LeadDesk Q3'24: Positiiviset ajurit ovat toistaiseksi kulukurin varassa
LeadDeskin Q3 oli kasvun osalta pettymys ja kasvunäkymää indikoiva sopimuskanta myös hieman laski edellisestä neljänneksestä. Samalla kannattavuus jatkoi kulukurin tuella hyvää kehitystä. Edellytykset yhtiön liikevaihdon kasvun selvään piristymiseen näyttävät lyhyellä aikavälillä haastavilta ja laskimme ennusteitamme. Tuloskasvu ja matala absoluuttinen arvostus kuitenkin puoltavat selvästi positiivista näkemystä, vaikka kireä verrokkiarvostus ja heikko kasvu jarruttavatkin kurssiajureita vuoden sihdillä. Toistamme lisää-suosituksen, mutta tarkistamme tavoitehintamme ennusteiden mukana 8,0 euroon (aik. 9,0 €/osake).
Q3 oli liikevaihdon osalta heikko, mutta kannattavuus jatkoi hyvällä trendillä
LeadDeskin Q3-liikevaihto kasvoi yritysostojen tuella odotuksiamme heikommin 5,5 % 7,7 MEUR:oon (Inderes: 8,0 MEUR). Orgaaninen valuuttaoikaistu kasvu oli arviolta 1,8 %. SME-segmentin kysyntä on jatkunut heikompana etenkin Suomessa, mutta Manner-Euroopassa LeadDeskin liiketoiminta kasvoi kaksinumeroista vauhtia ja Enterprise-myynnin pirteämpi veto Pohjoismaissa jatkui. Pettymys oli, että sopimuskanta laski aavistuksen suhteessa Q3:een, vaikka Q3 onkin hiljainen kausiluontoisesti uusmyynnin osalta. Odotuksista jääneestä liikevaihdosta huolimatta tulos oli absoluuttisesti linjassa odotustemme kanssa ja Telemagic-integraatio näyttääkin edenneen onnistuneesti.
Enterprise-markkinan pirteämpi vire jatkuu ja markkinan syklin pohja lähestyy, mutta ajoitusta on vaikea arvioida
LeadDeskin kohdemarkkina on pilvimurroksen ja tekoälyn tuoman tehokkuusloikan myötä pitkällä aikavälillä kasvussa. Arvioimme yhtiön tuotteen kilpailukykyiseksi Euroopassa erityisesti SME-segmentissä ja asteittain vahvistuen myös Enterprise-segmentissä. LeadDesk on kuitenkin kärsinyt heikosta syklistä jo usean vuoden ajan ja sen konsernitason orgaaninen kasvu on tyrehtynyt. SME-segmentissä tilanne on heikko etenkin Suomessa, ja yhtiö panostaa vahvemman kysyntätilanteen asiakasryhmiin Manner-Euroopassa. Enterprise-segmentissä yhtiön asema on vahvistunut lupaavasti Pohjoismaissa ja segmentin kysyntä on jatkanut piristymisen merkkejä 2022-23 heikon syklin jälkeen. Näköpiirissä ei toistaiseksi silti ole olennaista parannusta yhtiön markkinalta saamaan vetoapuun.
Kasvuodotukset on syytä pitää toistaiseksi maltillisina, vaikka uskomme tilanteen lähivuosina paranevan
Liikevaihto- ja tulosennusteemme laskivat heikomman orgaanisen kasvun myötä 0-7 % lähivuosille. LeadDeskin liikevaihdon orgaaninen vuosikasvu vertailukelpoisin valuutoin on ollut Q4’23-Q3’24 heikolla 2-3 %:n tasolla. Nykyasiakaskunnan poistuman rauhoittuessa ja Teleoperaattorien sääntelymuutoksen vastatuulen poistuessa odotamme orgaanisen kasvun piristyvän H2’25:lta alkaen 5-8 %:iin, mutta selvä parannus tältä tasolta vaatii yhtiöltä parempaa kasvupanoksien allokoimista kasvaviin markkinataskuihin. Kasvun ja kulukurin jatkuessa odotamme EBITA-%:n skaalautuvan asteittain vuoden 2023 4 %:n tasolta 10 %:iin vuonna 2027 ja pitkällä aikavälillä ~20 %:iin.
Osaketta saa alle käyvän arvon, mutta heikko kasvu pitää arvostuksen matalana
LeadDeskin arvostus on mielestämme absoluuttisesti maltillinen (2024-25e EV/S 1,3x), sillä uskomme edelleen kasvun hitaan vaiheen jäävän taakse. Arvioimme osakkeen käyvän arvon olevan 7,8-10,5 €/osake (aik. 8,8-11,9 €) nojaten DCF:n perus- ja negatiiviseen skenaarioon, joissa katseet ovat pidemmän aikavälin vahvistuvissa kassavirroissa. Yhtiön hyvän kannattavuustrendin jatkumisen pitäisi tarjota ajureita kohti haarukan alempaa reunaa, mutta matala kasvuvauhti ja sen kireäksi muuttama verrokkiarvostus painavat perustellusti osakkeen hinnoittelua. Samalla yhtiön kassavirtapositiivisuus ja hyvänä pitämämme markkina-asema rajaavat riskejä kasvun piristymisen viivästyessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.10.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 29,4 | 31,1 | 32,9 |
kasvu-% | 4,54 % | 5,94 % | 5,80 % |
EBIT (oik.) | 1,2 | 1,8 | 2,3 |
EBIT-% (oik.) | 4,00 % | 5,81 % | 6,85 % |
EPS (oik.) | 0,11 | 0,16 | 0,25 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 67,19 | 37,63 | 24,26 |
EV/EBITDA | 11,22 | 8,03 | 6,94 |