Finnair-konsernin osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2024
Finnair Oyj Osavuosikatsaus 29.10.2024 klo 9.00
Neljänneksen vertailukelpoinen liiketulos jäi vahvasta vertailukaudesta yksikkötuottojen laskiessa. Koko vuoden tulosodotus ennallaan.
Heinä-syyskuu 2024- Liikevaihto kasvoi 0,1 prosenttia vertailukaudesta ja oli 818,3 miljoonaa euroa (817,3*).
- Yksikkötuotto tarjotulta henkilökilometriltä (RASK) laski 8,2 prosenttia ja oli 8,03 senttiä (8,75).
- Yksikkökustannus tarjotuilla henkilökilometreillä (CASK) laski 5,3 prosenttia ja oli 7,32 senttiä (7,74).
Vertailukelpoinen liiketulos oli 71,5 miljoonaa euroa (94,3) ja liiketulos oli 76,7 miljoonaa euroa (90,0).
Osakekohtainen tulos oli 0,28 euroa (0,51**).
- Kassavarat olivat 908,3 miljoonaa euroa (31.12.2023: 922,0).
- Omavaraisuusaste oli 16,1 prosenttia (31.12.2023: 15,6).
- Liiketoiminnan nettorahavirta eli operatiivinen kassavirta oli 98,9 miljoonaa euroa (95,5) ja investointien nettorahavirta -43,5 miljoonaa euroa (45,1).*** Bruttoinvestoinnit olivat 49,9 miljoonaa euroa (73,2).
- Matkustajamäärä kasvoi 9,4 prosenttia 3,2 miljoonaan (3,0).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 9,1 prosenttia 10 194,9 miljoonaan kilometriin (9 343,9). Kun koneiden ulosvuokraukset miehistöineen (wet lease) lasketaan mukaan, kapasiteetti kasvoi 11,1 prosenttia.
- Matkustajakäyttöaste (PLF) laski 1,4 prosenttiyksikköä 79,5 prosenttiin (80,9).
- Liikevaihto kasvoi 0,2 prosenttia vertailukaudesta ja oli 2 265,9 miljoonaa euroa (2 261,3*).
- Yksikkötuotto tarjotulta henkilökilometriltä (RASK) laski 6,1 prosenttia ja oli 7,84 senttiä (8,34).
- Yksikkökustannus tarjotuilla henkilökilometreillä (CASK) laski 3,5 prosenttia ja oli 7,48 senttiä (7,75).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli 103,5 miljoonaa euroa (161,4) ja liiketulos oli 102,1 miljoonaa euroa (164,1).
Osakekohtainen tulos oli 0,22 euroa (1,94**).
Liiketoiminnan nettorahavirta eli operatiivinen kassavirta oli 411,0 miljoonaa euroa (478,1) ja investointien nettorahavirta -111,1 miljoonaa euroa (-286,3).*** Bruttoinvestoinnit olivat 143,0 miljoonaa euroa (215,6).
Matkustajamäärä kasvoi 4,6 prosenttia 8,8 miljoonaan (8,4).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 6,7 prosenttia 28 917,6 miljoonaan kilometriin (27 106,9). Kun koneiden ulosvuokraukset miehistöineen (wet lease) lasketaan mukaan, kapasiteetti kasvoi 7,7 prosenttia.
- Matkustajakäyttöaste (PLF) laski 1,9 prosenttiyksikköä 75,6 prosenttiin (77,5).
* Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.
** Yhtiö toteutti merkintäoikeusannin marraskuussa 2023 ja vertailukauden lukua on tämän vuoksi oikaistu. Yhtiö toteutti 20.3.2024 yhtiön osakkeiden yhdistämisen eli osakkeiden lukumäärän vähentämisen, jonka jälkeen sata yhtiön vanhaa osaketta vastaa yhtä yhtiön uutta osaketta.
*** Investointien nettorahavirta sisälsi vuoden kolmannella neljänneksellä 16,6 miljoonaa euroa sijoituksia (63,2 miljoonaa euroa lunastuksia) rahamarkkinarahastoihin tai muihin lyhytaikaisista rahoitusvaroihin (maturiteetti yli kolme kuukautta). Tammi-syyskuussa investointeja tehtiin 16,0 miljoonalla eurolla (128,6 miljoonaa euroa sijoituksia). Ne ovat osa konsernin maksuvalmiuden hallintaa.
