Mitä tarkoittaa SaaS?
Kolmannen SaaS-yhtiön eli Efecten liityttyä Inderesin sijoittajayhteisöön analyytikkoseurannan muodossa (kaksi muuta ovat Heeros ja Basware), lienee paikallaan käydä SaaS-malli läpi myös Sijoituskoulussa. SaaS-yhtiöiden logiikka on hyvin erilainen kuin “perinteisten yhtiöiden”. Tällaisten kasvuyhtiöiden liiketoimintamallit ovat yleensä ottaen suomalaisille vielä melko vieraita, joten tämän tekstin tarkoitus on viedä lukija suoraan suomalaisten SaaS-sijoittajien eturiviiin.
Mikä ihmeen SaaS?
SaaS on lyhenne englanninkielisistä sanoista “Software as a Service”. Software as a Service tarkoittaa ohjelmiston hankkimista palveluna, perinteisen kertalisenssipohjaisen tavan ja ohjelmiston asiakaskohtaisen asentamisen sijaan. Käytöstä peritään jatkuvia palvelumaksuja sen laajuuden mukaan, ja esimerkiksi Efecten ohjelmistot ovat selainpohjaisia.
Toisin sanoen, sen sijaan, että yhtiö A tilaisi ohjelmistonsa yhtiöltä B ja saisi ne postissa USB-tikuilla ja asentaisi ne tietokoneilleen maksaen koko hoidon kerralla, voi yhtiö A tilata ohjelmiston yhiöltä B jatkuvana palveluna pilven kautta.
Suomalaisille tutuimpia pilvipohjaisia SaaS-malleja lienevät Microsoft Office 365, Dropbox, Adobe Creative Cloud sekä Slack, joihin monet lukijat saattavat törmätä päivittäisessä työssään.
Toisena esimerkkinä voisi ottaa palvelut, joihin lähes kaikki ovat varmasti törmänneet: Netflix ja Spotify tuovat kuluttajille viihdettä ja musiikkia perustuen kuukausipohjaiseen laskutukseen ja kaikki kuluttajat käyttävät samaa, pilvipohjaista palvelua. Vaikka nämö eivät ole SaaS-yhtiöitä, ohjelmistot toimivat samankaltaisella logiikalla.
Miksi SaaS-yhtiöt ovat usein tappiollisia?
Monia sijoittajia arastuttaa sijoittaa yhtiöihin, jotka näyttävät kyntevän tappiolla vielä monta vuotta tulevaisuuteen. SaaS-yhtiöiden hillotolppa seisookin useamman vuoden päässä, mikä vaatii sijoittajilta malttia. Tappiollisuus ei ole estänyt esimerkiksi Efecten suurimman verrokin Service Nowin osaketta kuusinkertaistumasta vuosina 2012-2017. Avaimena hyvään sijoitukseen on SaaS-yhtiöissä luvatun kasvun realisoituminen.
SaaS-yhtiöt ovat usein tappiollisia juurin siitä syystä, koska ne panostavat kasvuun. Tästä syntyy kuluja esimerkiksi myyntikoneiston palkkaamisen ja markkinoinnin myötä. Samalla kuukausipohjainen laskutus lähtee juoksemaan aluksi pieninä puroina, mikä ei heti riitä kattamaan kaikkia näitä kasvupanostuksista johtuvia kuluja. Pitkässä juoksussa kulujen pitäisi tasaantua samalla, kun tasaista tulovirtaa sataa kassaan asiakkailta. Tämä liiketoiminnan korkeampi tuottolupaus ja skaalautuvuus saa sijoittajat usein hyppäämään SaaS-yhtiöiden kelkkaan. Toisaalta on hyvä muistaa, että mikäli luvattua kasvua ei tulekaan, voi kyyti SaaS-yhtiön osakkeessa olla rumaa.
SaaS-mallin tuotto- ja kassavirtaprofiilia on havainnollistettu allaolevasta kuvasta, joka löytyy Efecten laajasta raportista sivulta 11 (koko raportti luettavissa maksutta tästä linkistä).
Miksi SaaS-mallista puhutaan nyt?
SaaS-mallissa on useita etuja verrattuna kertalisenssipohjaiseen malliin. Sijoittajan kannalta relevantimpia etuja ovat esimerkiksi korkea kasvupotentiaali ohjelmistojen siirtyessä pilveen, kassavirtojen jatkuvuus ja ennustettavuus sekä skaalautuvuuden mahdollistama korkeampi kannattavuus. Alla olevassa kuvassa on käyty läpi SaaS-mallin suosion ajureita (kuva on napattu Efecten laajasta raportista sivulta 10).