Puuilo Oyj: Puolivuotiskatsaus 2024 : Voimakas nousu asiakasmäärissä – Liikevaihto ja tulos jatkoivat sisukasta kasvuaan
PUUILO OYJ, PUOLIVUOTISKATSAUS, 12.9.2024, klo 8.30
Voimakas nousu asiakasmäärissä – Liikevaihto ja tulos jatkoivat sisukasta kasvuaan
Keskeistä Q2/2024
- Liikevaihto kasvoi 14,9 % (+17,0 %) ja oli 119,9 milj. euroa (104,4)
- Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 2,1 % (+8,1 %)
- Verkkokaupan liikevaihto kasvoi 10,6 % (-4,3 %)
- Myyntikate oli 45,1 milj. euroa (38,7) ja myyntikate-% oli 37,6 % (37,1 %)
- Oikaistu EBITA oli 24,8 milj. euroa (20,9) kasvaen 18,7 %, oikaistu EBITA-% oli 20,7 % (20,0 %)
- Liikevoitto oli 24,4 milj. euroa (20,6), mikä vastasi 20,3 % liikevaihdosta (19,7 %)
- Operatiivinen vapaa kassavirta oli 31,7 milj. euroa (32,0)
- Osakekohtainen tulos oli 0,22 euroa (0,18)
- Toisella kvartaalilla avattiin kaksi uutta myymälää (yksi uusi myymälä)
Keskeistä H1/2024
- Liikevaihto kasvoi 15,4 % (+14,3 %) ja oli 195,4 milj. euroa (169,3)
- Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 3,1 % (+6,8 %)
- Verkkokaupan liikevaihto kasvoi 3,9 % (-10,5 %)
- Myyntikate oli 72,7 milj. euroa (62,4) ja myyntikate-% 37,2 % (36,9 %)
- Oikaistu EBITA oli 33,0 milj. euroa (28,2) kasvaen 17,3 %, oikaistu EBITA-% oli 16,9 % (16,6 %)
- Liikevoitto oli 32,0 milj. euroa (27,6), mikä vastasi 16,4 % liikevaihdosta (16,3 %)
- Operatiivinen vapaa kassavirta oli 33,9 milj. euroa (42,3)
- Osakekohtainen tulos oli 0,28 euroa (0,24)
- Katsauskaudella avattiin neljä uutta myymälää (kaksi uutta myymälää)
Luvut on esitetty miljoonissa euroissa, ellei toisin mainita. Katsauksen luvut ovat pyöristettyjä, joten yksittäisten lukujen summa voi poiketa esitetystä kokonaismäärästä. Puuilon tilikausi on 1.2.–31.1. Suluissa olevat luvut viittaavat edellisvuoden vastaavaan kauteen, ellei muuta mainita. Katsauksen tiedot ovat tilintarkastamattomia.
Keskeiset tunnusluvut
milj. euroa | Q2/2024 | Q2/2023 | H1/2024 | H1/2023 | 2023 |
Liikevaihto | 119,9 | 104,4 | 195,4 | 169,3 | 338,4 |
Liikevaihdon kehitys (%) | 14,9 % | 17,0 % | 15,4 % | 14,3 % | 14,2 % |
Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihdon kehitys (%) | 2,1 % | 8,1 % | 3,1 % | 6,8 % | 5,2% |
Verkkokaupan liikevaihdon kehitys (%) | 10,6 % | -4,3 % | 3,9 % | -10,5 % | -11,2 % |
Myyntikate | 45,1 | 38,7 | 72,7 | 62,4 | 123,9 |
Myyntikate-% | 37,6 % | 37,1 % | 37,2 % | 36,9 % | 36,6 % |
Oikaistu EBITA* | 24,8 | 20,9 | 33,0 | 28,2 | 54,1 |
Oikaistu EBITA*-% | 20,7 % | 20,0 % | 16,9 % | 16,6 % | 16,0 % |
Oikaistun EBITA:n* kehitys (%) | 18,7 % | 15,7 % | 17,3 % | 16,3 % | 10,9 % |
EBITA* | 24,8 | 20,9 | 33,0 | 28,2 | 54,1 |
EBITA*-% | 20,7 % | 20,0 % | 16,9 % | 16,6 % | 16,0 % |
Liikevoitto | 24,4 | 20,6 | 32,0 | 27,6 | 52,8 |
Liikevoitto-% | 20,3 % | 19,7 % | 16,4 % | 16,3 % | 15,6 % |
Tilikauden tulos | 18,4 | 15,4 | 23,4 | 20,2 | 38,7 |
Osakekohtainen tulos (euroa) | 0,22 | 0,18 | 0,28 | 0,24 | 0,46 |
Operatiivinen vapaa kassavirta | 31,7 | 32,0 | 33,9 | 42,3 | 54,8 |
Nettovelka / oikaistu käyttökate | 1,3 | 1,2 | 1,3 | 1,2 | 1,5 |
Nettovelka / oikaistu käyttökate ilman IFRS 16 vaikutusta | 0,3 | 0,4 | 0,3 | 0,4 | 0,5 |
Myymälöiden lukumäärä (kauden lopussa) | 46 | 39 | 46 | 39 | 42 |
Henkilöstön määrä kokoaikaisiksi muutettuna | 953 | 880 | 900 | 785 | 791 |
Puuilon tilikausi on 1.2.–31.1.
