Viking Line Abp: Viking Line: Puolivuosikatsaus tammikuu - kesäkuu 2024
Viking Line Abp PUOLIVUOSIKATSAUS 16.08.2024, klo 09.00
Kysynnän kannalta heikompi puolivuotiskausi
TAMMIKUU-KESÄKUU 2024
(tammikuu-kesäkuu 2023)- Liikevaihto oli 219,1 miljoonaa euroa (226,3 milj. euroa).
- Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,6 miljoonaa euroa (8,9 milj. euroa, mukaan lukien Rosellan myynnistä saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto.)
- Liiketulos oli -4,3 miljoonaa euroa (17,1 milj. euroa, mukaan lukien Rosellan myynnistä saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto.)
- Rahoitustuotot ja -kulut olivat -8,1 miljoonaa euroa (-7,7 milj. euroa).
- Tulos ennen veroja oli -12,4 miljoonaa euroa (9,4 milj. euroa, mukaan lukien Rosellan myyntivoitto 8,6 milj. euroa).
- Tulos verojen jälkeen oli -12,5 miljoonaa euroa (7,2 milj. euroa, mukaan lukien Rosellan myynnistä saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto.)
- Investoinnit pääasiassa Viking Cinderellaan ja Birka Gotlantiin olivat 15,4 miljoonaa euroa (7,7 milj. euroa).
Näkymät koko toimintavuodelle 2024
Hallitus on päättänyt muuttaa toimintavuoden 2024 tulosnäkymiä. Huippusesonki kesäkuusta elokuuhun, jolloin suurin osa tuloksestamme syntyy, ennustetaan olevan samalla vahvalla tulostasolla kuin vastaavana ajanjaksona vuonna 2023. Birka Gotlannin alkuvaiheen liikenne ei ole vastannut yrityksen odotuksia je on aiheuttanut odotettua korkeammat aloituskustannukset, jonka lisäksi Viking Gloryn telakointi ja Viking Gracen ja Gabriellan peruutetut vuorot vaikuttivat negatiivisesti toisen vuosineljänneksen tulokseen.
Merkittävää epävarmuutta aiheuttaa Suomessa vallitseva taantuma, mikä vaikuttaa kielteisesti asiakkaiden kulutustottumuksiin. Epävarmuuteen vaikuttaa myös vallitseva geopoliittinen tilanne ja sen potentiaaliset vaikutukset lähinnä energian hintoihin.
Kaiken tämän johdosta hallitus arvioi, että vuoden 2024 tulos ennen veroja heikentyy vuoden 2023 tasoa huonommaksi, Rosellan myynnistä vuonna 2023 saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto pois luettuna.
Tulosnäkymät 22.4.2024:
Edellyttäen, että energian hinnat pysyvät nykyisellä tasolla ja matkustushalukkuus säilyy, hallitus arvioi, että vuoden 2024 tulos ennen veroja on vuoden 2023 tasolla, Rosellan myynnistä vuonna 2023 saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto pois luettuna.
TOINEN KVARTAALI 2024
(vuoden 2023 toiseen kvartaaliin verrattuna)- Liikevaihto oli 125,9 miljoonaa euroa (132,4 milj. euroa).
- Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,2 miljoonaa euroa (0,1 milj. euroa).
- Liiketulos oli 6,2 miljoonaa euroa (18,0 milj. euroa).
- Rahoitustuotot ja -kulut olivat -4,3 miljoonaa euroa (-3,9 milj. euroa).
- Tulos ennen veroja oli 1,8 miljoonaa euroa (14,0 milj. euroa).
- Tulos verojen jälkeen oli 1,8 miljoonaa euroa (11,1 milj. euroa).
TOIMITUSJOHTAJA JAN HANSES KOMMENTOI
Vuoden ensimmäisiä kuutta kuukautta leimasi kuluttajien varovaisuus. Suomen talous on taantumassa ja elpyminen on hidasta. Samaan aikaan inflaatio on hidastunut Suomessa, mutta se ei ole toistaiseksi vaikuttanut kulutuskäyttäytymiseen. Heikko Ruotsin kruunu on heikentänyt Ruotsin markkinoiden ostovoimaa.
Gotland Alandia Cruisesin liikennöinnin käynnistymisestä on aiheutunut kertaluonteisia lisäkustannuksia, ja käyttöaste kesäkuuhun mennessä ei vastannut odotuksiamme. Käyttöaste on parantunut kesän aikana ja sen odotetaan säilyvän hyvällä tasolla syksyn ajan.
Huhtikuussa Viking Glory telakoitiin. Telakointia aikaistettiin alun perin suunnitellusta tammikuusta 2025. Lisäksi Viking Gracen ja Gabriellan liikennöinti keskeytyi odottamattomasti huhti- ja toukokuussa.
Vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden tulos ilman kertaluonteisia eriä, varsinkin toisen kvartaalin tulos, oli siten odotettua heikompi. Ilahduttavaa on sitä vastoin, että olemme pystyneet tavoitteemme mukaisesti kompensoimaan vuodenvaihteen jälkeen aiheutuneet päästöoikeuksien kustannukset lippujen hinnoilla. Lähialueen geopoliittinen tilanne sotineen ei ole merkittävästi vaikuttanut matkustushalukkuuteen, mutta se on lisännyt jatkuvaa epävarmuutta energian hinnoista.
Vuoden 2024 huippusesonki näyttää yltävän edellisvuoden tasolle, mutta syksyn näkymiin liittyy epävarmuutta.
Tulevat ympäristönormit vaikuttavat tällä hetkellä merenkulkuun. Tästä vuodesta lähtien toimintamme kuuluu päästökauppajärjestelmän piiriin, mikä tuo meille lisäkustannuksia, joihin voimme keskipitkällä aikavälillä sopeutua vain osittain jatkamalla energiatehokkuustyötä. Realistisen hintaisten vaihtoehtoisten polttoaineiden puute onalan suurin haaste. Viking Line työskentelee aktiivisesti päästöjen vähentämiseksi erilaisissa hankkeissa. Matkustaja- ja rahtiasiakkaat voivat nyt pienentää hiilijalanjälkeään Turku-Maarianhamina/Långnäs-Tukholma-reitillä ostamalla uusiutuvaa biopolttoainetta suhteessa heidän matkansa kulutukseen, mikä vähentää matkan hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttia. Viking Line on myös mukana kahdessa suurhankkeessa, joissa luodaan viherkäytäviä Helsinki-Tallinna- ja Turku-Ahvenanmaa-Tukholma-reiteille.
Toiminnassamme on tapahtunut muutoksia vuoden 2024 alkupuoliskolla, kun liikenne Suomen ja Ruotsin välillä on lisääntynyt ja risteilyliikenne yhteistyössä Gotlandsbolagetin kanssa on käynnistynyt. Tämä on johtanut henkilöstömuutoksiin alusten vaihtumisen ja lipunvaihdon myötä. Muutokset ovat mahdollistaneet uusien työntekijöiden rekrytoinnin, kun alusten määrä laivastossa on kasvanut.
