Merirahdin kallistumisen vaikutukset Nurmiseen
Kysymys
Merirahtien hinnoissa on ollut voimakasta kallistumista Suezin tilanteen vuoksi. Yli 40 % pidempi kiertoreitti, joka lisää aikaa sekä kuluja. Miten arvoitte tämän lisäävän Nurminen Logisticsin Trans Kaspian -reitin houkuttelevuutta, näkyvän heidän hinnoitteluvoimassa, junareitin kiinnostavuudessa?
Vastaus
Moi,
On vaikeaa nähdä, että tuo Suezin tilanteella ainakaan negatiivista vaikutusta olisi Trans-Kaspian-reittiä kohtaan. Eli arvioisin, että ainakin reitin kiinnostavuutta tilanne nostaa. Sen sijaan mahdollisia lopullisia positiivisia vaikutuksia volyymeihin on kuitenkin vaikea arvioida, kun huomioidaan myös Trans-Kaspian-reitin monimutkaisuus (sis. kesto) ja osin tämän myötäkin kapasiteettirajoitteet (esim. verrattuna suoraan pohjoiseen junareittiin), mutta jäädään seuraamaan tilannetta.
Vastaavasti hintatasoon tilanteella voi olla mahdollisesti positiivisia vaikutuksia, mutta ainakin tähän mennessä Nurmisen Trans-Kaspian-reitti oli fokusoitunut etenkin Keski-Aasian markkinoille, joihin merirahti ei ole yhtä suora kilpailija kuin esimerkiksi Kiinaan ja Pohjois-Euroopan välisessä liikenteessä. Olennaisina tekijöinä taustalla vaikuttavat myös tuon Suezin tilanteen kesto sekä maailmankaupan kasvunäkymät (ts. kuinka kiireellistä tavaroita on liikuttaa ja kuinka nopeasti toimitusketjut sopeutuvat pidempiin toimitusaikoihin).
Kokonaisuutena arvioisin, että nykyisellä tilanteella olisi luultavasti ollut suurempia vaikutuksia suoralle pohjoiselle reitille (vrt. 2021), jonka Nurminen on kuitenkin keskeyttänyt Ukrainan sodan myötä.
- Aapeli