Rebl Group -konsernin liiketoimintakatsaus, tammi-syykuu 2024
REBL GROUP OYJ PÖRSSITIEDOTE 25.10.2024 KLO 14.30
LIIKEVAIHTO JA LIIKETULOS PYSYIVÄT Q3:LLA EDELLISEN VUODEN TASOLLA
Rebl Group Oyj julkistaa liiketoimintakatsauksen, jossa esitetään yhtiön taloudellista kehitystä koskevat keskeiset tiedot. Liiketoimintakatsauksen luvut ovat tilintarkastamattomia.
Rebl Group Oyj on 28.3.2024 toteuttanut tytäryhtiöidensä Sanomalehti Karjalainen Oy:n, Karelia Viestintä Oy:n ja PunaMusta Paikallismediat Oy:n koko osakekantojen myynnin Keskisuomalainen Oyj:lle. Medialiiketoiminta siirtyi Keskisuomalaisen omistukseen 1.4.2024. Samalla Rebl Group-konserni luopui medialiiketoiminnastaan. Tässä liiketoimintakatsauksessa medialiiketoiminnan segmentti on luokiteltu lopetetuksi toiminnoksi.
Ellei toisin mainita, kaikki tässä raportissa esitetyt tuloslaskelmaan liittyvät katsauskauden luvut, mukaan lukien vuoden 2023 vastaavat vertailuluvut, käsittävät vain jatkuvat toiminnot.
Tammi-syyskuun 2024 liiketoimintakatsauksella Rebl Group -konsernin jatkuvien toimintojen segmentit ovat:
- Painoliiketoiminta
- Näkyvyysliiketoiminta
- Digitaalinen liiketoiminta
- Muut
Tammi-syyskuun 2024 liiketoimintakatsauksella Rebl Group -konsernin lopetetuksi luokiteltujen toimintojen segmentit ovat:
- Medialiiketoiminta
HEINÄ-SYYSKUU 2024 LYHYESTI
- Konsernin liikevaihto pysyi ennallaan ja oli 25,0 miljoonaa euroa (25,0 miljoonaa euroa).
- Käyttökate oli 1,9 (2,0) miljoonaa euroa.
- Liiketulos oli -0,3 (-0,2) miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja -0,9 (-1,7) miljoonaa euroa.
- Koko konsernin, sisältäen lopetetut liiketoiminnat, liiketoiminnan nettorahavirta oli -1,0 (-1,8) miljoonaa euroa.
- Laimentamaton osakekohtainen tulos oli -0,06 (-0,13) euroa.
- Koko konsernin, sisältäen lopetetut toiminnot, laimentamaton osakekohtainen tulos oli -0,06 (-0,12) euroa.
TAMMI-SYYSKUU 2024 LYHYESTI
- Konsernin liikevaihto laski 1,1 % ja oli 83,5 miljoonaa euroa (84,4 miljoonaa euroa).
- Käyttökate oli 4,9 (5,3) miljoonaa euroa.
- Liiketulos oli -1,9 (-1,4) miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja -3,5 (-3,9) miljoonaa euroa.
- Koko konsernin, sisältäen lopetetut liiketoiminnat, liiketoiminnan nettorahavirta oli 2,8 (10,2) miljoonaa euroa.
- Omavaraisuusaste oli 40,3 % (32,2 %).
- Sijoitetun pääoman tuotto ennen veroja oli 10,6 % (-1,6 %).
- Oman pääoman tuotto verojen jälkeen oli 17,9 % (-8,6 %).
- Laimentamaton osakekohtainen tulos oli -0,25 (-0,29) euroa.
- Korollisen vieraan pääoman määrä oli 40,8 (49,6) miljoonaa euroa.
- Koko konsernin, sisältäen lopetetut toiminnot, laimentamaton osakekohtainen tulos oli 0,56 (-0,26) euroa.