Haluan kiittää asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme luottamuksesta ja hyvästä yhteistyöstä. Suuret kiitokset myös henkilökunnallemme erinomaisesta työsuorituksesta tällä kaudella.
TUNNUSLUKUJEN YHTEENVETO
2024 2023 2024 2023 2023
MEUR 1.4.-30.6. 1.4.-30.6. 1.1.-30.6. 1.1.-30.6. 1.1.-31.12.
Liikevaihto 125,9 132,4 219,1 226,3 491,4
Liiketoiminnan 0,2 0,1 0,6 8,9 9,1
muut tuotot
Liiketulos 6,2 18,0 -4,3 17,1 55,0
Tulos ennen 1,8 14,0 -12,4 9,4 45,4
veroja
Tilikauden 1,8 11,1 -12,5 7,2 36,3
tulos
LIIKENNE JA MARKKINAT
Konserni harjoitti suurimman osan raportointikaudesta matkustaja- ja rahtiliikennettä viidellä aluksella pohjoisella Itämerellä ja Suomenlahdella. Viking Linen ja Gotlandsbolagetin yhdessä omistama Birka Gotland aloitti risteilyliikenteen Tukholmasta 20.maaliskuuta. Ennen liikennöinnin aloittamista suoritettiin aluksen suurempi telakointi ja päivitys.
Viking Cinderella oli telakalla 1.-19. tammikuuta. Sen jälkeen alus palasi tekemään päiväristeilyjä Tukholman ja Maarianhaminan välillä 4.maaliskuuta saakka ennen kuin se aloitti liikennöinnin Helsinki-Maarianhamina-Tukholma-reitillä 8.maaliskuuta. Viking Cinderella oli poissa liikenteestä neljä päivää, kun se siirrettiin 5.maaliskuuta Ruotsin alusrekisteristä Ahvenanmaan alusrekisteriin. Alus on liikennöinyt Suomen lipun alla 5.maaliskuuta alkaen.
Viking Glory oli telakalla 8.-17.huhtikuuta. Viking Cinderella korvasi sen Turku-Maarianhamina/Långnäs-Tukholma-reitillä 11.-17.huhtikuuta. Lisäksi sekä Viking Grace että Gabriella peruuttivat kumpikin yhden lähdön suunnittelemattoman teknisen huollon vuoksi.
Ensimmäisen vuosipuoliskon 2023 aikana Rosella liikennöi Maarianhaminan ja Kapellskärin välillä 8.tammikuuta saakka, minkä jälkeen se poistettiin liikenteestä. Viking XPRS oli poissa liikenteestä kolme päivää, kun se poistettiin virolaisesta bareboat-rekisteristä 6.3.2023 ja siirrettiin Ahvenanmaan alusrekisteriin. Alus on liikennöinyt Suomen lipun alla 6.3.2023 alkaen.Edellisen vuoden ensimmäisellä puoliskolla myös Viking Grace oli telakoituna.
Matkustajamäärä konsernin aluksilla raportointikauden aikana oli 2062271 (2185843). Konsernin kokonaismarkkinaosuus liikennöintialueella oli arviolta 33,0prosenttia (34,8%). Birka Gotlannin matkustajamäärä liikennöinnin alusta on ollut 139062.
Matkojen kysyntä markkinoilla on heikentynyt liikennöintialueella ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä havaittiin heikentyneen kysynnän, mutta Suomen ja Viron välinen liikenne kasvoi hieman. Kotitalouksien heikentynyt taloustilanne ja Ruotsin kruunun heikko kurssi ovat vaikuttaneet negatiivisesti mahdollisuuksiin parantaa käyttö- ja kapasiteettiastetta vuoden ensimmäisellä puoliskolla.Kauteen sisältyi vertailua vaikeuttavia liikennekatkoksia Viking Linen sekä sen kilpailijoiden alusten telakointien muodossa.
Konsernin rahtimäärä oli yhteensä 66385 rahtiyksikköä (64872). Konsernin osuus rahtimarkkinoista oli arviolta 16,8prosenttia (16,9%). Rahtimäärien positiivinen kehitys liittyy suoraan kuljetuskysynnän kasvuun kansainvälisillä liikennemarkkinoilla kauden lopussa. Rahtimäärien kasvu johtui Suomen tärkeimpien vientimarkkinoiden ja maailmankaupan parantuneista talousnäkymistä. Jakson aikana poliittiset lakot Suomessa vaikuttivat kuljetuksiin negatiivisesti. Helsinki-Maarianhamina-Tukholma-reitin lisääntyneen liikenteen myötä Viking Line pystyi kuitenkin kasvattamaan rahtimääriä merkittävästi edellisiin vuosiin verrattuna.
Kuljetettujen henkilöautojen markkinaosuus oli arviolta 28,5prosenttia (27,3%).
TAMMI-KESÄKUUN 2024 LIIKEVAIHTO JA TULOS
Konsernin liikevaihto pieneni 3,2prosenttia 219,1miljoonaan euroon kaudella 1.1.-
30.6.2024 (226,3milj.euroa 1.1.-30.6.2023). Liiketulos oli -4,3miljoonaa euroa (17,1milj.euroa). Konsernin tulos ennen veroja oli -12,4miljoonaa euroa (9,4milj.euroa). Vertailulukuihin sisältyy Rosellan myynnistä saatu 8,6miljoonan euron myyntivoitto. Ilman myyntivoittoa tulos ennen veroja vuonna 2023 oli 0,8miljoonaa euroa. Lisäksi voidaan todeta, että kysyntä liikennöintialueella oli odotettua heikompaa. Birka Gotlandin alkuvaiheen liikenne ei vastannut yhtiön odotuksia, mikä johti heikkoon tulokseen. Lisäksi korkeammat aloituskustannukset vaikuttivat tulokseen negatiivisesti. Viking Gloryn telakointi sekä Viking Gracen ja Gabriellan lähtöjen peruuttaminen vaikuttivat myös tulokseen negatiivisesti.
Matkustajatoiminnan tuotot vähenivät 4,3 prosenttia 192,3miljoonaan euroon (201,1milj.euroa), kun taas rahtitoiminnan tuotot olivat 25,2miljoonaa euroa (23,6milj.euroa) ja muut tuotot 1,6miljoonaa euroa (1,6milj.euroa). Myyntikate oli 170,4miljoonaa euroa (172,4milj.euroa).
Käyttökustannukset kasvoivat 6,3 prosenttia 160,2miljoonaan euroon (150,7milj.euroa). Palkka- ja työsuhde-etuuksien kustannukset kasvoivat 12,2prosenttia eli 6,5miljoonaa euroa. Liiketoiminnan muut kulut kasvoivat 3,1prosenttia eli 3,0miljoonaa euroa.
