
EBIT-% (oik.) | 9,61 % | 10,15 % | 11,25 % |
EPS (oik.) | 0,39 | 0,41 | 0,54 |
Osinko | 0,37 | 0,37 | 0,39 |
Osinko % | 5,32 % | 4,75 % | 5,01 % |
P/E (oik.) | 17,67 | 18,92 | 14,55 |
EV/EBITDA | 6,71 | 6,49 | 5,59 |