MARIMEKKO OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1.–30.9.2024: Marimekon liikevaihto kolmannella neljänneksellä lähes vertailukauden ennätystasolla kampanjatoimitusten ajoituksesta huolimatta, liikevoittomarginaali edelleen erinomainen
Marimekko Oyj, Osavuosikatsaus 6.11.2024 klo 8.00
MARIMEKKO OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1.–30.9.2024: Marimekon liikevaihto kolmannella neljänneksellä lähes vertailukauden ennätystasolla kampanjatoimitusten ajoituksesta huolimatta, liikevoittomarginaali edelleen erinomainen
Tämä tiedote on tiivistelmä Marimekon tammi-syyskuun 2024 osavuosikatsauksesta. Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona ja se on saatavilla myös yhtiön kotisivuilla company.marimekko.com kohdassa Tiedotteet ja julkaisut.
Kolmas vuosineljännes lyhyesti
- Marimekon liikevaihto laski prosentin ja oli 47,2 miljoonaa euroa (47,9). Liikevaihtoa laski erityisesti Suomen tukkumyynnin väheneminen. Vähittäismyynti puolestaan kehittyi hyvin kaikilla markkina-alueilla, erityisesti Suomessa, ja kasvoi yhteensä 12 prosenttia.
- Liikevaihto Suomessa laski 9 prosenttia, kun tukkumyynnin kertaluonteiset kampanjatoimitukset jäivät ennakoidusti vahvasta vertailukaudesta. Vähittäismyynti Suomessa kasvoi 8 prosenttia. Kansainvälinen liikevaihto kasvoi 9 prosenttia sekä vähittäis- että tukkumyynnin kasvaessa.
- Liikevoitto oli 11,1 miljoonaa euroa (12,9). Vertailukelpoinen liikevoitto jäi vahvasta vertailukaudesta ja oli 11,1 miljoonaa euroa (13,1) eli 23,5 prosenttia liikevaihdosta (27,4).
- Liikevoittoa kolmannella neljänneksellä laskivat erityisesti korkeammat kiinteät kustannukset.
Tammi–syyskuu lyhyesti
- Yhtiön liikevaihto kasvoi 4 prosenttia ja oli 128,6 miljoonaa euroa (123,5). Liikevaihtoa nostivat erityisesti vähittäismyynnin kasvu Suomessa ja tukkumyynnin kasvu Aasian-Tyynenmeren alueella. Liikevaihtoa puolestaan heikensi tukkumyynnin lasku EMEA:n alueella.
- Liikevaihto Suomessa nousi 2 prosenttia vähittäismyynnin hyvän kehityksen seurauksena. Kansainvälinen liikevaihto kasvoi 7 prosenttia, kun vähittäismyynti kasvoi kaikilla ja tukkumyynti lähes kaikilla markkina-alueilla.
- Liikevoitto oli 22,3 miljoonaa euroa (23,3) ja vertailukelpoinen liikevoitto 22,7 miljoonaa euroa (23,7) ollen 17,6 prosenttia liikevaihdosta (19,2).
- Liikevoittoa heikensivät erityisesti korkeammat kiinteät kustannukset. Liikevaihdon kasvu puolestaan paransi liiketulosta.
Taloudellinen ohjeistus vuodeksi 2024
Marimekko-konsernin liikevaihdon arvioidaan vuonna 2024 kasvavan edellisvuodesta (2023: 174,1 miljoonaa euroa). Vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin ennakoidaan olevan arviolta noin 16–19 prosenttia (2023: 18,4 prosenttia). Vuoden 2024 näkymiin volatiliteettia aiheuttavat kuluttajien luottamuksen ja ostovoiman kehitys erityisesti Suomessa, globaalit toimitusketjujen häiriöt sekä yleinen inflaatiokehitys.
Liikevaihdon ja tuloksen kehitykseen liittyviä merkittäviä epävarmuustekijöitä on kuvattu tarkemmin osavuosikatsauksen kohdassa Merkittävimmät riskit ja epävarmuustekijät.