Tulevaisuuden näkymät
OHJEISTUS 19.7.2024
Kansainvälisen lentoliikenteen odotetaan jatkavan kasvuaan vuonna 2024. Riskit liittyen inflaation ja kohonneen korkotason nousun vaikutuksista kysyntään ja kustannuksiin ovat kuitenkin edelleen koholla aiheuttaen toimintaympäristön epävarmuutta. Myös kansainväliset konfliktit ja maailmanpoliittinen epävakaus aiheuttavat toimintaympäristön epävarmuutta. Nämä tekijät saattavat vaikuttaa lentomatkustuksen ja -rahdin kysyntään.
Finnair toistaa aiemman ohjeistuksensa ja suunnittelee lisäävänsä kokonaiskapasiteettiaan, tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna, noin 10 prosentilla vuonna 2024. Kapasiteettiarvio pitää sisällään koneiden ulosvuokraukset miehistöineen. Kasvu painottuu pääasiassa Aasiaan ja Eurooppaan.
Finnair arvioi vuoden 2024 liikevaihdon olevan 3,0-3,2 miljardia euroa. Lisäksi yhtiö arvioi vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 110-180 miljoonaa euroa vuonna 2024.
Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2024 kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä lokakuussa.
Uusi OHJEISTUS 29.10.2024
Kansainvälisen lentoliikenteen odotetaan jatkavan kasvuaan vuonna 2024. Riskit liittyen inflaation ja kohonneen korkotason nousun vaikutuksista kysyntään ja kustannuksiin ovat kuitenkin edelleen koholla aiheuttaen toimintaympäristön epävarmuutta. Myös kansainväliset konfliktit ja maailmanpoliittinen epävakaus aiheuttavat toimintaympäristön epävarmuutta erityisesti polttoaineen hinnanvaihtelun muodossa.
Finnair toistaa aiemman ohjeistuksensa ja suunnittelee lisäävänsä kokonaiskapasiteettiaan, tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna, noin 10 prosentilla vuonna 2024. Kapasiteettiarvio pitää sisällään koneiden ulosvuokraukset miehistöineen. Kasvu painottuu pääasiassa Aasiaan ja Eurooppaan.
Finnair arvioi edelleen, että vuoden 2024 liikevaihto on 3,0-3,2 miljardia euroa. Yhtiö tarkentaa aiempaa ennustettaan ja arvioi nyt vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 120-170 miljoonaa euroa vuonna 2024.
Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2024 tilinpäätöstiedotteen yhteydessä.
Toimitusjohtaja Turkka Kuusisto:
Lennoillamme matkusti kolmannella neljänneksellä 3,2 miljoonaa asiakasta, ja kasvua oli 9,4 prosenttia vertailukaudesta. Lisäsimme omaa kapasiteettiamme 9,1 prosenttia vertailukaudesta, kun palautimme ulosvuokratut kapearunkokoneet omaan liikenteeseemme. Vertailukelpoinen liiketuloksemme oli 71,5 miljoonaa euroa (94,3) eli se laski vahvasta vertailukaudesta yksikkötuottojen laskiessa kysynnän normalisoituessa.
Matkustajatuotot laskivat vertailukauteen verrattuna Euroopassa, Aasiassa ja Lähi-idässä, mutta Pohjois-Amerikan liikenteessä matkustajatuottomme kasvoivat. Lisäpalveluiden myynti kasvoi 25,7 prosenttia ja rahtiliikevaihto kasvoi 28,8 prosenttia.
Yksikkökustannuksemme ilman polttoainekustannuksia laski 4,2 prosenttia, mikä kertoo onnistuneesta kustannusten hallinnasta tilanteessa, jossa verkostomme liikennöintimaksut, mukaan lukien navigointimaksut, nousivat selvästi kapasiteettiamme enemmän. Kustannusten hallinta ja jatkuva parantaminen ovat tärkeässä roolissa kilpailukykymme turvaamiseksi jatkossakin.
Vahva operatiivinen kassavirta (98,9 miljoonaa euroa) sekä kauden tuloksemme (57,4 miljoonaa euroa) tukivat edelleen taseemme vahvistumista. Olemme nyt maksaneet takaisin kaikki kaksoiskriisin aikana nostamamme lainat.
