Kamuxin haponsietokyky lama-aikana
Kysymys
Hei, Miten näette Kamuxin aseman lama-aikana? Voisi kuvitella, että osa uusien autojen ostajista siirtyisikin ostamaan käytetyn auton itselleen ja tämä (kenties) toimisi eräänlaisena käsijarruna liikevaihdon laskulle.
Vastaus
Hei,
Meillä ei ole käsissä käytettyjen autojen markkinasta Kamuxin toimintamaissa mitään pidempää aikasarjaa, joten lama-aikojen vaikutuksesta Kamuxin myyntilukuihin ei ole meillä mitään historiallista todistetta. Olemme myös kysyneet yhtiöltä jotain pidempiä aikasarjoja heidän toimintamaistaan, kun varmasti heillä myös tarkasti seurataan eri markkinoita. He kommentoivat silloin, että seuraavat myyntilukuja omista keräämistä lähteistään, mutta eivät luovuta niitä ulospäin.
Joitain ulkopuolisia tutkimuksia löysimme Yhdysvalloista, missä kuvaillaan pidempää aikasarjaa uusien autojen ja käytettyjen autojen syklisyydestä. Tästä kuvasta huomaa, että aikasarjassa näkyy kolme kohtaa, jolloin uusien autojen myynti laski taantumassa/lamassa merkittävästi, mutta käytettyjen autojen markkina tuli selvästi pienemmällä kulmakertoimella alas. Käytettyjen autojen kauppa vaikuttaisi ainakin tällä perusteella olevan selvästi defensiivisempää kuin uusien autojen kauppa. Yksi syy tähän voi olla juuri sama minkä mainitsit, että osa kuluttajista siirtyy vaikeina taloudellisina aikoina ostamaan ehkä uuden auton sijasta käytetyn auton.
Kamuxin listautumisesitteessä toimiala- ja markkinakatsauksessa (s 52. eteenpäin) on kommentoitu, että käytettyjen autojen markkina on defrensiivisempi kuin uusien autojen markkina ja esitteessä viitattiin joihinkin eurooppalaisiin tutkimuksiin ja yhtiön itse tilaamaan analyysiin. Listautumisesitteisiin laitettavat tiedot menevät aina juristiarmeijan tarkistuksen läpi, joten näihin tietoihin voi lähtökohtaisesti luottaa.
Tällä hetkellä Kamuxilla on niin vahva kasvuvaihde silmässä, että ainakin lähivuosien aikana Kamuxin liikevaihtoa ajaa myymälöiden määrän kasvattaminen (Suomi, Ruotsi ja Saksa). Taantuma ehkä hieman vain hidastaisi liikevaihdon kasvua, mutta ei ainakaan kääntäisi sitä laskuun. Q4’18 aikana huomattiin hyvin, että Kamuxin kaikissa toimintamaissa käytettyjen autojen markkina itseasiassa laski erilaisten verotukseen liittyvien markkinahäiriöiden takia, mutta yhtiön hyvä toimintamalli ja vahvat kasvupanostukset pitivät liikevaihdon (+15%) ja oikaistun liikevoiton kasvussa (+31 %). Emme siis ainakaan lyhyellä aikavälillä ole huolestuneista mahdollisen edessä olevan taantuman vaikutuksista Kamuxin kasvunäkymiin, sillä yhtiö pystyy tällä hetkellä kasvamaan voimakkaasti perinteisten toimijoiden kustannuksella, vaikka toimintamaissa käytettyjen autojen markkina pysyisi paikoillaan/ laskisi. Uusien autojen markkinakasvu on kuitenkin siinä mielessä yhtiön liiketoimintamallin kannalta pitkällä aikavälillä tärkeä, että niiltä markkinoilta kuitenkin uudet autot aina muutaman vuoden päästä päätyvät Kamuxille vaihtoautoina uudelleen myyntiin ja sitä kautta tuo yhtiölle uutta ”raaka-ainetta” kaupankäyntiin.
Terveisin,
Petri K.