Pohjoismaiden johtava kosmetiikkaketju avaa toukokuun lopussa Helsingin paraatipaikalle ennennäkemättömän kauneuden kohtaamispaikan
Suomessa verkkokauppana tähän asti toimineen kosmetiikkaketju Lykon vuosi alkoi menestyksekkäästi ja ensimmäisen kvartaalin liikevaihto tuplaantui vuoden takaiseen verrattuna. Kauan odotetun lippulaivamyymälän avajaisia vietetään Helsingissä lauantaina 27.5.
Verkkokaupastaan tunnetun kosmetiikkaketju Lykon alkuvuosi oli ennätyksellinen. Yrityksen Suomen liikevaihto kasvoi tämän vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana jopa 103 prosenttia vuoden takaisesta. Vuonna 2022 Lyko teki yhteensä 10 miljoonan euron liikevaihdon Suomessa. Nyt kosmetiikkaketju laajentaa toimintaansa ja avaa Suomen ensimmäisen kivijalkamyymälän Helsingin keskustaan toukokuun lopussa.
Laajalti Euroopassa toimivan yhtiön kokonaisliikevaihto kasvoi alkuvuodesta 23 prosenttia ja oli yhteensä 680 miljoonaa Ruotsin kruunua. Vuonna 2022 yhtiön yhteenlaskettu liikevaihto oli noin 2,5 miljardia kruunua.
“Olemme toimineet Suomessa vuodesta 2018 lähtien ja olen iloinen voidessani viimeisimpien lukujen valossa todeta markkinan jatkavan vahvaa kasvua. Näen Suomessa paljon potentiaalia ja uskon, että ainutlaatuinen tapamme yhdistää digitaalinen ja fyysinen kauppa erottaa meidät muista alan toimijoista. Uskon Suomen seuraavan Norjan markkinaa, jossa kasvoimme muutamassa vuodessa yhdeksi maan suurimmista toimijoista. Odotukseni Suomen markkinan suhteen ovat erittäin positiiviset”, iloitsee Lykon toimitusjohtaja Rickard Lyko.
Suurin osa Lykon asiakkaista on verkossa, josta syntyy lähes 90 prosenttia yrityksen liikevaihdosta. Yhtiö on huomannut suomalaisten olevan varovaisempia verkko-ostajia naapurimaihin verrattuna, mutta Suomen noin miljardin arvoisen kosmetiikkamarkkinan verkkokaupan odotetaan kasvavan 20 prosentista 36 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä.*
Lippulaivamyymälä tuo Helsingin keskustaan kaivatun kauneuden kohtaamispaikan
Verkkokaupan ohella Lykon menestys nojaa kokemuksellisiin myymälöihin, jotka toimivat muun muassa tapahtumapaikkana uutuustuotteiden lanseerauksissa. Myymälöiden tavoitteena on inspiroida kuluttajia ja rohkaista heitä tutustumaan uusiin brändeihin sekä testaamaan tuotteita ammattilaisten avustuksella.
“Ihmiset kaipaavat verkko-ostamisen rinnalle henkilökohtaista palvelua, neuvoja ja yhteisöllisyyttä. Uusi lippulaivamyymälämme tarjoaa kuluttajille viimeisimmät vinkit, trendit sekä apua kauneuden kysymyksiin. Haluamme olla uniikki kohtaamispaikka kaikille kauneudesta kiinnostuneille, jollaista Helsingissä ei ole aikaisemmin nähty”, kertoo Lyko Suomen markkinointijohtaja Ida Berg Kivi.
Yhtiön tavoitteena on reagoida ketterästi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa nouseviin trendeihin ja päivittää myymälöiden valikoimaa niiden mukaisesti.
Lykolla on Suomen lippulaivamyymälän lisäksi yhteensä 31 myymälää Ruotsissa ja Norjassa, ja yhtiön tavoitteena on tulevaisuudessa avata lisää kivijalkaliikkeitä myös Suomeen. Kauppakeskus Forumin lippulaivamyymälä aukeaa kuluttajille lauantaina 27.5.
*Kaupan liitto 2021