TOIMITUSJOHTAJA ARTTU SALLINEN:
Suomen talous jatkoi hidasta elpymistä vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Korkotasojen lasku ja madaltunut inflaatio ovat lisänneet yksityistä kulutusta, mutta yritysten luottamus on säilynyt edelleen heikkona. Yleinen investointien kehitys on supistunut vuoden 2024 aikana, ja yritykset ovat edelleen varovaisia käynnistämään uusia hankkeita. Tämä näkyi myös konsernin liiketoiminnan kehityksessä etenkin digitaalisen liiketoiminnan odotettua heikompana kysyntänä. Odotettua hitaampi talouden kasvu ja hankkeiden pitkät neuvotteluajat ovat siirtäneet odotukset voimakkaammasta kysynnän kasvavasta kehityksestä enemmän vuoden 2025 ensimmäiselle vuosipuoliskolle.
Konsernin liikevaihto pysyi edellisen vuoden tasolla 25,0 miljoonassa eurossa liikevaihdon laskiessa 0,1 %. Painoliiketoiminnan liikevaihto jatkoi kasvussa, kasvun ollessa 2,8 %. Kasvua vauhditti digi- ja offsetpalveluiden myynnin kasvu alkuvuodesta tehtyjen liiketoimintakauppojen tukemana. Näkyvyysliiketoiminnan liikevaihto laski 5,0 %. Viron liiketoiminnan myynnillä oikaistu vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 4,2 % vähittäiskaupan asiakkuuksien kasvun myötä. Digitaalisessa liiketoiminnossa markkinatilanne säilyi heikompana ja uusien verkkopalveluprojektien määrät pysyivät odotettua vähäisempinä. Sekä tuote- että palvelumyynti kehittyi edellistä vuotta heikommin liikevaihdon laskiessa 14,7 % jatkuvien asiakastilausten vertailukelpoisen MRR:n laskiessa 0,9 % 0,8 miljoonaan euroon.
Konsernin kannattavuus säilyi edellisen vuoden tasolla käyttökatteen ollessa 1,9 miljoonaa euroa. Painoliiketoiminnan kannattavuus kehittyi positiivisesti käyttökatteen noustessa 0,4 miljoonaa euroa 1,6 miljoonaan euroon. Näkyvyysliiketoiminnan käyttökate vastaavasti heikkeni 0,4 miljoonaa euroa 0,3 miljoonaan euroon. Näkyvyysliiketoiminnan kannattavuutta heikensivät muun muassa investoinnit digitaalisiin ratkaisuihin, joiden kysynnän kasvun odotamme merkittävästi kiihtyvän lähivuosina. Digitaalisen liiketoiminnan käyttökate parani 0,1 miljoonaa euroa 0,0 miljoonaan euroon. Tuloskehitystä rasittaa tehdyistä säästötoimenpiteistä huolimatta heikko kysyntä ja uusien isompien projektien vähäisyys.
Olemme jatkaneet määrätietoisia toimenpiteitä kasvun mahdollistamiseksi investoiden sekä osaamisen kehittämiseen että tulevaisuuden kasvuun etenkin Retail median sektorille. Vuosineljänneksen lopussa konsernin emoyhtiö uudisti nimensä ja samalla myös brändin vastaamaan konsernin strategista muutosta. Uusi yhtiö on kaupallisesti merkittävästi aiempaa aktiivisempi mahdollistaen asiakkaille kokonaisvaltaisia innovatiivisia ratkaisuja heidän kasvunsa vauhdittajaksi. Kehittämämme MiM Cloud -ratkaisun kaupallistaminen on edennyt suunnitellusti ja odotamme ensimmäisten asiakkuuksien käynnistyvän vuoden viimeisen kvartaalin aikana. Uskomme, että pystymme ottamaan vahvan aseman markkinoinnin informaatiologistiikan ongelmien ratkaisijana luoden samalla merkittäviä pitkän aikavälin kumppanuuksia etenkin kaupan alalle. Olemme kehittäneet jatkuvasti arvopohjaista myynnin tapaamme toimia ja asemamme asiakkaiden kasvun strategisena kumppanina on vahvistunut. Nämä toimenpiteet yhdistettynä samanaikaiseen tuotannon tehostamiseen luovat edellytykset kannattavalle vuoden viimeiselle neljännekselle ja pohjan kannattavalle kasvulle vuoden 2025 aikana.
