Rebl Group Q3'24: Markkinan käänne siirtyy seuraavaan vuoteen
Rebl Group raportoi isossa kuvassa odotustemme mukaisen Q3-tuloksen. Yhtiön tulostaso heikkeni vertailukaudesta haastavan liiketoimintaympäristön seurauksena. Lähitulevaisuus tulee niin ikään jatkumaan mollivoittoisena, ja uskomme yhtiön kykenevän selvempään kasvuun vasta H2’25 lähtien. Heikkenevää tulostasoa indikoiva ohjeistus toistettiin Q3-raportin yhteydessä. Osakkeen arvostus on mielestämme yhtiön tulospotentiaaliin nähden korkea, mikä painaa tuotto-odotuksen heikolle tasolle. Siten toistamme vähennä-suosituksemme sekä 1,5 euron tavoitehinnan.
Kannattavuus hieman odotettua parempi
Rebl Group raportoi vertailukauden tasoisen 25,0 MEUR:n Q3-liikevaihdon, joka oli isossa kuvassa odotustemme mukainen. Kasvua nähtiin yritysoston tukemassa Painoliiketoiminnassa, kun Näkyvyysliiketoiminnan ja Digitaalisen liiketoiminnan liikevaihdon kehitystä heikensi haastava markkinaympäristö. Konsernin Q3-käyttökate heikkeni 1,9 MEUR:oon, joka ylitti 1,7 MEUR:ssa olleen ennusteemme. Tämä vastasi reilu 7 % liikevaihdosta, joka on haastavassa markkinaympäristössä mielestämme kohtuu hyvä suoritus. Liikevoittotasolla kannattavuus painui nollan alapuolelle sen ollessa 0,3 MEUR tappiollinen. Kannattavuuskehitystä tukivat Painoliiketoiminnan yritysostot ja kohentuneet myyntikatteet sekä Digitaalisen liiketoiminnan kustannussäästöt, kun taas Näkyvyysliiketoiminnan kannattavuus jäi vertailukauden tason alapuolelle arviomme mukaan haastavan markkinan painamana. Osakekohtainen tulos (-0,06 euroa) ylitti odotuksemme (-0,08 euroa) vahvemman liikevoiton avittamana.
Ohjeistus toistettiin, markkinaheikkous jatkunee vielä jonkin aikaa
Rebl toisti vertailukauden tasoista liikevaihtoa (2023: 116,2 MEUR) ja heikkenevää kannattavuutta (2023: -0,9 MEUR) indikoivan ohjeistuksensa. Isossa kuvassa yhtiön tulovirtojen muokkaus etenee oikeaan suuntaan, mutta keskeinen riski tämän onnistumiselle ja kannattavuuskäänteelle on Painoliiketoiminnan vauhdilla rakenteellisesti supistuva markkina ja sitä kautta supistuva liikevaihto. Liiketoiminnan volyymikriittisyydestä johtuen tämä painaa sen tuloskuntoa ja kassavirtaa. Lyhyellä tähtäimellä tätä riskiä kohottaa kotimaan varsin vaisu talouskehitys, mikä arviomme mukaan painaa Painoliiketoiminnan volyymeja sekä lykkää asiakkaiden investointeja ja sitä kautta Näkyvyys- ja Digitaalisen liiketoiminnan kasvua. Kokonaisvaltaisten markkinointiratkaisujen myynnissä onnistuminen toisaalta luo yhtiölle edellytykset vauhdittaa tulovirtojen muutosta ja siten tuloskäännettä. Kotiutettujen sopimusten ensimmäiset merkit tulisi olla havaittavissa 2025 aikana. Ennusteemme odottavat kuluvalta vuodelta 115 MEUR:n liikevaihtoa ja -1,4 MEUR:n oik. liikevoittoa. Kuluvan vuoden raportoitua tulosta nostaa medialiiketoiminnan myyntivoitto. Teimme jatkuvien toimintojen osalta ennusteisiimme pieniä negatiivisa tarkistuksia Paino- ja Näkyvyysliiketoimintojen heikon markkinakehityksen ja lopetettavien liiketoimintojen myötä. Tästä eteenpäin odotamme yhtiön tulosparannuksen jatkuvan ja liikevoiton kääntyvän positiiviseksi vuonna 2028, käytännössä Näkyvyysliiketoiminnan ja Digitaalisen liiketoiminnan turvin.
Osakkeen arvostus korkea ja tuotto-odotus heikko
Osakkeen arvostus on mielestämme kaikilla negatiivista tulosta tekevälle liiketoiminnalle soveltuvilla arvostusmittareilla kallis, mikä painaa osakkeen tuotto-odotuksen heikolle tasolle. Tulos- ja kassavirtapohjaisin kertoimin (2025e EV/EBITDA 6x ja EV/FCF 13x) yhtiötä hinnoitellaan mielestämme selvällä preemiolla sen tulospotentiaaliin nähden. Painoliiketoiminnan stabiloitumista pitkällä aikavälillä odottava DCF-mallimme indikoi yhtiön käyvän arvon sijaitsevan 1,6 euron tuntumassa, mikä rajoittaa osakkeen nousupotentiaalia. Yhtiön korkean velkaantuneisuuden vuoksi näemme taseaseman tervehdyttämisen menevän voitonjaon edelle, minkä tähden emme usko yhtiön jakavan osinkoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rebl Group
Rebl Group on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kolmesta liiketoimintaosasta, painoliiketoiminnasta, näkyvyysratkaisuista ja digitaalisesta liiketoiminnasta, koostuva konserni. Perinteisen painoratkaisujen sijaan yhtiö pyrkii jatkossa toimittamaan kokonaisvaltaisia, liiketoiminta-aluerajat ylittäviä, ratkaisuja asiakkaidensa markkinoinnin tarpeisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.10.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 133,9 | 114,6 | 108,9 |
kasvu-% | 0,30 % | −14,44 % | −4,93 % |
EBIT (oik.) | −0,3 | −1,4 | −1,7 |
EBIT-% (oik.) | −0,19 % | −1,22 % | −1,59 % |
EPS (oik.) | −0,27 | −0,26 | −0,26 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 7,90 | 2,41 | 5,65 |