VUODEN 2024 TOISEN KVARTAALIN LIIKEVAIHTO JA TULOS
Konsernin liikevaihto pieneni 4,9 prosenttia 125,9miljoonaan euroon kaudella 1.4.-
30.6.2024 (132,4milj.euroa 1.4.-30.6.2023). Liiketulos oli 6,2miljoonaa euroa (18,0milj.euroa). Birka Gotlandin alkuvaiheen liikenne ei vastannut yhtiön odotuksia, mikä johti heikkoon tulokseen. Myös Viking Gloryn telakointi sekä Viking Gracen ja Gabriellan lähtöjen peruuttaminen vaikuttivat tulokseen negatiivisesti.
Matkustajatoiminnan tuotot vähenivät 6,7 prosenttia 112,6miljoonaan euroon (120,7milj.euroa), kun taas rahtitoiminnan tuotot olivat 12,5miljoonaa euroa (10,9milj.euroa) ja muut tuotot 0,8miljoonaa euroa (0,8milj.euroa). Myyntikate oli 98,7miljoonaa euroa (101,1milj.euroa).
Käyttökustannukset kasvoivat 11,3 prosenttia 85,1miljoonaan euroon (76,4milj.euroa). Palkka- ja työsuhde-etuuksien kustannukset kasvoivat 10,3prosenttia eli 3,0miljoonaa euroa, kun taas liiketoiminnan muut kulut kasvoivat 11,9prosenttia eli 5,7miljoonaa euroa.
INVESTOINNIT JA RAHOITUS
Kaudella 1.1.-30.6.2024 konsernin investoinnit olivat 15,4miljoonaa euroa (7,7milj.euroa). Konsernin kokonaisinvestoinnit olivat 7,0prosenttia liikevaihdosta (3,4%). Valtaosa investoinneista liittyi Viking Cinderellan telakointiin, jonka aikana tehtiin laajamittaisia uudistuksia. Investointi korostaa sitoutumistamme aluksen pitämiseen liikenteessä ja osana laivastoamme vielä monta vuotta. Toinen osa kokonaisinvestoinneista liittyy Birka Gotlandiin ja sen liikennöinnin aloittamiseen. Investointi tehdään yhdessä Gotlandsbolagetin kanssa niin, että kummankin yhtiön osuus siitä on 50prosenttia. Myös Viking Glory oli telakalla kauden aikana.
Konsernin pitkäaikaiset korolliset velat olivat 133,1miljoonaa euroa 30.6.2024 (168,5milj.euroa).
Omavaraisuusaste oli 49,2prosenttia verrattuna edellisen vuoden 47,8prosenttiin.
Konsernin rahavarat kesäkuun lopussa olivat 58,0miljoonaa euroa (97,7milj.euroa). Konsernin myönnetyt käyttämättömät luottolimiitit olivat 22,1miljoonaa euroa (0,1milj.euroa).
Liiketoiminnan nettorahavirta oli 23,3miljoonaa euroa (30,7milj.euroa). Investointien nettorahavirta oli -13,6miljoonaa euroa (4,5milj.euroa) ja rahoituksen nettorahavirta -37,0miljoonaa euroa (-26,6milj.euroa).
Suurin osa konsernin lainasopimuksista sisältää markkinaehtoisia lainakovenantteja. Lainasopimusten taloudelliset kovenantit koostuvat rahavarojen ja omavaraisuusasteen vähimmäisvaatimuksista sekä konsernin kokonaisnettorahavelkojen enimmäistasosta suhteessa käyttökatteeseen.
Konsernin yhteen lainasopimukseen sisältyvää osingonjakorajoitusta sovelletaan vastaisuudessa, jos konsernin velkojen suhde käyttökatteeseen on yli 5,0. Konsernin velkojen suhde käyttökatteeseen on alle 5,0, minkä vuoksi osingonjakorajoitus ei ole voimassa.
Viking Line Abp:n omistusosuus Rederiaktiebolaget Eckeröstä on 22.marraskuuta 2023 alkaen ollut yli 20prosenttia, minkä vuoksi Rederiaktiebolaget Eckerö raportoidaan siitä lähtien omistusyhteysyrityksenä pääomaosuusmenetelmän mukaisesti. Pääomaosuusmenetelmään siirtymisestä syntyi 2,5miljoonan euron positiivinen tulosvaikutus, joka vaikutti näin ollen vuoden 2023 tulokseen.
ORGANISAATIO JA HENKILÖSTÖ
Konsernin palveluksessa oli keskimäärin 2305 (2138) henkilöä, joista emoyhtiössä 1848 (1611). Maissa työskenteli 459 (469) henkilöä ja merellä 1846 (1669) henkilöä. Viking Cinderella siirrettiin 5.maaliskuuta Ruotsin lipun alta Suomen lipun alle.
Kauden aikana yhden Viking Line Abp:n tytäryhtiön palveluksessa olevat 193 henkilöä vuokrattiin osakkuusyhtiö Gotland Alandia Cruises AB:lle, joka harjoittaa risteilyliikennettä Birka Gotland -aluksella. Viking Linen vuokraamat henkilöt olivat pääasiassa huoltohenkilöstöä.
Viking XPRS:llä työskenteli vertailukaudella konsernin oman henkilökunnan lisäksi keskimäärin 65 vuokratyönantajan palveluksessa ollutta henkilöä. Aluksen siirryttyä Suomen lipun alle 6.3.2023 sillä työskentelee ainoastaan konsernin omaa henkilökuntaa.
RISKITEKIJÄT
Viking Linen toimintaan kohdistuu erilaisia ja erisuuruisia riskejä, jotka vaikuttavat toimintaan, taloudellisiin tuloksiin sekä yrityksen kykyyn täyttää tietyt sosiaaliset ja ympäristöön liittyvät tavoitteet. Nämä riskit on jaettu neljään luokkaan: strategiset riskit, operatiiviset riskit, vahinkoriskit ja taloudelliset riskit. Riskit ovat pysyneet ennallaan tilinpäätöksen julkaisemisen jälkeen.
Polttoainehintojen vaihtelulla on suora vaikutus konsernin tulokseen. Kohonneiden polttoainehintojen riskin pienentämiseksi konsernilla oli 30.6.2024 tehtynä osaa polttoaineostoista koskevia kiinteähintaisia sopimuksia, jotka ovat voimassa vuoden alusta heinäkuuhun 2024.
Viking Line alkoi kirjata ja raportoida päästöoikeuksien kustannuksia EU:n kasvihuonekaasujen päästökauppajärjestelmän mukaisesti 1.1.2024 alkaen. Päästöoikeudet on luovutettava ensimmäisen kerran viimeistään 30.9.2025. Viking Line on alkanut hankkia päästöoikeuksia hintariskin pienentämiseksi. Toistaiseksi Viking Linen strategiana on hankkia jatkuvasti päästöoikeuksia ja tavoitella näin keskihintaa ja kulutusta vastaavaa kustannusvaikutusta.