TALOUDELLINEN KEHITYS HEINÄ-SYYSKUUSSA
Konserni:
Konsernin liikevaihto pysyi ennallaan vuoden kolmannella neljänneksellä. Liikevaihto pysyi vertailukauden tasolla ja oli 25,0 miljoonaa euroa. Konsernin liiketulos heikkeni 0,1 miljoonaa euroa ja oli -0,3 (-0,2) miljoonaa euroa. Tulos ennen veroja parani ollen -0,9 miljoonaa euroa (-1,7 miljoonaa euroa). Arvopaperikaupan nettotulos vuoden kolmannella kvartaalilla oli -0,1 miljoonaa euroa (-0,8 miljoonaa euroa). Muut rahoitustuotot ja -kulut olivat -0,6 miljoonaa euroa (-0,7 miljoonaa euroa).
RAPORTOINTISEGMENTIT |
P=Painoliiketoiminta |
N=Näkyvyysliiketoiminta |
D=Digitaalinen liiketoiminta |
M=Medialiiketoiminta |
MU=Muut |
Segmentit, jatkuvat toiminnot, miljoonaa euroa | P | P | N | N | D | D | MU | MU | Elim. | Elim. | Jatkuvat, Yhteensä | Jatkuvat, Yhteensä |
7-9 | 7-9 | 7-9 | 7-9 | 7-9 | 7-9 | 7-9 | 7-9 | 7-9 | 7-9 | 7-9 | 7-9 | |
2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 | 2023 | |
Ulkoinen liikevaihto, MEUR | 18,3 | 17,8 | 4,5 | 4,7 | 2,1 | 2,5 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 25,0 | 25,0 |
Sisäinen liikevaihto, MEUR | 0,9 | 1,6 | 0,3 | 0,6 | 0,4 | 0,2 | 0,9 | 1,0 | -2,5 | -3,5 | 0 | 0,0 |
Liikevaihto | 19,2 | 19,4 | 4,8 | 5,4 | 2,5 | 2,7 | 1,0 | 1,0 | -2,5 | -3,5 | 25,0 | 25,0 |
Ulkoisen liikevaihdon muutos -% | 2,8 | -5,0 | -14,7 | 1276,0 | 0,0 | -0,1 | ||||||
Käyttökate, MEUR | 1,6 | 1,2 | 0,3 | 0,7 | 0,0 | -0,1 | 0,2 | 0,3 | -0,3 | -0,1 | 1,9 | 2,0 |
Käyttökate -% | 8,5 | 6,4 | 6,6 | 12,8 | -0,2 | -2,5 | 18,8 | 26,6 | 11,0 | 3,2 | 7,4 | 8,1 |
Liiketulos, MEUR | 0,5 | 0,0 | -0,1 | 0,2 | -0,3 | -0,4 | -0,2 | -0,1 | -0,1 | 0,0 | -0,3 | -0,2 |
Liiketulos -% | 2,4 | -0,2 | -1,9 | 4,5 | -11,4 | -13,1 | -21,3 | -7,3 | 5,4 | 0,6 | -1,1 | -1,0 |
Painoliiketoiminta:
Painoliiketoiminnan ulkoinen liikevaihto kasvoi kolmannella vuosineljänneksellä 0,5 miljoonaa euroa vertailukauteen nähden ja oli 18,3 (17,8) miljoonaa euroa. Liikevaihdon kasvuun vaikuttivat ensimmäisellä vuosipuoliskolla hankitut Lehtisepät Oy:n arkkipainoliiketoiminta sekä I-Print Oy:n painoliiketoiminta. Painoliiketoiminnan käyttökate kasvoi 0,4 miljoonaa euroa ja oli 1,6 (1,2) miljoonaa euroa. Liiketulos puolestaan kasvoi 0,5 miljoonaa euroa ja oli 0,5 (-0,0) miljoonaa euroa. Liiketuloksen ja käyttökatteen kasvuun vaikuttivat tehtyjen liiketoimintakauppojen vaikutus sekä tuotannon tehostamiseen ja myynnin kehittämiseen tehdyt toimenpiteet.