Avainluvut
(Milj. euroa) | 7–9/ 2024 | 7–9/ 2023 | Muutos, % | 1–9/ 2024 | 1–9/ 2023 | Muutos, % | 1–12/ 2023 |
Liikevaihto | 47,2 | 47,9 | -1 | 128,6 | 123,5 | 4 | 174,1 |
Kansainvälinen myynti | 21,5 | 19,7 | 9 | 58,9 | 55,1 | 7 | 75,2 |
osuus liikevaihdosta, % | 46 | 41 | 46 | 45 | 43 | ||
Käyttökate (EBITDA) | 13,4 | 15,2 | -12 | 29,3 | 30,2 | -3 | 40,6 |
Vertailukelpoinen käyttökate (EBITDA) | 13,5 | 15,4 | -13 | 29,7 | 30,6 | -3 | 41,2 |
Liikevoitto | 11,1 | 12,9 | -14 | 22,3 | 23,3 | -4 | 31,4 |
Liikevoittomarginaali, % | 23,5 | 27,0 | 17,3 | 18,9 | 18,0 | ||
Vertailukelpoinen liikevoitto | 11,1 | 13,1 | -15 | 22,7 | 23,7 | -4 | 32,0 |
Vertailukelpoinen liikevoittomarginaali, % | 23,5 | 27,4 | 17,6 | 19,2 | 18,4 | ||
Kauden tulos | 8,4 | 10,3 | -19 | 17,1 | 17,5 | -3 | 23,6 |
Tulos/osake, euroa | 0,21 | 0,25 | -19 | 0,42 | 0,43 | -3 | 0,58 |
Vertailukelpoinen tulos/osake, euroa | 0,21 | 0,26 | -20 | 0,43 | 0,44 | -3 | 0,59 |
Liiketoiminnan rahavirta | 4,4 | 5,4 | -20 | 14,7 | 8,4 | 75 | 29,4 |
Bruttoinvestoinnit | 0,6 | 0,5 | 17 | 1,8 | 1,2 | 49 | 2,0 |
Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), % | 32,5 | 32,0 | 33,0 | ||||
Omavaraisuusaste, % | 58,3 | 53,2 | 54,1 | ||||
Nettovelkaantumisaste (gearing), % | 0,7 | 22,7 | -6,3 | ||||
Nettovelka/käyttökate (rullaava 12 kk) | 0,01 | 0,34 | -0,10 | ||||
Henkilöstö kauden lopussa | 459 | 451 | 2 | 468 | |||
joista Suomen ulkopuolella | 75 | 76 | -1 | 83 | |||
Brändimyynti 1 | 119,1 | 92,4 | 29 | 309,5 | 280,8 | 10 | 376,7 |
josta Suomen ulkopuolella | 85,2 | 54,7 | 56 | 218,8 | 191,5 | 14 | 249,0 |
kansainvälisen myynnin osuus, % | 72 | 59 | 71 | 68 | 66 | ||
Myymälöiden lukumäärä | 166 | 166 | 167 |
Taulukossa esitetyt muutosprosentit on laskettu tarkoista luvuista ennen lukujen pyöristämistä miljooniksi euroiksi. Vertailukelpoinen tulos/osake -tunnusluvussa on huomioitu vastaavat erät kuin vertailukelpoisessa liikevoitossa verovaikutus huomioiden. Vaihtoehtoisten tunnuslukujen täsmäytys IFRS-tilinpäätöslukuihin ja vertailukelpoisiin eriin liittyvä johdon harkinta on esitetty osavuosikatsauksen taulukko-osassa.
1 Vaihtoehtoisena ei-IFRS-tunnuslukuna esitetään brändimyynti, joka kuvaa Marimekko-brändin tavoittavuutta eri jakelukanavien kautta. Brändimyynti on epävirallinen arvio Marimekko-tuotteiden myynnistä kuluttajahinnoin, ja se lasketaan lisäämällä yhtiön oman vähittäiskaupan liikevaihtoon muiden jakelijoiden arvioitu Marimekko-tuotteiden vähittäismyyntiarvo, joka perustuu yhtiön toteutuneeseen tukkumyyntiin ja lisenssituottoihin. Brändimyynti ei sisällä arvonlisäveroa, eikä tunnuslukua tilintarkasteta. Osa lisenssikumppaneista toimittaa tarkan vähittäismyyntitiedon, jolloin brändimyynti raportoidaan sen mukaisesti. Muissa lisenssisopimuksissa on käytetty Marimekon omia eri markkinoiden vähittäismyyntikertoimia. Lisenssituottojen brändimyynti raportoidaan lisenssituotteiden myyntiajankohdan mukaisesti.
Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko osavuosikatsauksen yhteydessä:
”Marimekon SCALE-kasvustrategia eteni hyvin myös kolmannella neljänneksellä haastavasta markkinatilanteesta huolimatta. Omat kanavamme Suomessa ja muilla markkina-alueilla kehittyivät hyvin ja kansainvälinen liikevaihtomme kasvoi. Liikevoittomarginaalimme oli erinomaisella tasolla.
Marimekon liikevaihto ylsi kolmannella neljänneksellä lähes vertailukauden ennätystasolle ja oli 47,2 miljoonaa euroa (47,9). Suomen tukkumyynnin kertaluonteisten kampanjatoimitusten jääminen aiemmin arvioidun mukaisesti vahvasta vertailukaudesta laski liikevaihtoa. Liikevaihtoa puolestaan kasvatti vähittäismyynnin hyvä kehitys kaikilla markkina-alueilla ja erityisesti Suomessa. Vähittäismyynti tärkeällä kotimarkkinalla kasvoi kahdeksan prosenttia haastavana jatkuneesta markkinatilanteesta huolimatta. Tämä kertoo Marimekko-brändin vetovoimasta mutta myös kaikkien marimekkolaisten hienosta työstä jatkuvasti muuttuvissa olosuhteissa, mikä mahdollistaa kaupallisen ketteryytemme. Yhteensä liikevaihto Suomessa laski yhdeksän prosenttia. Kansainvälinen liikevaihto kasvoi kolmannella neljänneksellä yhdeksän prosenttia, kun tukkumyynti kasvoi Aasian-Tyynenmeren alueella ja Skandinaviassa ja vähittäismyynti kehittyi hyvin kaikilla markkina-alueilla.
Vertailukelpoinen liikevoittomme heinä–syyskuussa oli 11,1 milj. euroa (13,1) ja vertailukelpoinen liikevoittomarginaali oli edelleen erinomaisella tasolla eli 23,5 prosenttia liikevaihdosta (27,4). Liikevoittoon vaikuttivat erityisesti korkeammat kiinteät kustannukset, joita kasvattivat esimerkiksi suunnitelmien mukaiset panostukset Unikko-kuvion 60-vuotisjuhlavuoden brändimarkkinointiin sekä henkilöstökulujen kasvu. Taloudellinen asemamme jatkui vahvana.
Tammi–syyskuussa liikevaihtomme kasvoi neljä prosenttia nousten 128,6 miljoonaan euroon (123,5). Vertailukelpoinen liikevoittomme oli 22,7 miljoonaa euroa (23,7) eli 17,6 prosenttia liikevaihdosta (19,2).
Kasvustrategiassamme olemme määritelleet yhdeksi menestystekijäksi terävöitetyn luovan vision laajemman globaalin asiakaskunnan puhuttelemiseksi. Näkyvä esimerkki tästä pitkäjänteisestä työstä brändin ja mallistojen kehittämiseksi on elokuussa kauppoihin saapunut Marimekon ensimmäinen farkkumallisto, Marimekko Maridenim. Nämä lifestyle-valikoimaamme täydentävät tuotteet on suunniteltu kiertotalouden periaatteisiin pohjautuvia Ellen MacArthur -säätiön The Jeans Redesign -ohjeita noudattaen. Uuden tuotekategorian näyttävät lanseeraustapahtumat eri puolilla maailmaa kokosivat vaikuttajia ja Marimekko-yhteisöä tutustumaan ensimmäisiin denim-tuotteisiin esimerkiksi Shanghaissa, Tokiossa, New Yorkissa ja Helsingissä, ja kuluttajat ottivat Marimekko Maridenim -malliston innostuneesti vastaan.
Koko vuotta iloisesti värittänyt Unikko-kuvion 60-vuotisjuhlavuosi näkyi markkinoinnissamme myös kolmannella neljänneksellä. Elokuussa Taipein muotinäytöksessä juhlistettiin Unikko-kuosia, Marimekko Maridenimiä ja ensimmäistä uusimman myymäläkonseptimme mukaista myymälää Aasiassa. Syyskuussa ikonista kuviota juhlittiin Helsinki Design Weekin aikana Bar Unikko -pop-up-ravintolassa, jonka konsepti oli toisinto suuren suosion saavuttaneesta pop-up-kahvilastamme Milanon designviikolla aiemmin tänä vuonna. Upea Unikko on pääosassa myös lokakuussa kauppoihin tulleessa Kalevala Korun kanssa yhteistyössä toteutetussa hopeakorumallistossa. Samanaikaisesti katseemme on myös tulevassa, ja elokuussa Kööpenhaminan muotiviikon näytöksessä esittelimmekin vuoden 2025 ensimmäisiä mallistoja sankalle joukolle kansainvälistä mediaa, vaikuttajia, sisäänostajia ja Marimekon ystäviä.
