Cargotec: Kurssissa kojootin hetken tuntua
Kalmarin irtoamisen jälkeenkin Cargotec jatkaa sijoituskohteena jonkinlaisessa välitilassa ennen kuin MacGregorin tuleva divestointi jättää jäljelle vain Hiabin. Sekä Hiabin että MacGregorin lähitulevaisuuden näkymät ovat kohtuulliset ja MacGregorin myynnin jälkeen nimensä Hiabiksi muuttavalla yhtiöllä on mahdollisuudet hankkia suosiota maltillista kasvu- ja riskiprofiilia suosivien sijoittajien keskuudessa. Nykymuotoisen Cargotecin osakkeen ensimmäisen noteerauspäivän jälkeen osake kuitenkin näyttää ylihintaiselta suhteessa osien summa -arvoon ja annamme osakkeelle tässä vaiheessa myy-suosituksen 39,0 euron tavoitehinnalla.
Hiabille asetetut tavoitteet ovat vaativia
Hiabin tarkastelussa nojaamme pitkälti yhtiön toukokuun pääomamarkkinapäivän viestiin. Hiabin orgaaninen kasvu koostuu kolmesta päällekkäisestä kerroksesta: 1) Peruskasvu-ura, jonka komponentteja ovat bkt:n kasvu, kaupungistuminen ja ilmastonmuutos (n. +3 % p.a.); 2) Kohdemarkkinan kasvu, jota ajavat kuormankäsittelyyn liittyvät turvallisuuden, tuottavuuden ja toimintavarmuuden parannustarpeet, pula pätevistä kuljettajista sekä päästöjen vähentämistarve; 3) Hiabin edellytykset kasvaa markkinaa nopeammin, minkä komponentteja ovat pitkäaikaiset syvät asiakassuhteet ja ymmärrys asiakkaan tarpeista sekä kyky kehittää niihin vastaavia tuotteita yhdistettynä kattavaan ja osaavaan palveluverkkoon. Jälkimmäiset kaksi ”kasvukerrosta” nostavat Hiabin kasvun +7 %:n p.a. uralle, jos tavoitteet saavutetaan. Asiakassegmenteissä korostuvat jätteet & kierrätys, puolustusvoimien logistiikka, vähittäiskaupan jakelu sekä rakentaminen. Maantieteellisesti panostuksia kohdennetaan Pohjois-Amerikkaan. Palvelutarjonnassa aiotaan kasvattaa markkinaosuutta oman ison laitekannan kulutus- ja varaosissa, sopimuspohjaisilla palveluilla sekä uusilla digitaalisilla palveluilla. Hiab tavoittelee excellence-ohjelmillaan 1,5 %:n vuotuista tuottavuusparannusta. Ilman lisäinvestointeja tuotekehitykseen tai inflaation vaikutuksen hillintätoimia ohjelman suora vaikutus EBIT-marginaaliin olisi +1,5 %-yksikköä vuodessa. Lopullinen marginaalivaikutus riippuu kuitenkin markkinatilanteesta ja kysynnästä. Joka tapauksessa Hiabille vuoteen 2028 asetettu 18 %:n tavoite vertailukelpoiseksi EBIT-marginaaliksi (laskettu Cargotecin liiketoiminta-alueena) on vaativa.
Vuoden 2024 ohjeistus saavutettaneen kuitenkin kivuttomasti
Emme ole tässä vaiheessa muuttaneet ennusteitamme sen enempää Hiabille kuin MacGregorillekaan. Hiabille paineita tuo tilauskertymän -14 % v/v lasku jaksolla Q2’23-Q1’24. Odotuksemme Hiabin vuoden 2024 liikevaihdoksi (-15 % v/v) on linjassa konsensuksen (-14 % v/v) kanssa. Hiabille on ohjeistettu >12 %:n EBIT-marginaalia ilman konsernikuluja vuodelle 2024 ja sekä oma ennusteemme (14,3 %) että konsensusennuste (14,7 %) ylittävät tämän kirkkaasti. MacGregorin ohjeistus vertailukelpoisen EBIT:n parannuksesta vuoden 2023 33 MEUR:sta on myös huomioitu sekä omassa (73 MEUR; marg. 7,7 %) että konsensuksen odotuksessa (66 MEUR; marg. 7,7 %).
Osien summa -laskelma indikoi yliarvostusta
Tarkan osien summa-laskelman laatiminen Cargotecille on edelleen hankalaa kun velkatietoja ei ole julkistettu. EV/EBIT-pohjaisessa arvonmäärityksessämme sekä Hiabille että MacGregorille saamme nykymuotoisen Cargotecin osakkeen arvoksi 38…44 euroa, mikä puoltaa myy-suositustamme. On selvää, että lähikuukausina arvoon vaikuttavat voimakkaasti arviot tai tiedot MacGregorin myyntihinnasta. Toivomme, että Q2-raportin (8.8.) yhteydessä annetaan lisätietoja liiketoimintojen markkinanäkymistä sekä excellence-ohjelmien vaikutuksesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Hiab ja MacGregor. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.07.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 519,2 | 2 468,7 | 2 468,5 |
kasvu-% | 17,40 % | −2,01 % | −0,01 % |
EBIT (oik.) | 236,7 | 251,8 | 276,2 |
EBIT-% (oik.) | 9,40 % | 10,20 % | 11,19 % |
EPS (oik.) | 2,52 | 2,77 | 2,90 |
Osinko | 2,15 | 1,38 | 1,45 |
Osinko % | 4,08 % | 2,62 % | 2,74 % |
P/E (oik.) | 20,93 | 19,03 | 18,21 |
EV/EBITDA | 12,63 | 11,50 | 10,57 |