Näkyvyysliiketoiminta:
Näkyvyysliiketoiminnan liikevaihto laski kolmannella vuosineljänneksellä 0,2 miljoonaa euroa vertailukauteen nähden ja oli 4,5 (4,7) miljoonaa euroa. Liikevaihdon lasku johtui 30.6.2024 tehdystä yrityskaupasta, jossa konserni luopui näkyvyysliiketoiminta -segmenttiin kuuluneesta PixMill Estonia Oü:sta. Myydyn yhtiön vertailukauden liikevaihto oli 0,4 miljoonaa euroa. Yrityskaupalla oikaistuna segmentin liikevaihto kasvoi 0,2 miljoonaa euroa vertailukauteen nähden. Näkyvyysliiketoiminnan liiketulos laski 0,3 miljoonaa euroa ja oli -0,1 (0,2) miljoonaa euroa. Segmentin kannattavuuteen vaikuttivat muun muassa tulevaan kasvuun tehdyt henkilöinvestoinnit. Lisäksi digitaalisten ratkaisujen myynti kehittyi odotuksia heikommin, joka painoi kannattavuutta vertailukautta matalammaksi.
Digitaalinen liiketoiminta:
Digitaalisen liiketoiminnan ulkoinen liikevaihto laski 0,4 miljoonaa euroa ja oli 2,1 (2,5) miljoonaa euroa. Liikevaihtoa heikensi kaikkien palveluiden laskenut kysyntä, johon vaikuttaa yleisen taloudellisen tilanteen epävarmuus ja sitä kautta asiakkaiden suurempien investointien siirtyminen. Liiketulos parani 0,1 miljoonaa euroa ollen -0,3 miljoonaa euroa (-0,4 miljoonaa euroa).
Muut:
Konsernin Muut-segmentti sisältää konsernin emoyhtiön Rebl Group Oyj:n. Yhtiössä on uuden nimen lanseerauksen myötä otettu aktiivisempi liiketoiminnallisempi rooli konsernin brändin rakentajana sekä uusien innovaatioiden ja liiketoiminnan kehittäjänä. Segmentin liiketulos laski 0,1 miljoonaa euroa ollen -0,2 miljoonaa euroa (-0,1 miljoonaa euroa). Segmentin tulosta rasittivat muun muassa uuden brändin lanseerauskulut sekä tulevaisuuden kasvuun liittyvät investoinnit.
RAPORTOINTISEGMENTIT, LOPETETUT LIIKETOIMINNAT |
M=Medialiiketoiminta |
Segmentit, lopetetut toiminnot | M | M | Lopetetut toiminnot, yhteensä | Lopetetut toiminnot, yhteensä |
miljoonaa euroa | 7-9 | 7-9 | 7-9 | 7-9 |
2024 | 2023 | 2024 | 2023 | |
Ulkoinen liikevaihto, MEUR | 0,0 | 4,1 | 0,0 | 4,1 |
Sisäinen liikevaihto, MEUR | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Liikevaihto | 0,0 | 4,1 | 0,0 | 4,1 |
Ulkoisen liikevaihdon muutos -% | -100,0 | -100,0 | ||
Käyttökate, MEUR | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,2 |
Käyttökate -% | 0,0 | 5,1 | 0,0 | 5,1 |
Liiketulos, MEUR | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,1 |
Liiketulos -% | 0,0 | 2,5 | 0,0 | 2,5 |
Medialiiketoiminta:
Konsernissa ei ollut medialiiketoimintaa vuoden kolmannella kvartaalilla, medialiiketoiminnasta luovuttiin 1.4.2024.
