Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue tehostaa ja yhtenäistää asiakasmaksupäätösten käsittelyä - Taustalla Digital Workforcen innovatiivinen automaatio
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue tehostaa ja yhtenäistää asiakasmaksupäätösten käsittelyä - Taustalla Digital Workforcen innovatiivinen automaatio
Lehdistötiedote 19.12.2024
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue käynnistää merkittävän automaatiohankkeen varmistaakseen asiakkaiden tasalaatuisen ja nopean palvelun maksupäätösten käsittelyssä. Lakisääteinen asiakasmaksupäätösten käsittely automatisoidaan Digital Workforcen toimittamalla ratkaisulla, joka myös hallinnoi työnkulkua ja tuottaa hyvinvointialueen asiantuntijoille reaaliaikaisen näkymän käsittelyn jokaiseen vaiheeseen.
Hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä, jollei lailla toisin säädetä. Kaikki asiakasmaksupäätökset tehdään tapauskohtaisen selvityksen perusteella. Aikaisemmin monivaiheinen prosessi on ollut manuaalinen.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, yhtenä suurimmista hyvinvointialueista, tekee vuosittain yli 20 000 asiakasmaksupäätöstä ja ryhtyy nyt edelläkävijänä hyödyntämään automaatiota päätöksiin liittyvässä työnkulussaan. Innovatiivisen ratkaisun toimittajaksi on valittu Digital Workforce, suomalainen sosiaali- ja terveydenhuollon prosessiautomaation erikoisasiantuntija.
Ratkaisu nopeuttaa maksupäätösten käsittelyä automatisoimalla selvityksessä tarvittavan tiedonkeruun ja luomalla päätöksestä luonnoksen, jonka talouspalvelukeskuksen viranhaltija tarkistaa ja hyväksyy. Hyväksynnän jälkeen automaatio kirjaa päätöksen hyvinvointialueen asiakas- ja potilastietojärjestelmään ja lähettää maksupäätöksen asiakkaalle.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue hyödyntää automaatiota prosessin tehostamisessa, jotta manuaalisen työn määrä vähenee ja asiakkaat saavat nopeammin päätökset. Automaation avulla parannetaan myös päätöksenteon yhtenäisyyttä.
“Asiakasmaksupäätösten käsittely on monivaiheinen ja aikaa vievä prosessi. Päätösten käsittelyssä on myös tärkeää, että kaikki tapaukset hoidetaan ajantasaisesti, jotta asiakkaan laskutus ei viivästy kohtuuttomasti. Nyt käyttöönotettavan automaatioratkaisun avulla yhtenäistämme ja nopeutamme päätösten käsittelyä”, kuvaa Kristiina Syrjälä, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueenTalouspalvelupäällikkö.
"Olemme erittäin tyytyväisiä asiakasmaksupäätöksiin liittyvän hankkeen käynnistymiseen Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella. Outsmart -automaatioratkaisumme sopii tarkoitukseen erinomaisesti, sillä se on järjestelmäriippumaton ja voidaan rakentaa prosessin tarpeisiin hyvin nopeasti - vain muutamassa kuukaudessa. Automaatiossa hyödynnetään robotiikan ohella liiketoimintaprosessien hallintateknologiaa (BPM), joka ohjaa prosessin kulkua ja tarjoaa asiantuntijoille selkeän näkymän työn kaikkiin vaiheisiin. Jo nyt on selvää, että Länsi-Uusimaa toimii suunnan näyttäjänä asiakasmaksujen käsittelyssä, sillä ratkaisu on herättänyt suurta kiinnostusta myös muilla hyvinvointialueilla, jotka kaikki painivat saman haasteen kanssa", kertoo Digital Workforcen toimitusjohtaja, Jussi Vasama.
Lisätietoja:
Jussi Vasama, toimitusjohtaja. Digital Workforce Services Oyj. Tel. +358 50 380 9893