Remedy Q2'24: Neuvottelut Control-pelien kohtalosta lähenevät loppuaan
Remedyn Q2-luvut olivat odotuksiamme parempia ja yhtiön peliprojektit näyttävät etenevän hyvin. Alan Wake 2:n myynti on kuitenkin kehittynyt jonkin verran odotuksiamme hitaammin, ja siirsimme rojaltioletuksiamme kvartaalilla eteenpäin. Vaikka neuvottelut Condorin ja Control 2:n julkaisumallista ovat vielä kesken, on selvää, että kokonaisuutena Remedy tulee ottamaan selvästi aiempaa enemmän riskiä näiden osalta. Tätä heijastellen teimme jo alustavia muutoksia ennusteidemme taustaoletuksiin, ja oletamme nyt Condorin osalta yhteisjulkaisua kumppanin kanssa ja Control 2:n itsejulkaisua, joka tulee vaatimaan lisärahoitusta. Remedyn pitkän aikavälin potentiaali näyttää osakkeen nykyarvostuksella kiinnostavalta, ja lyhyellä tähtäimellä näemme päätösten Control-pelien kohtalosta toimivan ajurina osakkeelle. Toistamme lisää-suosituksen ja 20,0 euron tavoitehinnan.
Odotuksiamme paremmat Q2-luvut, AW2:n myynti odotuksiimme nähden pettymys
Remedyn Q2-liikevaihto kasvoi 16 % 10,3 MEUR:oon, mikä ylitti selvästi 7,5 MEUR:n ennusteemme. Ylitystä selitti kehitysmaksut (Q2’24: 9,4 MEUR, +39 %), joita tuloutui selvästi odotuksiamme enemmän Q2:lla tuotantoon siirtyneestä Max Payne -projektista. Korkeamman liikevaihdon myötä myös neljänneksen liiketulos (-3,2 MEUR) oli selvästi ennustettamme (-6,8 MEUR) parempi. Alan Wake 2:n myyntilukuja ei avattu, eikä peli tuottanut vielä rojalteja Q2:lla. Remedy kommentoi nyt pelin kattaneen ”suurimman osan” kehitys- ja markkinointikuluistaan. Aiempi sanamuoto oli ”merkittävän osan”, joka viittasi 50-80 %:iin kuluista. Siten tämän osalta mennään nyt yli 80 %:ssa. Odotimme aiemmin pelin alkavan tuottaa merkittäviä rojalteja Q3:sta lähtien, mikä olisi arviolta vaatinut tietoa kustannusten kattamisesta nyt Q2-raportin yhteydessä. Lykkäsimme siten rojaltiodotuksiamme Q4:lle, jolloin mm. joulumyynti, pelin toinen lisäosa sekä fyysisen peliversion julkaisu tukevat myyntiä. Condor etenee tuotannossa kohti ensi vuodelle kaavailemaamme julkaisua ja myös Control 2 eteni odotetusti esituotantoon neljänneksen aikana.
Ennusteiden taustaoletuksiin muutoksia: Oletamme Control 2:n itsejulkaisua ja Condorin yhteisjulkaisua
Helmikuussa Remedy hankki 505 Gamesilta kaikki oikeudet Control-pelibrändiin erittäin hyvällä kauppahinnalla. Lähivuosien kehitysmaksujen tasoon tulee olennaisesti vaikuttamaan Condorin ja Control 2:n osalta neuvottelujen alla olevat julkaisusopimukset tai päätös näiden hankkeiden itsejulkaisusta. Olemme tehneet nyt ennusteisiimme oletuksen, että Remedy tulee itserahoittamaan Control 2:n ja yhteisjulkaisemaan Condorin kumppanin kanssa. Kokonaisuutena lähivuosien tulosennusteemme laskivat merkittävästi pienempien kehitysmaksujen seurauksena. Vastaavasti pitkän aikavälin rojaltiennusteet nousivat huomattavasti ja itsejulkaisun myötä myös tulevissa projekteissa piilevä potentiaali kasvaa entisestään. Nykyiset ennusteemme odottavat hyvin menestyviä pelejä, mutta potentiaalia on myös selvästi parempaan. Päivitetyillä oletuksillamme Remedy tarvitsisi noin 20 MEUR lisärahoitusta, jotta tase kestäisi pienellä liikkumavaralla Control 2:n itsejulkaisuun lähivuosina tarvittavat panostukset.
Pitkän aikavälin potentiaali kiinnostaa nykyarvostuksella
Remedyn tuloskehitys ja sitä kautta arvostuskertoimet tulevat pelijulkaisujen ajoituksista johtuen heilumaan ennusteillamme vuositasolla vielä pitkään, ja moniprojektimallin mahdollistama tasaisempi vahva tuloskehitys tapahtuu vasta 2030-luvulla. Ennusteillamme tulos jää vielä lähivuosina tappiolle ja EV/S-kertoimet (2024e 4,3x) ovat melko korkeita. Pitkällä aikavälillä vahvaa tuloskasvua odottavan DCF-mallimme arvo on nyt 21,7 euroa. Malli on luonnollisesti hyvin herkkä keskeisille oletuksille, ja Remedyn tapauksessa yksittäinen peli voi yllättää isosti molempiin suuntiin. Kaiken kaikkiaan Remedyn askeleet kohti isomman vastuun ottamista pelihankkeistaan kasvattavat pitkän aikavälin potentiaalia, mihin nähden osakkeen nykyarvostus näyttää kiinnostavalta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.08.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 33,9 | 52,8 | 52,1 |
kasvu-% | −22,15 % | 55,60 % | −1,39 % |
EBIT (oik.) | −28,6 | −2,6 | −8,9 |
EBIT-% (oik.) | −84,37 % | −4,99 % | −17,02 % |
EPS (oik.) | −1,68 | −0,14 | −0,52 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 172,38 | - |