Puuilo Q1'24: Esimerkkisuoritus epävakaassa markkinassa
Puuilon Q1-raportti oli totuttuun tapaan vahva voimakkaan asiakasmäärän kasvun siivittämänä. Vaikka markkinaympäristö on edelleen epävakaa, on yhtiö osoittanut kykynsä kahmia markkinaosuuksia kilpailijoista erottuvan konseptin ja halvan hintamielikuvan avulla. Lähivuosien kasvuennusteitamme ajaa useat vuosittaiset myymäläavaukset kohti 70:n tavoitetta sekä vanhojen myymälöiden myynnin kasvu. Osakkeen lyhyen tähtäimen arvostus on edelleen hieman koholla, mutta se on mielestämme perusteltavissa voimakkaan tuloskasvuprofiilin sekä korkean pääoman tuoton myötä. Toistamme lisää suosituksen ja nostamme tavoitehintamme 11,5 euroon (aik. 11,0e) positiivisten ennustemuutosten siivittämänä.
Sama mantra jatkui: markkinaosuuksia kahmittiin molemmin kourin
Puuilo kirjautti 16 %:n liikevaihdon kasvun Q1:llä, sen asettuessa 75,4 MEUR:oon. Tämä oli melko linjassa meidän odotuksiimme ja tismalleen linjassa konsensukseen nähden. Kasvun pääajurina toimivat uudet myymäläavaukset, mukaan lukien kaksi konvertoitua Hurrikaani-myymälää. Vertailukelpoisesti myynti kasvoi 5 % ja asiakasmäärät 7 %, mikä on mielestämme hyvä suoritus hieman vaisumman Q4:n jälkeen. Kannattavuuskehityksen pääajurina toimivat kasvaneet volyymit sekä hieman vertailukaudesta parantunut myyntikate-%. Kustannuspaineista huolimatta seuraamamme 8,3 MEUR:n (11 % liikevaihdosta) EBITA-kannattavuus oli linjassa odotuksiin nähden. Vertailukauden tasolla olevaa osakekohtaista tulosta (0,06 euroa) selittääkin kasvaneet rahoituskustannukset, jotka arviomme mukaan syntyivät kasvaneiden IFRS 16-vastuiden (korkokomponentti) myötä.
Ennustemuutokset jäivät rajallisiksi, heikkoja signaaleja markkinaympäristön kohenemisesta
Teimme pieniä ennustemuutoksia, johtuen pääasiassa odotuksia paremmasta Q1:stä sekä vuoden sisäisistä myymäläavausennusteiden muutoksista. Lisäksi nostimme lähivuosien ennusteita mm. Puuilon konseptiin konvertoitujen Hurrikaani-myymälöiden suotuisan vastaanoton ajamana. Näissä alkuvaiheen kannattavuustasot ovat uskoaksemme täysin uutena perustettua Puuilo-myymälää korkeammat olemassa olevan asiakaskunnan vuoksi. Yhtiön johto kertoi näkevänsä heikkoja signaaleja markkinaympäristön kohenemisesta ja arvioi markkinapohjan olevan parhaillaan käsillä. Yhdymme jokseenkin tähän toteamaan, sillä mm. rakentamisen vähittäis- ja tukkukauppiaat ovat raportoineet pitkään jatkuneiden myynnin laskujen hidastumisista. Tulevien koronlaskujen vaikutus kuluttajien ostovoimaan realisoituu arviomme mukaan vasta vuoden 2025 puolella, mutta näillä on selvä indikatiivinen arvo esimerkiksi investointikysynnälle, johon lukeutuu Puuilolle tärkeät remontointi ja rakentaminen. Investointikysynnän piristyminen saattaa näkyä jo kuluvan tilikauden aikana., mutta emme tähän vahvasti ennusteissamme nojaa. Odotamme Puuilon avaavan kuluvana tilikautena 6 ja vuonna 2025 5 uutta myymälää, jotka kääntyvät yhdessä noin 5 %:n vertailukelpoisen kasvun kanssa noin 13 %:n keskimääräiseen liikevaihdon kasvuun. EBITA-kannattavuus kohoaa ennusteissamme kuluvan tilikauden aikana lähelle yhtiön tavoittelemaa 17–19 %:n vaihteluväliä ja saavuttaa keskimäärin 17,5 %:n tason vuosina 2025–26.
Tuotto-odotus houkuttelevalla tasolla
Toteutuneilla tulospohjaisilla kertoimilla (viim. 12kk P/E 23x) mitattuna yhtiötä hinnoitellaan hieman mukavuusalueemme yläpuolella. Tämä on kuitenkin perusteltavissa, sillä odotamme yhtiön kykenevän voimakkaaseen tuloskasvuun tulevien vuosien aikana, mikä laskee kertoimet kohtuullisimmille tasoille. Ennustamme Puuilon tuloksen kasvavan seuraavien kolmen vuoden aikana noin 17 %:n vuositahtia. Ottaen huomioon noin 6 %:n osinkotuoton sekä hieman koholla olevan arvostustason asettuu osakkeen tuotto-odotus n. 15 %:n tienoille. Pidämme tätä tasoa houkuttelevana ja se ylittää asettamamme tuottovaateen tarkoittaen tuotto/riski-suhteen olevan suotuisa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.06.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 338,5 | 401,0 | 431,8 |
kasvu-% | 14,20 % | 18,45 % | 7,69 % |
EBIT (oik.) | 52,8 | 64,7 | 74,1 |
EBIT-% (oik.) | 15,60 % | 16,14 % | 17,15 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,56 | 0,66 |
Osinko | 0,38 | 0,45 | 0,52 |
Osinko % | 4,10 % | 4,97 % | 5,81 % |
P/E (oik.) | 20,29 | 16,09 | 13,78 |
EV/EBITDA | 13,07 | 10,22 | 8,86 |