Monikanavaisen myymäläverkostomme kehittämisessä kolmannen neljänneksen merkittävin avaus oli uusi verkkokauppa-alustamme, joka USA:ssa keväällä toteutetun onnistuneen pilotin jälkeen laajeni syyskuussa kaikille muille markkinoillemme. Uusi alusta tarjoaa entistä yksilöllisemmän asiakaskokemuksen verkkokaupassamme sekä samanaikaisesti runsaasti mahdollisuuksia esimerkiksi automatisointiin. Myös fyysisten myymälöiden verkosto kehittyi, kun esimerkiksi Shanghaissa avattiin uusi Marimekko-myymälä ja eri puolilla Aasiaa viisi pop-up-myymälää.
Syyskuussa järjestimme toista kertaa pääomamarkkinapäivän, jossa Marimekon johto kertoi SCALE-strategian edistysaskeleista strategiakauden ensimmäisen 18 kuukauden aikana. Tilaisuudessa yhtiö myös kävi läpi aiemmin kuvaamansa kasvun ja kannattavuuden ajurit pitkän aikavälin taloudellisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Marimekon vahva taloudellinen asema ja liiketoiminnan hyvä kehitys luovat meille erinomaiset mahdollisuudet jatkaa työtämme kannattavan kasvun skaalaamiseksi ja Marimekko-ilmiön ja yhteisön laajentamiseksi ympäri maailman.”
Markkinanäkymät ja kasvutavoitteet 2024
Maailmantalouden kehitykseen liittyvät epävarmuustekijät kuten geopoliittiset jännitteet ja niiden vaikutus yleiseen taloudelliseen tilanteeseen sekä yleinen kustannusinflaatio vaikuttavat kuluttajien luottamukseen, ostovoimaan ja -käyttäytymiseen ja voivat näin vaikuttaa Marimekon liiketoimintaan vuonna 2024 erityisesti tärkeällä kotimarkkinalla Suomessa. Erilaiset poikkeustilanteet voivat aiheuttaa tuotanto- ja logistiikkaketjuihin merkittäviäkin häiriöitä, jotka voivat vaikuttaa negatiivisesti yhtiön myyntiin, kannattavuuteen ja kassavirtaan.
Marimekolle tärkeä kotimarkkina Suomi edustaa perinteisesti noin puolta yhtiön liikevaihdosta. Myyntiin Suomessa vuonna 2024 vaikuttaa heikko yleisen talouden tila ja alhaisella tasolla oleva kuluttajien luottamus sekä ostovoiman ja -käyttäytymisen kehittyminen. Myös toimintaympäristön taktisuus vaikuttaa liiketoimintaan. Kotimaan tukkumyynnin kertaluonteisten kampanjatoimitusten ajoittuminen neljännesten välillä sekä kampanjatoimitusten koko vaihtelevat tyypillisesti vuosittain. Vuonna 2024 tukkumyynnin kertaluonteisten kampanjatoimitusten ennakoidaan olevan merkittävästi vertailuvuotta pienemmät ja painottuvan selvästi vuoden ensimmäiselle puoliskolle. Heikosta markkinatilanteesta huolimatta liikevaihdon Suomessa odotetaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla.
Kansainvälisen liikevaihdon arvioidaan kasvavan vuonna 2024. Strategiakaudella 2023–2027 Marimekko keskittyy Aasiaan kansainvälisen kasvun tärkeimpänä maantieteellisenä alueena. Vuonna 2024 liikevaihdon Aasian-Tyynenmeren alueella, yhtiön toiseksi suurimmalla markkinalla, odotetaan kasvavan. Japani on Marimekolle selvästi merkittävin maa tällä alueella, ja siellä on jo varsin kattava Marimekko-myymälöiden verkosto. Kaikki Marimekko-myymälät ja suurin osa Marimekko-verkkokaupoista Aasiassa ovat partneriomisteisia. Vuonna 2024 tavoitteena on avata arviolta 10–15 uutta Marimekko-myymälää ja -shop-in-shopia, ja valtaosa suunnitelluista avauksista sijoittuu Aasiaan.