TALOUDELLINEN KEHITYS TAMMI-SYYSKUUSSA
Konserni:
Konsernin liikevaihto laski vertailukauteen nähden 1,1 % ja oli 83,5 miljoonaa euroa (84,4 miljoonaa euroa). Liikevaihto laski erityisesti painoliiketoiminnassa, mutta kasvoi digitaalisessa liiketoiminnassa yrityshankintojen vaikutuksen myötä.
Konsernin liiketulos laski 0,5 miljoonaa euroa ja oli -1,9 (-1,4) miljoonaa euroa. Tulos ennen veroja parani ollen -3,5 miljoonaa euroa (-3,9 miljoonaa euroa).
Arvopaperikaupan nettotulos oli 0,3 miljoonaa euroa (-0,9 miljoonaa euroa). Muut rahoitustuotot ja -kulut olivat -1,9 miljoonaa euroa (-1,6 miljoonaa euroa).
RAPORTOINTISEGMENTIT, JATKUVAT LIIKETOIMINNAT |
P=Painoliiketoiminta |
N=Näkyvyysliiketoiminta |
D=Digitaalinen liiketoiminta |
MU=Muut |
Segmentit, jatkuvat toiminnot, miljoonaa euroa | P | P | N | N | D | D | MU | MU | Elim. | Elim. | Jatkuvat, Yhteensä | Jatkuvat, Yhteensä |
1-9 | 1-9 | 1-9 | 1-9 | 1-9 | 1-9 | 1-9 | 1-9 | 1-9 | 1-9 | 1-9 | 1-9 | |
2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 | 2023 | |
Ulkoinen liikevaihto, MEUR | 61,2 | 63,6 | 15,0 | 15,3 | 7,1 | 5,6 | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 83,5 | 84,5 |
Sisäinen liikevaihto, MEUR | 3,5 | 5,6 | 1,5 | 2,1 | 1,2 | 0,7 | 3,3 | 3,1 | -9,6 | -11,6 | 0,0 | 0,0 |
Liikevaihto | 64,7 | 69,2 | 16,5 | 17,5 | 8,3 | 6,3 | 3,6 | 3,1 | -9,6 | -11,6 | 83,5 | 84,4 |
Ulkoisen liikevaihdon muutos -% | -3,7 | -2,5 | 27,9 | 787,6 | 0,0 | -1,2 | ||||||
Käyttökate, MEUR | 3,4 | 2,8 | 2,0 | 2,2 | -0,7 | 0,2 | 1,1 | 0,5 | -1,0 | -0,4 | 4,9 | 5,3 |
Käyttökate -% | 5,2 | 4,0 | 12,0 | 12,4 | -8,1 | 3,2 | 31,6 | 17,2 | 10,0 | 3,5 | 5,8 | 6,3 |
Liiketulos, MEUR | -0,4 | -1,0 | 0,7 | 0,8 | -1,5 | -0,5 | -0,1 | -0,5 | -0,6 | -0,2 | -1,9 | -1,4 |
Liiketulos -% | -0,6 | -1,5 | 4,1 | 4,6 | -18,3 | -7,4 | -3,0 | -16,9 | 6,0 | 1,3 | -2,3 | -1,6 |
Painoliiketoiminta:
Vuoden ensimmäisen kvartaalin heikon kysynnän vuoksi painoliiketoiminnan ulkoinen liikevaihto laski 2,4 miljoonaa euroa vertailukauteen nähden ja oli 61,2 (63,6) miljoonaa euroa. Painoliiketoiminnan käyttökate kääntyi kasvuun ja parani 0,6 miljoonaa euroa ollen 3,4 (2,8) miljoonaa euroa. Myös liiketulos parani 0,7 miljoonaa euroa ja oli -0,4 (-1,0) miljoonaa euroa.