Yhtiön korolliset velat 30.6.2024 olivat 169,8miljoonaa euroa, joista 83,6prosenttia oli vaihtuvakorkoisia. Vaihtuvakorkoisten velkojen kokonaiskorko muodostuu markkinakorosta ja yrityskohtaisesta marginaalista. Korkotason vaihtelulla voi olla kielteinen vaikutus yhtiön rahoituskuluihin, ja se voi lisätä rahoituskuluja tulevaisuudessa.
NÄKYMÄT KOKO TOIMINTAVUODELLE 2024
Hallitus on päättänyt muuttaa toimintavuoden 2024 tulosnäkymiä. Huippusesonki kesäkuusta elokuuhun, jolloin suurin osa tuloksestamme syntyy, ennustetaan olevan samalla vahvalla tulostasolla kuin vastaavana ajanjaksona vuonna 2023. Birka Gotlannin alkuvaiheen liikenne ei ole vastannut yrityksen odotuksia je on aiheuttanut odotettua korkeammat aloituskustannukset, jonka lisäksi Viking Gloryn telakointi ja Viking Gracen ja Gabriellan peruutetut vuorot vaikuttivat negatiivisesti toisen vuosineljänneksen tulokseen.
Merkittävää epävarmuutta aiheuttaa Suomessa vallitseva taantuma, mikä vaikuttaa kielteisesti asiakkaiden kulutustottumuksiin. Epävarmuuteen vaikuttaa myös vallitseva geopoliittinen tilanne ja sen potentiaaliset vaikutukset lähinnä energian hintoihin.
Kaiken tämän johdosta hallitus arvioi, että vuoden 2024 tulos ennen veroja heikentyy vuoden 2023 tasoa huonommaksi, Rosellan myynnistä vuonna 2023 saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto pois luettuna.
Tulosnäkymät 22.4.2024:
Edellyttäen, että energian hinnat pysyvät nykyisellä tasolla ja matkustushalukkuus säilyy, hallitus arvioi, että vuoden 2024 tulos ennen veroja on vuoden 2023 tasolla, Rosellan myynnistä vuonna 2023 saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto pois luettuna.
TILINPÄÄTÖSPÄIVÄN JÄLKEISET TAPAHTUMAT
Hallitus ei ole tietoinen tilinpäätöspäivän jälkeisistä tapahtumista, joilla voisi olla vaikutuksia puolivuotiskatsaukseen
Maarianhaminassa 15. elokuuta 2024
VIKING LINE ABP
Hallitus
Jan Hanses
Toimitusjohtaja
Taloudelliset tiedot
Johdon puolivuotiskatsaus on laadittu IFRS-standardien kirjaamis- ja arvostusperiaatteiden mukaisesti. Sovelletut laadinta- ja laskentaperiaatteet ovat samat kuin vuoden 2023 tilinpäätöksessä. Luvut ovat tilintarkastamattomia.
KONSERNIN TULOSLASKELMA
2024 2023 2024 2023 2023
MEUR Liite 1.4. 1.4. 1.1.-30.6. 1.1. 1.1.
-30.6. -30.6. -30.6. -31.12.
LIIKEVAIHTO 4 125,9 132,4 219,1 226,3 491,4
Liiketoiminnan muut 5 0,2 0,1 0,6 8,9 9,1
tuotot
Kulut
Tavarat ja palvelut 27,3 31,3 48,8 53,9 113,7
Palkat ja työsuhde 6 31,6 28,6 59,6 53,1 108,5
-etuuksista aiheutuneet
kulut
Poistot ja 7 7,6 6,8 15,1 13,5 27,5
arvonalentumiset
Liiketoiminnan muut 8 53,5 47,8 100,5 97,6 195,9
kulut
119,9 114,5 224,0 218,0 445,5
LIIKETULOS 6,2 18,0 -4,3 17,1 55,0
Rahoitustuotot 0,5 0,6 1,4 0,9 2,8
Rahoituskulut 9 -2,8 -3,4 -6,2 -6,2 -11,8
Osuus -2,0 -1,1 -3,2 -2,3 -0,6
pääomaosuusmenetelmällä
käsiteltyjen
osakkuus- ja
yhteisyritysten
tuloksesta
verojen jälkeen
TULOS ENNEN VEROJA 1,8 14,0 -12,4 9,4 45,4
Tuloverot -0,1 -2,9 -0,1 -2,3 -9,2
TILIKAUDEN TULOS 1,8 11,1 -12,5 7,2 36,3
Tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön omistajille 1,8 11,1 -12,5 7,2 36,3
Osakekohtainen tulos,
laimentamaton ja
laimennusvaikutuksella 0,10 0,64 -0,72 0,42 2,10
oikaistu, euroa
KONSERNIN LAAJA
TULOSLASKELMA
2024 2023 2024 2023 2023
MEUR 1.4. 1.4. 1.1.-30.6. 1.1. 1.1.
-30.6. -30.6. -30.6. -31.12.
