Hidastuva kysyntä tuo painetta tulokseen
Odotamme hidastuvan kuluttajakysynnän näkyvän Fiskarsin kehityksessä tulevan vuoden aikana. Yhtiön ohjeistama tuloksen parantuminen tänä vuonna jää ennusteillamme hyvin hienoiseksi. Tästä huolimatta näemme, että Fiskarsin tulostaso on rakenteellisesti selvästi korkeampi kuin ennen korona-aikaa. Nykyisellä tulostasolla arvostus (EV/EBIT noin 8,5 ja PE 10-11x 2022-23) on mielestämme edullinen, mutta lähiajan heikot näkymät ja verrokkien arvostustaso/noussut korkotaso rajaa mielestämme nousupotentiaalia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.09.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 254,4 | 1 294,8 | 1 299,9 |
kasvu-% | 12,38 % | 3,23 % | 0,39 % |
EBIT (oik.) | 154,4 | 157,5 | 150,8 |
EBIT-% (oik.) | 12,31 % | 12,17 % | 11,60 % |
EPS (oik.) | 1,21 | 1,56 | 1,41 |
Osinko | 0,76 | 0,82 | 0,82 |
Osinko % | 3,30 % | 4,93 % | 4,93 % |
P/E (oik.) | 19,08 | 10,68 | 11,80 |
EV/EBITDA | 9,34 | 7,12 | 6,58 |