Liiketuloksen ja käyttökatteen kasvuun vaikuttavat muun muassa vuosien 2023 ja 2024 aikana tehdyt tuotannon uudelleenjärjestelyt, joiden myötä tuotannon parantunut tehokkuus näkyy positiivisesti kannattavuuskehityksessä.
Näkyvyysliiketoiminta:
Näkyvyysliiketoiminnan ulkoinen liikevaihto kääntyi laskuun 0,4 miljoonaa euroa vertailukauteen nähden ja oli 15,0 (15,3) miljoonaa euroa. Liiketulos laski liikevaihdon laskun ja vertailuvuotta heikomman digitaalisten ratkaisujen kannattavuuden myötä ollen 0,7 miljoonaa euroa (0,8 miljoonaa euroa). Näkyvyysliiketoiminnan liiketulosta kasvatti konsernista 30.6.2024 luovutetun, näkyvyysliiketoiminta -segmenttiin kuuluneen PixMill Estonia Oü:n myyntivoitto 0,6 miljoonaa euroa.
Digitaalinen liiketoiminta:
Digitaalisen liiketoiminnan ulkoinen liikevaihto kasvoi 1,6 miljoonaa euroa ja oli 7,1 (5,6) miljoonaa euroa. Vuonna 2023 tehtyjen yrityshankintojen vaikutus liikevaihdon kasvuun oli 2,5 miljoonaa euroa.
Liiketulos heikkeni 1,1 miljoonaa euroa ollen -1,5 miljoonaa euroa. Tulosta heikensi kaikkien palveluiden heikentynyt kysyntä, johon vaikuttaa yleisen taloudellisen tilanteen epävarmuus ja sitä kautta asiakkaiden suurempien investointien siirtyminen.
Digitaalisen liiketoiminnan kuukausittain toistuvan liikevaihdon (MRR, Monthly Recurring Revenue) määrä oli 2,6 miljoonaa euroa (2,1 miljoonaa euroa). Yrityshankintojen vaikutus toistuvaisliikevaihtoon oli 0,5 miljoonaa euroa.
Digitaalisen liiketoiminnan vuosittain toistuvan liikevaihdon ARR (Annual Recurring Revenue) arvo 30.9.2024 oli 3,5 (3,4) miljoonaa.
Muut:
Konsernin Muut-segmentti sisältää konsernin emoyhtiön Rebl Group Oyj:n. Yhtiössä on uuden nimen lanseerauksen myötä otettu aktiivisempi rooli konsernin brändin rakentajana sekä uusien innovaatioiden ja liiketoiminnan kehittäjänä. Segmentin liiketulos kasvoi 0,4 miljoonaa euroa ollen -0,1 miljoonaa euroa (-0,5 miljoonaa euroa). Segmentin liiketulosta kasvattavat kertaluontoiset myyntivoitot 0,6 miljoonaa euroa. Segmentin tulosta rasittivat muun muassa uuden brändin lanseerauskulut sekä konsernin tulevaisuuden kasvuun ja uusiin innovaatioihin tehdyt investoinnit.
RAPORTOINTISEGMENTIT, LOPETETUT LIIKETOIMINNAT |
M=Medialiiketoiminta |
Segmentit, lopetetut toiminnot | M | M | Lopetetut toiminnot, yhteensä | Lopetetut toiminnot, yhteensä |
miljoonaa euroa | 1-9 | 1-9 | 1-9 | 1-9 |
2024 | 2023 | 2024 | 2023 | |
Ulkoinen liikevaihto, MEUR | 3,9 | 13,4 | 3,9 | 13,4 |
Sisäinen liikevaihto, MEUR | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Liikevaihto | 4,0 | 13,4 | 4,0 | 13,4 |
Ulkoisen liikevaihdon muutos -% | -70,5 | -70,5 | ||
Käyttökate, MEUR | 10,3 | 0,7 | 10,3 | 0,7 |
Käyttökate -% | 259,9 | 5,3 | 259,9 | 5,3 |
Liiketulos, MEUR | 10,2 | 0,4 | 10,2 | 0,4 |
Liiketulos -% | 258,9 | 2,9 | 258,9 | 2,9 |
Lopetetut toiminnot (medialiiketoiminta):
Vertailukelpoisen ensimmäisen kvartaalin osalta lopetettujen toimintojen ulkoinen liikevaihto laski 0,8 miljoonaa euroa ja oli 3,9 (4,8) miljoonaa euroa. Lopetettujen toimintojen liiketulos parani 0,1 miljoonaa euroa ja oli 0,3 (0,2) miljoonaa euroa.