TILIKAUDEN TULOS 1,8 11,1 -12,5 7,2 36,3
Erät, jotka saatetaan
myöhemmin siirtää
tulosvaikutteiseksi
Muuntoerot 0,3 -1,3 -0,6 -1,6 0,0
Erät, joita ei siirretä
tulosvaikutteisiksi
Käypään arvoon laajan
tuloksen kautta
kirjattavat 0,0 - 0,0 - 1,5
rahoitusvarat
Muut laajan tuloksen 0,3 -1,3 -0,6 -1,6 1,5
erät
yhteensä
TILIKAUDEN LAAJA TULOS 2,1 9,8 -13,0 5,5 37,8
Laajan tuloksen
jakautuminen:
Emoyhtiön omistajille 2,1 9,8 -13,0 5,5 37,8
KONSERNITASE
MEUR Liite 30.6.2024 30.6.2023 31.12.2023
VARAT
Pitkäaikaiset varat
Aineettomat hyödykkeet 6,8 4,1 5,4
Maa-alueet 0,5 0,5 0,5
Rakennukset ja 1,6 1,6 1,6
rakennelmat
Vuokrakiinteistöjen 1,0 0,9 0,9
perusparannusmenot
Alukset 433,2 421,9 435,3
Koneet ja kalusto 2,6 2,5 2,6
Käyttöoikeusomaisuus 3,9 4,0 4,7
Käypään arvoon laajan
tuloksen kautta
kirjattavat 0,0 10,8 0,0
rahoitusvarat
Pääomasuusmenetelmällä 12 47,0 32,4 49,8
käsiteltävät
sijoitukset
Saamiset 0,5 0,7 0,6
Pitkäaikaiset varat 497,0 479,6 501,5
yhteensä
Lyhytaikaiset varat
Vaihto-omaisuus 15,0 14,4 12,7
Tuloverosaamiset 0,1 0,1 0,1
Myyntisaamiset ja muut 13 55,5 47,0 40,1
saamiset
Rahavarat 58,0 97,7 85,3
Lyhytaikaiset varat 128,7 159,2 138,3
yhteensä
VARAT YHTEENSÄ 625,8 638,8 639,8
OMA PÄÄOMA JA VELAT
Oma pääoma
Osakepääoma 1,8 1,8 1,8
Rahastot 49,7 49,7 49,7
Muuntoerot -3,5 -4,3 -3,2
Kertyneet voittovarat 244,9 243,8 275,0
Emoyhtiön omistajille 292,9 291,0 323,2
kuuluva oma pääoma
Oma pääoma yhteensä 292,9 291,0 323,2
Pitkäaikaiset velat
Laskennalliset 10 45,2 37,0 45,2
verovelat
Korolliset velat 133,1 168,5 150,6
Vuokrasopimusvelat 2,9 4,0 4,0
Muut velat 1,8 - 2,3
Pitkäaikaiset velat 183,1 209,5 202,1
yhteensä
Lyhytaikaiset velat
Korolliset velat 36,7 36,7 36,7
Vuokrasopimusvelat 2,7 2,4 2,7
Tuloverovelat 0,0 1,0 0,0
Ostovelat ja muut velat 110,4 98,2 75,1
Lyhytaikaiset velat 149,8 138,3 114,5
yhteensä
Velat yhteensä 332,8 347,8 316,6
OMA PÄÄOMA JA VELAT 625,8 638,8 639,8
YHTEENSÄ
KONSERNIN
RAHAVIRTALASKELMA
2024 2023 2023
MEUR 1.1. 1.1. 1.1.
-30.6. -30.6. -31.12.
LIIKETOIMINNAN
RAHAVIRTA
Tilikauden tulos -12,5 7,2 36,3
Oikaisut
Poistot ja 15,1 13,5 27,5
arvonalentumiset
Pitkäaikaisten 0,0 -8,9 -8,9
varojen
myyntivoitot/-tappiot
Osuus 3,2 2,3 0,6
osakkuusyrityksen
tuloksesta
Muut erät, joihin ei -0,5 -0,4 -0,7
liity rahavirtaa
Korkokulut ja muut 6,1 5,3 11,2
rahoituskulut
Korkotuotot ja muut -1,0 -0,8 -2,7
rahoitustuotot
Osinkotuotot - 0,0 0,0
Tuloverot 0,1 2,3 9,2
Käyttöpääoman muutokset
Myyntisaamisten ja -15,4 -10,2 -3,4
muiden
saamisten muutos
Vaihto-omaisuuden -2,3 -0,4 1,3
muutos
Ostovelkojen ja 35,1 25,1 4,3
muiden
velkojen muutos
Maksetut korot -5,3 -4,5 -10,0
Maksetut muut -0,3 -0,2 -0,3
rahoituskulut
Saadut korot 0,8 0,6 2,7
Saadut muut 0,2 0,1 0,0
rahoitustuotot
Maksetut verot -0,1 -0,2 0,0
LIIKETOIMINNAN 23,3 30,7 67,1
NETTORAHAVIRTA
INVESTOINNIT
Alusinvestoinnit -11,2 -5,2 -28,8
Investoinnit muihin -2,2 -2,3 -4,5
aineettomiin ja
aineellisiin
hyödykkeisiin
Investoinnit käypään
arvoon
laajan tuloksen kautta
kirjattaviin - -0,2 -
rahoitusvaroihin
Pääomasuusmenetelmällä -2,0 - -3,6
käsiteltävät
sijoitukset
Alusten myynti - 11,1 11,1
Muiden aineettomien ja 0,0 0,1 0,2
aineellisten
hyödykkeiden
myynti
Pitkäaikaisten 0,1 -0,7 -0,6
saamisten
muutos
Osakkuusyritykseltä 1,7 1,7 1,7
saadut
osingot
Muista yhtiöistä saadut - 0,0 0,0
osingot
INVESTOINTIEN -13,6 4,5 -24,5
NETTORAHAVIRTA
RAHOITUS
Pitkäaikaisten velkojen -18,3 -18,4 -36,8
lyhennykset
Vuokrasopimusvelkojen -1,4 -1,3 -2,6
lyhennykset
Maksetut osingot -17,3 -6,9 -6,9
RAHOITUKSEN -37,0 -26,6 -46,3
NETTORAHAVIRTA
RAHAVAROJEN MUUTOS -27,3 8,7 -3,7
Rahavarat tilikauden 85,3 89,0 89,0
alussa
RAHAVARAT TILIKAUDEN 58,0 97,7 85,3
LOPUSSA
LASKELMA KONSERNIN OMAN
PÄÄOMAN MUUTOKSISTA
Emoyhtiön
omistajille
kuuluva oma
pääoma
Osake- Muunto Kertyneet Oma
- pääoma
MEUR pääoma Rahastot erot voittovarat yhteensä
OMA PÄÄOMA 1.1.2024 1,8 49,7 -3,2 275,0 323,2
Tilikauden tulos -12,5 -12,5
Muuntoerot 0,0 -0,2 -0,3 -0,6
Käypään arvoon laajan
tuloksen kautta
kirjattavat 0,0 - 0,0
rahoitusvarat
Tilikauden laaja tulos - 0,0 -0,2 -12,8 -13,0
Osingonjako -17,3 -17,3
Liiketoimet emoyhtiön - - - -17,3 -17,3
omistajien kanssa
OMA PÄÄOMA 30.6.2024 1,8 49,7 -3,5 244,9 292,9
Emoyhtiön
omistajille
kuuluva oma
pääoma
Osake- Muunto Kertyneet Oma
- pääoma
MEUR pääoma Rahastot erot voittovarat yhteensä
OMA PÄÄOMA 1.1.2023 1,8 49,7 -3,4 244,3 292,4
Tilikauden tulos 7,2 7,2
Muuntoerot 0,0 -0,9 -0,8 -1,6
Käypään arvoon laajan
tuloksen kautta
kirjattavien -
rahoitusvarojen
uudelleenarvostus
Tilikauden laaja tulos - 0,0 -0,9 6,4 5,5
Osingonjako -6,9 -6,9
Liiketoimet emoyhtiön - - - -6,9 -6,9