Lisenssituottojen vuodelta 2024 arvioidaan olevan suunnilleen edellisvuoden ennätystasolla.
Marimekon liiketoiminnan kausiluonteisuudesta johtuen euromääräinen liikevaihto- ja -tuloskertymä painottuu perinteisesti tilikauden toiselle vuosipuoliskolle.
Marimekko kehittää liiketoimintaansa pitkällä aikavälillä ja yhtiön tavoitteena on tulevina vuosina skaalata kannattavaa kasvuaan. Vuonna 2024 kiinteiden kulujen odotetaan nousevan edellisvuodesta. Yleinen kustannusinflaatio vaikuttaa myös Marimekkoon vuonna 2024. Henkilöstökuluihin vaikuttavat muun muassa yleiskorotukset eri markkinoilla. Marimekko viettää Unikko-kuvion 60-vuotisjuhlaa vuonna 2024, mikä tarjoaa yhtiölle ainutlaatuisen mahdollisuuden kasvattaa kansainvälistä tunnettuutta muun muassa erilaisin tapahtumin ympäri maailmaa. Markkinointikustannuksien odotetaan kasvavan (2023: 9,5 miljoonaa).
Poikkeustilanteiden seurauksena osin entisestään aikaistunut alalle tyypillinen varhainen sitoutuminen tuotetilauksiin toimittajakumppaneilta heikentää yhtiön mahdollisuuksia optimoida tuotetilauksia ja reagoida kysynnän sekä kuluttajakäyttäytymisen nopeisiin muutoksiin nostaen myös myyntiin, varastojen hallintaan ja suhteelliseen kannattavuuteen liittyviä riskejä. Myös kotimaan tukkumyynnin kertaluonteiset kampanjatoimitukset lisäävät varastoriskejä. Lisäksi tuotanto- ja logistiikkaketjuihin liittyvien viivästysten riski on tavanomaista korkeampi, ja toteutuessaan tällaiset viivästykset voivat vaikuttaa yhtiön myyntiin ja kannattavuuteen. Marimekko työskentelee aktiivisesti tuotanto- ja logistiikkaketjujen toimivuuden varmistamiseksi, viivästysten välttämiseksi, yleisesti nousseiden kustannuksien negatiivisten vaikutuksien vähentämiseksi sekä parantaakseen varastojen hallintaa.
Yhtiö seuraa tarkasti yleistä taloudellista tilannetta, kuluttajien luottamuksen ja ostovoiman kehittymistä sekä erilaisten poikkeustilanteiden vaikutuksia ja sopeuttaa toimintaansa ja suunnitelmiaan olosuhteiden mukaan.
Tiedotustilaisuus medialle ja sijoittajille
Englanninkielinen tiedotustilaisuus medialle ja sijoittajille pidetään 6.11.2024 kello 14.00. Tilaisuutta voi seurata suorana webcastina tai myöhemmin tallenteena osoitteessa https://marimekko.videosync.fi/q3-2024. Suorassa lähetyksessä voi esittää kysymyksiä kirjallisesti.
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko, puh. 09 758 71
Talousjohtaja Elina Anckar, puh. 09 758 7261
MARIMEKKO OYJ
Konserniviestintä
Anna Tuominen
Puh. 040 584 6944
anna.tuominen@marimekko.com
JAKELU:
Nasdaq Helsinki Oy
Keskeiset tiedotusvälineet
Marimekko on suomalainen lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Kun Marimekko vuonna 1951 perustettiin, sen ennennäkemättömät painokankaat antoivat sille vahvan ja ainutlaatuisen identiteetin. Vuonna 2023 yhtiön liikevaihto oli 174 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoittomarginaali 18,4 prosenttia. Marimekko-myymälöitä on noin 170 eri puolilla maailmaa, ja verkkokauppa palvelee asiakkaita 38 maassa. Keskeisiä markkinoita ovat Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka. Konsernin palveluksessa on noin 470 henkeä. Yhtiön osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.marimekko.com
Liite