* Liikevoitto ennen aineettomien oikeuksien poistoja ja alaskirjauksia
Näkymät tilikaudelle 2024
Puuilo tarkentaa tilinpäätöstiedotteessaan 27.3.2024 antamansa ja liiketoimintakatsauksessa 11.6.2024 toistamansa näkymät tilikaudelle 2024.
Yhtiö ennustaa tilikauden 2024 liikevaihdon olevan 380–400 milj. euroa ja euromääräisen, oikaistun liikevoiton (oikaistu EBITA) olevan 60–66 milj. euroa. Aiemmin yhtiö ennusti liikevaihdon olevan 380–410 milj. euroa ja euromääräisen, oikaistun liikevoiton (oikaistu EBITA) olevan 60–70 milj. euroa.
Tulostäsmennys perustuu ensimmäisen vuosipuoliskon kehitykseen sekä toisen vuosipuoliskon näkymään.
Tilikauden näkymät sisältävät epävarmuustekijöitä liittyen inflaatiosta, voimaan tulleesta alv-muutoksesta ja korkotason kehityksestä johtuviin ostovoiman ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin. Lisäksi Suomen sisäisillä lakoilla, geopoliittisilla kriiseillä ja jännitteillä voi olla vaikutusta tavaran saatavuuteen ja hintatasoon.
Puuilon pitkän aikavälin tavoitteet
Pitkän aikavälin tavoitteet tilikausille 2024–2028:
- Kasvu: Liikevaihto ylittää 600 milj. euroa tilikauden 2028 loppuun mennessä (päättyy tammikuussa 2029)
- Kannattavuus: Oikaistu EBITA-% ylittää 17 % liikevaihdosta
- Voitonjako: Yhtiö pyrkii jakamaan osakkeenomistajille vähintään 80 % kunkin tilikauden nettotuloksesta
- Velkaantuneisuus: Yhtiön nettovelan ja oikaistun käyttökatteen suhde alittaa 2.0x
Puuilon toimitusjohtaja Juha Saarela:
Morjensta alkusyksyyn!
Puuilo teki toisella neljänneksellä hyvän suorituksen. Liikevaihto kasvoi Q2:lla 14,9 % (+17,0 %) ja vertailukelpoisesti 2,1 % (+8,1 %). Erityisen tyytyväisiä olimme vahvaan asiakasvirran kasvuun, joka oli kaikkien myymälöiden osalta +18,2 % ja vertailukelpoisissa myymälöissä +4,7 %. Vertailujakson liikevaihdon ylittäminen oli haasteellista, mutta onnistuimme siinä.
Ovipumppu laulaa entistä kiivaammin, mutta kuluttajien ostovoiman heikentyminen näkyy hieman keskiostoksessa, joka laski 2,8 % verrattuna edellisen vuoden Q2:seen. Asiakkaiden ostoskorista löytyy entistä vähemmän kalliimpia tuotteita, mutta sitäkin enemmän halvempien tuotekategorioiden tuotteita. Tällä myyntimixin kehityksellä on ollut lievä positiivinen vaikutus myyntikatteeseen.
Puuilon oikaistu liikevoitto (EBITA) oli Q2:lla 24,8 milj. euroa (20,9 milj. euroa), mikä vastaa 18,7 % kasvua edelliseen vuoteen verrattuna. Suhteellinen kannattavuutemme kasvoi 0,7 % -yksikköä oikaistun liikevoittoprosentin ollessa 20,7 % (20,0 %). Tuloksen kasvua selittävät hyvin kehittynyt liikevaihto, liiketoimintakustannusten hyvä kontrolli, erityisesti henkilöstökuluissa, sekä parantunut suhteellinen myyntikate. Yhtiön myyntikateprosentti Q2:lla oli 37,6 % (37,1 %) ja se kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 0,5 % -yksikköä. Hyvää myyntikatteen kehitystä selittävät myyntimix mukaan lukien omien tuotemerkkien myynnin kasvu. Olemme tyytyväisiä myös kassavirtaan. Edellisen vuoden kassavirran positiiviseen kehitykseen vaikutti vielä jonkin verran ylivaraston tyhjentäminen, kun taas tämän vuoden kassavirrassa näkyy omien tuotemerkkien maahantuonnin ja myymälämäärän nopea kasvu.