omistajien kanssa
OMA PÄÄOMA 30.6.2023 1,8 49,7 -4,3 243,8 291,0
KONSERNIN TULOSLASKELMA VUOSINELJÄNNEKSITTÄIN
2024 2024 2023 2023 2023
MEUR Q2 Q1 Q4 Q3 Q2
LIIKEVAIHTO 125,9 93,2 112,2 152,9 132,4
Liiketoiminnan muut 0,2 0,4 0,3 0,0 0,1
tuotot
Kulut
Tavarat ja palvelut 27,3 21,5 26,7 33,1 31,3
Palkat ja työsuhde 31,6 28,0 27,5 27,9 28,6
-etuuksista aiheutuneet
kulut
Poistot ja 7,6 7,5 7,1 6,9 6,8
arvonalentumiset
Liiketoiminnan muut 53,5 47,1 48,5 49,8 47,8
kulut
119,9 104,1 109,8 117,7 114,5
LIIKETULOS 6,2 -10,4 2,7 35,3 18,0
Rahoitustuotot 0,5 0,9 1,3 0,6 0,6
Rahoituskulut -2,8 -3,4 -3,3 -2,3 -3,4
Osuus -2,0 -1,2 1,4 0,6 -1,1
pääomaosuusmenetelmällä
käsiteltyjen
osakkuus- ja
yhteisyritysten
tuloksesta
verojen jälkeen
TULOS ENNEN VEROJA 1,8 -14,2 2,0 34,2 14,0
Tuloverot -0,1 -0,1 -0,3 -6,6 -2,9
TILIKAUDEN TULOS 1,8 -14,3 1,7 27,6 11,1
Tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön omistajille 1,8 -14,3 1,7 27,6 11,1
Osakekohtainen tulos,
laimentamaton ja
laimennusvaikutuksella 0,10 -0,82 0,10 1,60 0,64
oikaistu, euroa
KONSERNIN LAAJA TUOSLASKELMA VUOSINELJÄNNEKSITTÄIN
2024 2024 2023 2023 2023
MEUR Q2 Q1 Q4 Q3 Q2
TILIKAUDEN TULOS 1,8 -14,3 1,7 27,6 11,1
Erät, jotka saatetaan myöhemmin
siirtää tulosvaikutteiseksi
Muuntoerot 0,3 -0,9 1,0 0,7 -1,3
Erät, joita ei siirretä tulosvaikutteisiksi
Käypään arvoon laajan tuloksen kautta
kirjattavat rahoitusvarat 0,0 0,0 0,3 1,2 -
Muut laajan tuloksen erät yhteensä 0,3 -0,9 1,3 1,9 -1,3
TILIKAUDEN LAAJA TULOS 2,1 -15,1 3,0 29,5 9,8
Laajan tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön omistajille 2,1 -15,1 3,0 29,5 9,8
TUNNUSLUVUT
2024 2023 2023
1.1.-30.6. 1.1.-30.6. 1.1.-31.12.
Oma pääoma / osake, euroa 16,95 16,84 18,71
Omavaraisuusaste 49,2 % 47,8 % 51,4 %
Investoinnit, Meur 15,4 7,7 36,9
- % liikevaihdosta 7,0 % 3,4 % 7,5 %
Matkustajat 2 062 271 2 185 843 4 897 494
Yksikkökuormat 66 385 64 872 125 269
Henkilöstö, keskimäärin 2 305 2 138 2 227
Oma pääoma / osake = Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma / Osakkeiden määrä
Omavaraisuusaste, % = (Oma pääoma mukaan luettuna vähemmistöosuus) / (Taseen loppusumma - saadut ennakot)
Pyöristyksistä voi syntyä +/- 0,1 miljoonan euron pyöristyseroja.
PUOLIVUOTISKATSAUSTEN TAMMI-KESÄKUU 2024 LIITETIEDOT
1. Tilinpäätöksen laadintaperiaatteet
Tämä puolivuotiskatsaus on laadittu IFRS-standardien kirjaamis- ja arvostusperiaatteiden mukaisesti tilinpäätöslyhennelmänä raportointikaudelta noudattaen IAS 34 -standardia.
Puolivuotiskatsaus on laadittu samojen tilinpäätöksen laadintaperiaatteiden, arviointien ja arvostusten mukaan kuin viimeisin tilinpäätös, ellei jäljempänä olevista liitetiedoista muuta ilmene.
Puolivuotiskatsausta ei ole tilintarkastettu.
Pyöristyksistä voi syntyä +/- 0,1 miljoonan euron pyöristyseroja.
2. Arvioinnit ja oletukset
Laadittaessa konsernitilinpäätöstä IFRS-raportointistandardien mukaisesti yritysjohto joutuu arvioinneissaan ja laskelmissaan turvautumaan tulevaisuuden arviointeihin, joilla on vaikutusta tilinpäätöksessä esitettyjen varojen ja velkojen, tuottojen ja kulujen sekä muun informaation lukuihin. Tilinpäätöksen sisältämät arviot ja oletukset perustuvat johdon parhaaseen näkemykseen tilinpäätöksen julkistamisajankohtana.
Geopoliittinen tilanne ja energian hintojen voimakas vaihtelu vaikuttavat sekä tuloslaskelmaan että taseeseen. On vaikeaa arvioida, kuinka kauan energian hinnat vaihtelevat tällä tavalla ja miten se vaikuttaa Viking Linen tulevaan tulokseen, taloudelliseen asemaan ja kassavirtaan. Toteutumat voivat poiketa tehdyistä arvioinneista ja oletuksista.
Konsernin alusten arvostus on tärkein arviointia vaativa osa-alue. Ulkopuoliset arvioijat tekevät säännöllisesti markkina-arviointeja. Alusten jäännösarvot ja arvioitu taloudellinen vaikutusaika tarkastetaan vuosittain, ja niitä mukautetaan, jos ne poikkeavat merkittävästi aiemmista arvoista.
Omistus Rederiaktiebolaget Eckerössä sisältyi 22.11.2023 saakka käypään arvoon laajan tuloksen kautta kirjattaviin rahoitusvaroihin, mutta sen jälkeen omistus luokiteltiin uudelleen, ja se raportoidaan nyt omistusyhteysyrityksenä pääomaosuusmenetelmän mukaisesti.
Konsernin vuokrasopimuksia arvostettaessa tehdään oletuksia siitä, tuleeko konserni käyttämään mahdollisuutta pidentää sopimusjaksoa tai irtisanoa sopimus. Oletuksia tehdään myös konsernin vuokrasopimusvelan nykyarvolaskelmissa käytettävästä diskonttokorosta. Edellä olevat arvioinnit vaikuttavat konsernin vuokrasopimusvelkojen ja käyttöoikeusomaisuuden suuruuteen sekä myös vuokrasopimusvelkojen lyhennysten ja käyttöoikeusomaisuuden poistojen määrään.