Olemme päivittäneet ilmastotavoitettamme, ja uusi, tieteeseen perustuva tavoitteemme on vähentää päästöintensiteettiämme (CO2e/RTK) 34,5 prosentilla vuoteen 2033 mennessä vuoden 2023 tasosta. Tavoitteen on vahvistanut Science Based Targets -aloite (SBTi). Keino tavoitteen saavuttamiseksi ovat uusiutuvan lentopolttoaineen käytön lisääminen selvästi yli lainsäädännön vaatiman määrän, operatiivisen tehokkuuden parantaminen, verkoston optimointi sekä investointi uuteen lentokoneteknologiaan.
Asiakastyytyväisyytemme nettosuositteluindeksillä mitattuna oli 40 ja se kehittyi positiivisesti heinäkuussa avatun uuden Schengen-loungemme ja pienempien tuoteuudistusten myötä. Asiakastyytyväisyyttä tuki myös lentojen saapumistäsmällisyys, joka oli 77 prosenttia, vaikka ilmatilarajoitukset vaikuttivatkin jossain määrin lentoaikoihimme. Tiiviillä yhteistyöllä kumppaniemme kanssa pyrimme entisestään vahvistamaan lentojemme täsmällisyyttä. Jatkamme myös panostuksia asiakaskokemukseen ja uusimme seuraavaksi Euroopan liikenteessä käyttämiemme Embraer-koneiden matkustamot. Syyskuussa viestityt organisaatiomuutokset vahvistavat entisestään painotustamme asiakkaan tarpeiden ymmärtämiseen ja asiakaskokemukseen.
Nyt alkaneella talvikaudella lennämme 85 kohteeseen ja olemme lisänneet lentoja muun muassa Lontooseen ja Phuketiin. Yhteistyölentomme Qatar Airwaysin kanssa Tukholman ja Kööpenhaminan ja Dohan välillä päättyvät tammikuun puolessavälissä, ja näillä reiteillä olleet A330-koneet siirtyvät Finnairin omaan liikenteeseen yhteistyön jatkuessa codeshare-yhteistyönä.
Kiitän lämpimästi kaikkia asiakkaitamme heidän meihin kohdistamasta luottamuksesta vuoden vilkkaimmalla matkustuskaudella. Kiitos kuuluu myös kaikille finnairilaisille ja yhteistyökumppaneillemme sitoutuneesta työstä asiakkaiden turvallisten ja sujuvien matkojen eteen.
Taloudellinen raportointi vuonna 2025
Finnairin taloudellisten katsausten julkistamisaikataulu vuonna 2025 on seuraava:- Tilinpäätöstiedote vuodelta 2024 torstaina 13.2.2025
- Osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta 2025 tiistaina 29.4.2025
- Osavuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2025 keskiviikkona 16.7.2025
- Osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2025 torstaina 30.10.2025
Tämä teksti on kooste Finnairin tammi-syyskuun 2024 osavuosikatsauksesta. Katsaus kokonaisuudessaan on saatavissa tämän koosteen liitteenä.
FINNAIR OYJ
Hallitus
Tiedotustilaisuudet
Finnair järjestää 29.10.2024 tulosjulkistuslehdistötilaisuuden klo 11.00 (Suomen aikaa) toimitiloissaan osoitteessa Tietotie 9, Vantaa. Tilaisuutta on mahdollista seurata myös webcastin kautta osoitteessa https://finnairgroup.videosync.fi/2024-10-29-media.
Englanninkielinen puhelinkonferenssi ja webcast analyytikoille pidetään 29.10.2024 klo 13.00 (Suomen aikaa). Konferenssiin voi osallistua rekisteröitymällä ensin osoitteessa https://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=50048503. Rekisteröidyttyäsi saat konferenssipuhelinnumeron ja -tunnuksen. Webcastiin ilmoittaudutaan osoitteessa https://finnairgroup.videosync.fi/q3-2024.
Lisätietoja antavat:
Talousjohtaja Kristian Pullola, puhelin (09) 818 4960, kristian.pullola@finnair.com
Sijoittajasuhdejohtaja Erkka Salonen, puhelin (09) 818 5101, erkka.salonen@finnair.com