Medialiiketoiminta myytiin konsernin ulkopuolelle 1.4.2024, ja toisella kvartaalilla lopetettuna liiketoimintona raportoituun segmenttiin kirjattiin medialiiketoiminnan kaupasta syntynyt liikevoitto 9,9 miljoonaa euroa.
Vuoden kolmannella kvartaalilla konsernissa ei ollut medialiiketoimintaa.
INVESTOINNIT JA RAHOITUS
Konsernin jatkuvien toimintojen investoinnit ajalla 1.1.-30.9.2024.2024 olivat 2,5 miljoonaa euroa eli 3,0 % liikevaihdosta (vertailukautena 4,0 miljoonaa euroa ja 4,1 % liikevaihdosta). Katsauskauden merkittävimmät investoinnit olivat Lehtisepät Oy:n arkkipainoliiketoiminnan (0,75 miljoonaa euroa) sekä I-Print Oy:n painoliiketoiminnan (0,6 miljoonaa euroa) hankinnat.
Tammi-syyskuun katsauskaudella konsernin, mukaan lukien lopetetut toiminnot, liiketoiminnan nettorahavirta oli 2,8 (10,2) miljoonaa euroa. Rahavirta ennen käyttöpääoman muutosta oli 3,9 (8,9) miljoonaa euroa. Investointien rahavirta oli 5,7 (-4,6) miljoonaa euroa ja rahoituksen rahavirta -9,3 (-5,4) miljoonaa euroa.
Kolmannella vuosineljänneksellä konsernin, mukaan lukien lopetetut toiminnot, liiketoiminnan rahavirta parani edellisvuodesta ollen -1,0 (-1,8) miljoonaa euroa. Rahavirta ennen käyttöpääoman muutosta oli 1,2 (2,3) miljoonaa euroa. Investointien rahavirta oli -0,1 (-0,6) miljoonaa euroa ja rahoituksen rahavirta -1,1 (0,4) miljoonaa euroa.
Käypään arvoon tulosvaikutteisesti kirjattavien rahoitusvarojen arvo oli maaliskuun lopussa 9,4 miljoonaa euroa (edellisenä vuonna vastaavaan aikaan 10,0 miljoonaa euroa).
Konsernin korollisen vieraan pääoman määrä 30.9.2024 oli 40,8 miljoonaa euroa (edellisen vuoden vastaava luku 49,6 miljoonaa euroa). Konsernin omavaraisuusaste oli 40,3 % (edellisenä vuonna vastaavaan aikaan 32,2 %).
HENKILÖSTÖ
Konsernin palveluksessa oli syyskuun lopussa jatkuvissa toiminnoissa 680 vakituista henkilöä (692 henkilöä vuotta aiemmin).
ARVIO TILIKAUDESTA 1.1. - 31.12.2024
Venäjän hyökkäyssota kaikkine heijastusvaikutuksineen vaikuttaa edelleen Suomen makrotalouteen ja markkinoiden kysyntään sekä vaikeuttaa merkittävästi ennustettavuutta. Suomen talous on elpynyt vuonna 2024 hiljalleen, kuitenkin odotettua hitaammin. Markkinoiden kausivaihtelut ovat olleet suuria ja reagointinopeus vallitsevassa ympäristössä tapahtuneisiin uutisiin on nopeutunut. Poliittisen päätöksenteon ennakoimattomuus ja Suomen työmarkkinoiden epävakaus vaikeuttaa kysynnän piristymistä. Korkotaso on kääntynyt laskuun säilyen kuitenkin edelleen aiempia vuosia korkeammalla tasolla, ja tämä heikentää sekä kuluttajien että yritysten taloudellista asemaa, mikä näkyy heikentyneenä kysyntänä sekä pidentää myös strategisten hankintojen päätösaikaa. Edellytykset talouden kasvulle ovat kuitenkin vuotta aiempaa paremmat ja talouden odotetaan jatkavan elpymistä loppuvuonna sekä kääntyvän vauhdikkaampaan kasvuun vuoden 2025 aikana.