3. Riskit ja maksuvalmius
Konsernin rahavarat kesäkuun lopussa olivat 58,0miljoonaa euroa (97,7milj.euroa). Konsernin myönnetyt käyttämättömät luottolimiitit 30.6.2024 olivat 22,1miljoonaa euroa (0,1milj.euroa). Liiketoiminnan nettorahavirta oli 23,3miljoonaa euroa (30,7milj.euroa). Investointien nettorahavirta oli -13,6miljoonaa euroa (4,5milj.euroa) ja rahoituksen nettorahavirta -37,0miljoonaa euroa (-26,6milj.euroa).
Viking Line ja Gotlandsbolaget perustivat elokuussa 2023 yhteisyrityksen, jonka tehtävänä on kehittää ja tarjota risteilyjä Birka Gotlandilla Tukholmasta Maarianhaminaan ja Tukholmasta Maarianhaminan kautta Visbyhyn. Gotlandsbolaget osti maaliskuussa2023 Birka Stockholmin 38miljoonan euron kauppahinnalla. Elokuussa2023 Gotlandsbolaget myi Viking Linelle 50prosenttia aluksesta 19miljoonalla eurolla, mikä rahoitettiin Viking Linen käteisvaroista. Alus on nimetty uudelleen Birka Gotlandiksi.
Suurin osa konsernin lainasopimuksista sisältää markkinaehtoisia lainakovenantteja. Lainasopimusten taloudelliset kovenantit koostuvat rahavarojen ja omavaraisuusasteen vähimmäisvaatimuksista sekä konsernin kokonaisnettorahavelkojen enimmäistasosta suhteessa käyttökatteeseen. Lainakovenantit olivat asetettujen vaatimusten mukaisia kauden aikana.
Yrityksen kyky täyttää olemassa olevien rahoitussopimusten vaatimukset riippuu sen kyvystä tuottaa kassavirtaa toiminnastaan, mikä puolestaan riippuu osittain tekijöistä, jotka eivät ole yhtiön hallinnassa.
Viking Linen toimintaan kohdistuu erilaisia ja erisuuruisia riskejä, jotka vaikuttavat toimintaan, taloudellisiin tuloksiin sekä yrityksen kykyyn täyttää tietyt sosiaaliset ja ympäristöön liittyvät tavoitteet. Nämä riskit on jaettu neljään luokkaan: strategiset riskit, operatiiviset riskit, vahinkoriskit ja taloudelliset riskit. Geopoliittiset riskit ovat kasvaneet jossain määrin vuoden aikana.
Kohonneiden polttoainehintojen riskin pienentämiseksi konsernilla oli 30.6.2024 tehtynä osaa polttoaineostoista koskevia kiinteähintaisia sopimuksia, jotka ovat voimassa vuoden alusta heinäkuuhun 2024.
Jos geopoliittinen tilanne pahenee ja energian hinnat nousevat olennaisesti kuten vuonna 2022, vaarana on, ettei yhtiö pysty tuottamaan riittävästi kassavirtaa tai saamaan lisärahoitusta rahoitussopimusten mukaisten velvoitteidensa täyttämiseksi.
Viking Line alkoi kirjata ja raportoida päästöoikeuksien kustannuksia EU:n kasvihuonekaasujen päästökauppajärjestelmän mukaisesti 1.1.2024 alkaen. Päästöoikeudet on luovutettava ensimmäisen kerran viimeistään 30.9.2025. Viking Line on alkanut hankkia päästöoikeuksia hintariskin pienentämiseksi. Toistaiseksi Viking Linen strategiana on hankkia jatkuvasti päästöoikeuksia ja tavoitella näin keskihintaa ja kulutusta vastaavaa kustannusvaikutusta.
Rahoitusvelkojen tulevat kassavirrat per 30.6.2024:
MEUR
Rahoitusvelkojen Vuokrasopimus- Korolliset
tulevat
rahavirrat
(rahoituskulut velat Ostovelat velat Yhteensä
mukaan luettuna)
1.7. 2024 - 1,4 33,8 22,9 58,1
31.12. 2024
1.1. 2025 - 30.6. 1,4 22,4 23,9
2025
1.7. 2025 - 30.6. 1,8 28,9 30,6
2026
1.7. 2026 - 30.6. 0,6 34,5 35,1
2027
1.7. 2027 - 30.6. 0,4 24,4 24,8
2028
1.7. 2028 - 30.6. 0,1 18,3 18,5
2029
1.7. 2029 - 0,1 54,7 54,9
Yhteensä 5,9 33,8 206,2 245,9
4. Segmentti-informaatio
Konsernin liikevaihto pieneni 3,2prosenttia ja matkustajatoiminnan tuotot vähenivät 4,3prosenttia.
2024 2023 2023
MEUR 1.1.-30.6. 1.1.-30.6. 1.1.-31.12.
Liikevaihto
Alukset 216,1 222,4 483,3
Jakamaton 3,1 3,9 8,2
Toimintasegmentit yhteensä 219,2 226,3 491,5
Eliminoinnit -0,1 0,0 -0,1
Konsernin liikevaihto yhteensä 219,1 226,3 491,4
Liiketulos
Alukset 30,0 48,0 116,1
Jakamaton -34,3 -30,9 -61,1
Konsernin liiketulos yhteensä -4,3 17,1 55,0
LIIKEVAIHTO
Matkustajatoiminnan tuotot 192,3 201,1 442,5
Rahtitoiminnan tuotot 25,2 23,6 45,7
Muut tuotot 1,6 1,6 3,2
Yhteensä 219,1 226,3 491,4
5. Liiketoiminnan muut tuotot
Vertailukauden aikana myytiin Rosella, ja kaupalla oli 8,6miljoonan euron positiivinen vaikutus tulokseen.
2024 2023
MEUR 1.1.-30.6. 1.1.-30.6.
Vuokratuotot kiinteistöistä 0,1 0,1
Myyntivoitot 0,0 8,6
Vakuutuskorvaukset, haverit 0,0 0,2
Muut tuotot 0,5 0,0
Yhteensä 0,6 8,9
6. Työsuhde-etuudet
Viking Cinderella siirrettiin 5.maaliskuuta Ruotsin lipun alta Suomen lipun alle.
Kauden aikana yhden Viking Line Abp:n tytäryhtiön palveluksessa olevat 193 henkilöä vuokrattiin osakkuusyhtiö Gotland Alandia Cruises AB:lle, joka harjoittaa risteilyliikennettä Birka Gotland -aluksella. Vuokrattu henkilökunta koostui pääasiassa ateriapalveluhenkilöistä.
Viking XPRS siirrettiin vertailukauden aikana Viron lipun alta Suomen lipun alle. Lipunvaihdosta lähtien aluksella työskentelee konsernin omaa henkilökuntaa. Aluksen ollessa Viron lipun alla palvelut ostettiin henkilöstövuokrausyritykseltä.
2024 2023
MEUR 1.1.-30.6. 1.1.-30.6.