Kuten luvuista näkyy, kasvumme jatkuu. Avasimme kuluneen kvartaalin aikana kaksi uutta myymälää; toukokuussa Forssaan ja kesäkuussa Tampereen Lahdesjärvelle. Forssan myymälä oli viimeinen Hurrikaanin järjestelyssä meille ostettu myymälä, joka muutettiin Puuilon konseptin mukaiseksi. Kaikki Hurrikaanilta ostetut kolme myymälää on nyt avattu Puuilon -konseptin mukaisina ja tulokset ovat olleet erinomaisia; myynnit ovat olleet odotuksiamme parempia. Myös Q3 avaukset ovat lähteneet hyvin käyntiin; Vietimme eilen Oulun Karjasillan myymälän avajaisia, ja asiakkaita oli liikkeellä heti aamusta ruuhkaksi asti ostamassa avajaistarjouksia, sekä tietysti syömässä grillimakkaraa. Seuraavina uusina myymälöinä Puuilon kartalle ilmestyvät Äänekoski ja Kirkkonummi. Myös vuoden 2025 uusien myymälöiden avauskalenteri alkaa jo mukavasti täyttyä ja tulemme avaamaan aikaisemmin julkaistun strategisen tavoitteen mukaisen määrän myymälöitä myös ensi vuonna.
Lopputilikauden osalta näemme, että Puuilo jatkaa tasaista suoritustaan. Kuten jo edellä totesin, suurimmat haasteet liittyvät kuluttajaluottamukseen ja ostovoiman kehitykseen. Teimme pientä hienosäätöä tulosohjeistuksemme haarukoihin, mikä johtuu pääasiassa myyntimixin ja keskiostoksen muutoksesta. Muiden tulosrivien osalta näemme, että hyvä kehitys tulee jatkumaan loppuvuonna; odotamme myyntikatteen paranevan verrattuna edelliseen vuoteen ja kustannukset pysyvät kontrollissa. Joka tapauksessa odotamme pärjäävämme yleistä markkinaa paremmin, kuten tähänkin saakka. Puuilon tulevaisuus näyttää hyvältä.
Lopuksi haluan kiittää henkilökuntaamme, asiakkaitamme sekä omistajiamme!
Tulevat taloudelliset raportit
Puuilon tilikausi on 1.2.–31.1. Yhtiö julkaisee liiketoimintakatsaukset ensimmäiseltä ja kolmannelta vuosineljännekseltä, puolivuotiskatsauksen sekä tilinpäätöstiedotteen.
Liiketoimintakatsaus Q3 helmi–lokakuu 2024 11.12.2024
Kaikki taloudelliset katsaukset julkaistaan suomeksi ja englanniksi ja ovat saatavilla osoitteessa https://www.investors.puuilo.fi/fi/sijoittajat/raportit_ja_esitykset.
Englanninkielinen puhelinkonferenssi ja suomenkielinen verkkolähetys
Toimitusjohtaja Juha Saarela ja talousjohtaja Ville Ranta esittelevät raporttia julkaisupäivänä analyytikoille, sijoittajille ja medialle englanniksi klo 10.00 ja suomeksi klo 11.30.
Englanninkielistä puhelinkonferenssia voi seurata osoitteessa: https://puuilo.videosync.fi/2024-q2-results. Kysymysten esittäminen edellyttää puhelinkonferenssiin osallistumista. Puhelinkonferenssiin osallistutaan rekisteröitymällä linkistä http://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=10012285. Rekisteröidyttyäsi saat puhelinnumeron ja konferenssitunnuksen osallistuaksesi konferenssiin. Mikäli haluat esittää kysymyksiä, näppäile *5 puhelimeesi liittyäksesi jonoon.
Suomenkieliseen verkkolähetykseen voi osallistua osoitteessa https://puuilo.videosync.fi/q2-2024. Tilaisuuden aikana on mahdollista esittää kysymyksiä chat-toiminnon kautta.
Tallenteet molemmista tilaisuuksista on saatavilla myöhemmin samana päivänä Puuilon sijoittajat-sivuilla osoitteessa https://www.investors.puuilo.fi/fi/sijoittajat/raportit_ja_esitykset.
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Juha Saarela, puhelin +358 50 409 7641
Talousjohtaja Ville Ranta, puhelin + 358 40 555 4995