Konsernin painoliiketoiminnan loppuvuoden 2024 liikevaihdon odotetaan laskevan hieman vuoden 2023 tasosta, volyymien laskua kompensoi vuonna 2024 tehtyjen liiketoimintakauppojen vaikutus. Näkyvyysliiketoiminnan vertailukelpoisen liikevaihdon ja digitaalisen liiketoiminnan liikevaihdon odotetaan pysyvän vuoden 2023 loppuvuoden tasolla.
Kaikkien liiketoimintojen kannattavuuden odotetaan pysyvän vuoden 2023 viimeisen kvartaalin tasolla. Tehtyjen investointien, panostusten innovaatioihin ja digitaalisiin palveluihin ja toteutettujen rakennemuutosten uskotaan näkyvän positiivisesti viimeistään vuoden 2025 jatkuvien toimintojen tuloskehityksessä. Ulkomainonnan määrä tulee kasvamaan ja digitalisoituminen muuttaa tapoja toimia kaikilla toimialoilla. Etenkin kauppojen mediallistumisen kasvu tulee kiihtymään. Yhdistämällä nykyisen ratkaisukokonaisuutemme pystymme tuomaan merkittävää lisäarvoa kaikille ekosysteemissä toimiville.
TULOSOHJEISTUS
Konserni pitää näkymänsä ennallaan. Konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihdon odotetaan pysyvän viime vuoden tasolla ja liiketuloksen arvioidaan heikkenevän vuoden 2023 tasosta. Vuonna 2023 konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 116,2 miljoonaa euroa ja liiketulos oli -0,9 miljoonaa euroa.
Arvopaperikauppa ja arvopaperisalkun arvon muutokset voivat vaikuttaa merkittävästi konsernin tulokseen.
Joensuussa 25. päivänä lokakuuta 2024
REBL GROUP OYJ
Hallitus
LISÄTIETOJA:
Rebl Group Oyj:n toimitusjohtaja Arttu Sallinen, puh. 050 412 3658
Rebl Group Oyj
Kosti Aaltosen tie 9, 80140 Joensuu
Puhelin 010 230 8000
Sijoittaja-yhteydet ir@reblgroup.com
TIEDOTTEEN JAKELU
Nasdaq Helsinki Oy
keskeiset tiedotusvälineet
Miksi tyytyä pelaamaan, kun voi muuttaa sääntöjä? Me olemme Rebl Group ja kapinoimme hyvien puolesta ja heidän kanssaan. Liiketoimintamallit, toimitusketjut ja myyntikanavat ovat meille vallankumouksellisen kasvun alustoja – perusta tiukalle yhteistyölle ja rajoja rikkoville oivalluksille, jotka johtavat asiakastyytyväisyyden ja kasvun uuteen aikakauteen.
Rohkean ja konventioita haastavan konsernimme kivijalat ovat digitaalinen, näkyvyys- ja painoliiketoiminta. Meitä Rebleitä on lähes 700 ja innovatiivisia ratkaisujamme tarjoavat Exove, RockOn, PunaMusta Coloro, PunaMusta Profilight sekä PunaMusta. Konsernimme jatkuvien toimintojen liikevaihto vuonna 2023 oli 116,2 miljoonaa euroa. Haluamme kasvun olevan kestävää, siksi asetimme kunnianhimoiset, tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet (SBT). It takes a REBL to start a REVLTION!