Raisio Q3'24: Kuluttajaliiketoiminnassa vahva vire
Q3-raportti vahvisti luottamustamme Raision brändivetoisten kuluttajaliiketoimintojen hyvään tuloskehitykseen. Näemme nykyisen rakenteen mahdollistavan merkittävää tuloskasvua lähiaikoina. Pidemmän aikavälin kasvusuunnitelmien onnistumisen arviointi on sen sijaan haastavampaa. Toistamme lisää-suosituksen ja nostamme tavoitehinnan 2,40 euroon (aik. 2,35€).
Laaja-alaista volyymikasvua Q3:lla, väliaikaiset tekijät painoivat kannattavuutta
Raision liikevaihto kasvoi Q3:lla 5 % v/v konsensuksen odotusten mukaisesti ja oli 59,1 MEUR. Kasvu syntyi volyymivetoisesti ja nimenomaan kuluttajasegmentistä pääasiassa Elovena ja Benecol -brändien vetämänä. Markkinan normalisoituminen inflaation hellittäessä, sekä toisaalta kasvupanostusten lisääminen ovat tukeneet kuluttajamyyntiä viime kvartaalien aikana. Terveelliset elintarvikkeet kasvoi 8 % v/v ja myös kannattavuus parantui. Terveelliset ainesosat –segmentissä liikevaihto oli vertailukauden tasolla ja tulos heikentyi, mihin vaikutti negatiivisesti kasvistanoliesterin toimitusten ajoittuminen Q2-kvartaalille ja laskenut hintataso kotimaan B2B-markkinoilla, mutta toisaalta positiivisesti viljatuotteiden B2B-myynnin kasvanut volyymi. Konsernin oikaistu liikevoitto oli 6,5 MEUR, jääden hieman alle vertailukauden (Q’23: 7,4 MEUR) ja konsensusennusteen (7,2 MEUR). Konsernin tulosalitus selittyi pääosin 0,7 MEUR varauskirjauksilla, jotka liittyivät keskeneräisiin viranomaisprosesseihin Suomessa ja Iso-Britanniassa. Liiketoiminnan rahavirta parantui vertailukaudesta ja nettokassa kasvoi jo 64 MEUR:oon (Q3’23: 48 MEUR).
Nykyinenkin liiketoimintarakenne tarjoaa hyvää tuloskasvupotentiaalia
Raisio toisti ohjeistuksensa vuodelle 2024, jonka mukaan oikaistu EBIT kasvaa vuodesta 2023 (22,7 MEUR). Arvioimme 2024 oikaistuksi liikevoitoksi nyt 23,9 MEUR (aik. 24,5 MEUR) ja vuosien 2025-26 tulosennusteemme ovat pääosin ennallaan. Odotamme oikaistun liikevoiton kasvavan 9 %:lla vuoden 2025 aikana, mitä tukee mm. volyymivetoisen kasvun jatkuminen kannattavuudeltaan vahvassa kuluttajaliiketoiminnassa. Myös B2B-myynnissä odotamme volyymikasvun jatkuvan sekä toisaalta katetason parantuvan hintojen vakautumisen ja varastonkierron myötä. Kuluttajapuolella myynti- ja markkinointipanostuksia kasvatetaan asteittain, mutta arviomme mukaan ainakin lyhyellä aikavälillä kannattavuuden tulisi edelleen parantua kasvun myötä. Keskipitkällä aikavälillä Raisio harkitsee lisäpanostuksia kuluttajatuotteiden lanseerauksiin uusilla markkina-alueilla, millä voisi toteutuessaan olla väliaikainen kannattavuutta heikentävä vaikutus, mitä olemme pyrkineet huomioimaan ennusteissamme. Yhtiö järjestää CMD:n vuoden 2025 Q1:llä, jossa se tulee esittelemään laajemmin uutta kasvustrategiaansa.
Arvostus edelleen edullinen, jos taseen pääoma onnistutaan hyödyntämään tehokkaasti
Osakkeen nykyinen arvostus oik. EV/EBIT 12x ja 11x vuosille 2024-25e ovat 15 % ja 10 % alle verrokkiryhmän ja mielestämme edulliset hyväkatteiselle brändiyhtiölle, jolla on vakaa kannattavuus ja suotuisa kassavirtaprofiili viime vuosien suurten investointien jälkeen. Mielestämme käypä arvostustaso olisi noin EV/EBIT 12-13x ja pidemmän aikavälin strategian tuloskasvupotentiaalin mahdollinen kirkastuminen voisi tarjota lisää nousupotentiaalia lähivuosien aikana. Reilu 6 %:n osinkotuotto tukee tuotto-odotusta. Uusi tavoitehintamme 2,40 euroa vastaa EV/EBIT-kerrointa 12x 2025e. Taseen pääoman käytön tehostaminen ja toisaalta pääoman allokoinnissa onnistuminen ovat keskeisiä kysymyksiä ja epävarmuustekijöitä osaketarinan kannalta. Vastaavasti vuonna 2021 ostetusta tappiollisesta kasviproteiiniliiketoiminnasta luopuminen voisi olla positiivinen ajuri osakkeelle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.11.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 219,5 | 229,4 | 240,7 |
kasvu-% | −0,60 % | 4,50 % | 4,93 % |
EBIT (oik.) | 22,7 | 23,9 | 26,0 |
EBIT-% (oik.) | 10,34 % | 10,41 % | 10,81 % |
EPS (oik.) | 0,13 | 0,13 | 0,14 |
Osinko | 0,14 | 0,14 | 0,14 |
Osinko % | 6,88 % | 6,62 % | 6,62 % |
P/E (oik.) | 15,28 | 15,81 | 15,06 |
EV/EBITDA | 8,74 | 8,42 | 7,37 |