Finnair Q2'24: Lyhyen pään tulos- ja näkymäriskit löivät läpi
Finnairin Q2-raportin kokonaiskuva oli pettymys, vaikka viime aikojen uutisvirran valossa tiedostimmekin sekä Q2-tulokseen että kuluvan vuoden näkymiin liittyneet riskit. Laskimme raportin myötä Finnairin ennusteitamme etenkin tälle vuodelle ja ensi vuodelle, sillä kuluttajien kurimus on jäähdyttänyt matkustajaliikenteen markkinan tänä vuonna vauhdilla. Mielestämme Finnair on arvostettu kuitenkin maltillisesti (2025e: P/E 7x) ja siten tuotto-odotus lähivuosille näyttäytyy edelleen riittävänä osakkeen kroonisesti korkeista riskeistä huolimatta, kunhan tuloksen pohjaksi jää kuluva vuosi. Siten toistamme Finnairin lisää-suosituksemme, mutta laskemme yhtiön tavoitehintamme ennustemuutoksia ja tuottovaatimuksen lievää nousua peilaten 3,00 euroon (aik. 3,75 €).
Q2-tulos petti, kuten pelkäsimme…
Finnairin liikevaihto kasvoi Q2:lla 2 % melko hyvästä vertailutasosta 766 MEUR:oon, mikä oli hyvin linjassa ennakossa lievästi alas tarkastamme ennusteemme kanssa (konsensuksen liikevaihto alitti). Liikevaihtoa tuki volyymien hyvä ja lisäpalveluiden erittäin vahva kasvu, mutta matkustajaliikenteen lippuhintojen lasku jätti kasvun kulmakertoimen selvästi kapasiteetin kasvua hitaammaksi. Oikaistua liikevoittoa Finnair teki Q2:lla 44 MEUR, mikä alitti konsensuksen alalaidassa olleen ja ennakon yhteydessä negatiivisia tarkastuksia kokeneen ennusteemme. Kulurakenteessa etenkin Qantas-sopimuksen tukemat muut tuotot ylittivät ennusteemme selvästi, mutta volatiilien huoltokulujen (sis. Q2:lla myös ei-toistuvia eriä) ja kapasiteetin kasvuun liittyneen henkilöstökulujen sekä liikennöimismaksujen kasvu ja ylitykset painoivat tulosta. Alariveillä rahoituskulut alittivat ennusteemme ja siten EPS:n alitus oli operatiivista tulosta pienempi. Kassavirta oli hyvän Q2’23:n tasolla, mutta taseessa lippuennakot kasvoivat yli 8 %. Tässä valossa koko vuoden tulokselle tärkeän Q3:n myynti vaikuttaa vähintään kohtalaiselta.
…ja samoin kävi kuluvan vuoden ohjeistuksen kanssa
Finnair toisti raportissa kapasiteettiohjeistuksensa ja arvioi kapasiteettinsa (sis. vuokrattu kapasiteetti) kasvavan tänä vuonna noin 10 %. Liikevaihto-ohjeistustaan yhtiö tarkensi ja arvioi koko vuoden liikevaihtonsa olevan tänä vuonna 3,0-3,2 miljardia euroa (aik. kasvaa kapasiteettia hitaammin). Lisäksi Finnair ohjeisti kuluvan vuoden oikaistun liikevoittonsa olevan 110-180 MEUR (vrt. 2023 oik. EBIT 184 MEUR). Liikevaihto-ohjeistus oli hyvin linjassa ennusteemme kanssa, mutta tulosohjeistus oli pettymys, sillä ennusteemme oli hieman haarukan yläpuolella. Haarukka on myös huomattavan leveä. Ohjeistukseen liittyvä riski oli toki tiedossa Finnairin oman liikennedatan sekä Norwegianin ja Lufthansan tulosvaroitusten jäljiltä. Laskimme raportin jälkeen Finnairin tulosennusteitamme, sillä yhtiö tarvitsee vallitsevissa matkustajaliikenteen markkinaolosuhteissa (vrt. kuluttajien heikko ostovoima sekä luottamus ja työllisyysriskit) reilusti kapasiteettia odotetun liikevaihdon generoimiseen ja yhtiön tehokkuus jää nykyisellä kapasiteetin kasvun kulmakertoimella epäoptimaaliseksi. Vuosien 2024-2025 oikaistun liikevoiton ennusteemme laskivat noin 15-20 %. Odotamme nyt Finnairin oikaistun liikevoiton laskevan tänä vuonna selvästi ja päätyvän noin haarukan puoliväliin ja paranevan ensi vuonna reilut 10 % lievästi paranevan markkinan ajamana. Laskimme yhtiön rahoituskuluennusteitamme, sillä Finnair onnistui laskemaan Q2:lle liikkeelle 500 MEUR:n jvk-lainan aiempaa arviotamme alemmalla korolla ja lunastamaan myös velkojaan takaisin ennenaikaisesti. Pääriskit ennusteillemme ovat kuluttajien tilanteen kehitys, kilpailu, polttoaineen hinta, valuuttakurssit ja regulaatio.
Arvostuksen asettama rima on alhaalla, mikä pitää näkemyksemme varovaisen positiivisena
Finnairin vuosien 2024-2025 ennusteidemme mukaiset oikaistut P/E-luvut ovat 9x ja 7x (nollaveroilla oikaistut ”kassa-P/E-luvut” 8x ja 5x) ja oikaistut EV/EBIT-kertoimet ovat 10x ja 8x. Tasot ovat yhtiölle hyväksyttävinä pitämiemme haarukoiden ylälaidoilla kuluvan vuoden vaisulla tuloksella ja alalaidoilla ensi vuoden ennusteilla. Verrokkiarvostus ei ole huomattavan houkutteleva, sillä alempien tulosrivien kautta Finnair on yhä preemiohinnoiteltu. Toisaalta verrokkiryhmä on hinnoiteltu hyvin alas (2025e: P/E 6x) eikä Finnairin hinnoittelu ole historiallisesti seurannut erityisen hyvin verrokkeja. Finnairin P/B-luku on matala 0,8x ja EV/sijoitettu pääoma 0,5x, minkä pitäisi mielestämme tukea jo jossain määrin osaketta, kunhan tuloksen pudotus hidastuu H2:lla ja kääntyy kasvuun ensi vuonna. Myös DCF-arvo on selvästi osakekurssin yläpuolella, vaikka nostimme kohonneen riskitason takia myös tuottovaatimustamme mallissa. Kokonaisuutena näemmekin Finnairin tuotto-odotuksen houkuttelevan nykyiseltä arvostustasolta selvästi kaksinumeroisesta tuottovaatimuksestamme huolimatta. Finnairin osaketta ja laajemmin toimialaa piinaavan hyvin heikon sentimentin takia osakkeen toipuminen viime aikojen rökityksestä voi kuitenkin vaatia aikaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.07.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 988,5 | 3 063,4 | 3 130,2 |
kasvu-% | 26,81 % | 2,51 % | 2,18 % |
EBIT (oik.) | 184,0 | 149,0 | 170,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,16 % | 4,86 % | 5,43 % |
EPS (oik.) | 0,00 | 0,25 | 0,36 |
Osinko | 0,00 | 0,05 | 0,10 |
Osinko % | 2,34 % | 4,68 % | |
P/E (oik.) | 8,03 | 8,44 | 5,99 |
EV/EBITDA | 3,57 | 3,08 | 2,55 |