Palkat 63,4 55,8
Eläkekulut, maksupohjaiset järjestelyt 7,5 6,5
Muut henkilöstökulut 5,6 6,2
76,5 68,4
Valtion palautus -16,9 -15,3
Yhteensä 59,6 53,1
7. Poistot
2024 2023
MEUR 1.1.-30.6. 1.1.-30.6.
Poistot
Aineettomat hyödykkeet 0,3 0,2
Rakennukset ja rakennelmat 0,0 0,0
Vuokrakiinteistöjen perusparannusmenot 0,2 0,2
Alukset 12,8 11,3
Koneet ja kalusto 0,3 0,3
Käyttöoikeusomaisuus 1,5 1,4
Yhteensä 15,1 13,5
8. Liiketoiminnan muut kulut
2024 2023
MEUR 1.1.-30.6. 1.1.-30.6.
Myynti- ja markkinointikulut 10,6 9,8
Pesula- ja siivouskulut 10,6 11,2
Korjaus- ja kunnossapitokulut 8,4 6,3
Julkiset satama- ja alusmaksut 18,1 16,8
Polttoainekulut 28,9 30,9
Muut kulut 24,0 22,5
Yhteensä 100,5 97,6
9. Rahoituskulut
2024 2023
MEUR 1.1.-30.6. 1.1.-30.6.
Korkokulut jaksotettuun hankintahintaan
arvostetuisa rahoitusveloista 5,7 4,3
Korkokulut vuokrasopimusveloista 0,2 0,2
Valuuttakurssitappiot 0,1 0,9
Takuuprovisiot ja muut rahoituskulut 0,2 0,7
Rahoituskulut yhteensä 6,2 6,2
10. Tuloverot
Konsernilla oli 30.6.2024 laskennallisia verovelkoja yhteensä 45,2miljoonaa euroa. Näistä 46,1miljoonaa euroa koskee laskennallisia verovelkoja ja 0,9miljoonaa euroa laskennallisia verosaamisia.
MEUR
Laskennalliset Kirjanpidon ja Tappiot Muut Yhteensä
verovelat verotuksen arvojen verotuksessa väliaikaiset
erot erot
koskien aineellisia
käyttö
-omaisuuhyödykkeitä
1.1.2024 45,1 - 0,2 45,2
Muuntoerot -0,1 - - -0,1
Kirjattu - - 0,0 0,0
tuloslaskelmaan
Kirjattu - - - -
suoraan omaan
pääomaan
30.6.2024 45,0 - 0,2 45,2
11. Arvonalentumistestaus
Aineettomien ja aineellisten hyödykkeiden kirjanpitoarvot ovat säännönmukaisen tarkastelun kohteena sen havaitsemiseksi, onko ulkoisia tai sisäisiä viitteitä jonkin omaisuuserän arvon alentumisesta. Jos jonkin omaisuuserän osalta havaitaan tällaisia viitteitä, silloin määritellään kyseisen erän kerrytettävissä oleva rahamäärä. Konsernin alusten arvostus on yksi tärkeimmistä arviointia vaativista osa-alueista.
Johto on myös arvioinut, ettei konsernin muiden pitkäaikaisten varojen arvonalentumiskirjaukseen ole tarvetta.
12. Pääomaosuusmenetelmällä käsiteltävät sijoitukset
Viking Line Abp:n omistukset Alandia Försäkring Abp:ssä ja Alandia Holding Abp:ssä tuottivat vuoden alkupuoliskolla 2,6miljoonaa euroa. Alandia Försäkring Abp:stä tilikaudella saatu 1,2miljoonan euron osinko johtaa konsernin osalta vain positiiviseen kassavirtaan IAS28.10 -standardin mukaisesti.
Viking Line Abp:n omistusosuus Rederiaktiebolaget Eckeröstä on 22.marraskuuta 2023 alkaen ollut yli 20prosenttia, minkä vuoksi Rederiaktiebolaget Eckerö raportoidaan siitä lähtien omistusyhteysyrityksenä pääomaosuusmenetelmän mukaisesti. Pääomaosuusmenetelmään siirtymisestä syntyi 2,5miljoonan euron positiivinen tulosvaikutus, joka vaikutti näin ollen vuoden 2023 tulokseen. Viking Linen osuus Rederiaktiebolaget Eckerön tammi-maaliskuun 2024 tuloksesta on -0,8miljoonaa euroa, ja se on sisällytetty Viking Linen tulokseen. Tulosta ajanjaksolta huhti-kesäkuu Viking Line ei ole vielä saanut. Rederiaktiebolaget Eckeröstä tilikaudella saatu 0,5miljoonan euron osinko johtaa konsernin osalta vain positiiviseen kassavirtaan IAS28.10 -standardin mukaisesti.
Viking Line ja Gotlandsbolaget ilmoittivat 9.8.2023 perustavansa Gotland Alandia Cruises AB -nimisen yhteisyrityksen, jonka tehtävänä on kehittää ja tarjota risteilyjä Birka Gotlandilla. Viking Line omistaa yhteisyrityksestä 50prosenttia, minkä vuoksi yritys raportoidaan yhteisyrityksenä. Viking Linen sijoitus tuotti -5,0miljoonaa euroa 1.1.-30.6. välisenä aikana.
13. Myyntisaamiset ja muut saamiset
Myyntisaamiset arvostetaan jaksotettuun hankintamenoon IFRS 9:n mukaisesti. Myyntisaamisten ja muiden saamisten kirjanpitoarvojen katsotaan vastaavan niiden käypiä arvoja erien lyhytaikaisen luonteen perusteella.
14. Annetut vakuudet ja vastuusitoumukset
MEUR 30.6.2024 31.12.2023
Vastuusitoumukset 1) 192,0 187,6
Omasta puolesta annetut vakuudet 2) 410,4 413,4
Muut sitoumukset, joita ei ole kirjattu kirjanpitoon 3) 2,6 2,8
1) Koskee lainoja ja limiittejä, joiden vakuudeksi on annettu alus-, kiinteistö- ja yrityskiinnityksiä, sekä muita vastuita, joita ei ole merkitty taseeseen ja jotka on katettu laitos- ja yrityskiinnityksillä.
2) Koskee alus-, yritys- ja laitoskiinnityksiä.
3) Alandia Holding Ab on sijoitetun pääoman lisäksi ottanut lainan Alandia Försäkring Abp:n osakkeiden ostamisen rahoittamiseksi. Viking Line Abp on osakassopimuksella sitoutunut sijoittamaan omistussuhteen mukaisesti rahavaroja Alandia Holding Ab:lle, jos Alandia Holding Ab tarvitsee varoja lainan lyhennyksiin.
15. Tilinpäätöspäivän jälkeiset tapahtumat
Hallitus ei ole tietoinen tilinpäätöspäivän jälkeisistä tapahtumista, joilla voisi olla vaikutuksia puolivuotiskatsaukseen.