Kasvumoodiin siirtyminen painaa kannattavuutta
Raision Q1 jäi vertailukaudesta ja odotuksistamme sekä liikevaihdon että kannattavuuden osalta. Vastassa oli vahva vertailukausi, jossa koronan aiheuttama elintarvikkeiden hamstraus ja suotuisat sääolosuhteet kalarehujenn myynnille antoivat luvuille myötätuulta. Raisio teki raportissaan selväksi, että kasvua tavoitellaan nyt aiempia vuosia vahvemmin ja kasvumoodiin siirtymisen odotetaan painavan kannattavuutta lähivuosina. Yhtiö ajaa juuri ylös uutta kasvipohjaisten lisäarvotuotteiden tehdasta (investointi 45 MEUR), jonka tuotteita on tarkoitus saada myyntiin syksyllä 2021. Kasvua (lyhyen aikavälin kannattavuuden kustannuksella) tukee myös 1.4. toteutettu härkäpaputuotteista tunnetun Verso Foodin yritysosto. Teimme lähivuosien kannattavuusennusteisiimme vain pieniä negatiivisia muutoksia, minkä takia toistamme tavoitehintamme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.05.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 233,6 | 249,3 | 270,3 |
kasvu-% | −1,16 % | 6,72 % | 8,44 % |
EBIT (oik.) | 27,7 | 23,5 | 27,2 |
EBIT-% (oik.) | 11,88 % | 9,41 % | 10,05 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,12 | 0,14 |
Osinko | 0,13 | 0,13 | 0,14 |
Osinko % | 4,08 % | 5,99 % | 6,45 % |
P/E (oik.) | 22,52 | 17,75 | 15,28 |
EV/EBITDA | 11,96 | 8,13 | 7,51 |