Merkittävä askel strategiapolulla
Sanoma toteutti alkuviikolla merkittävän askeleen yhtiön strategiapolulla, kun yhtiö kertoi sopimuksesta myydä Hollannin medialiiketoiminnot ja keskittyä strategiassaan entistä vahvemmin oppimisen liiketoimintoihin. Liiketoimintakauppa tekee lyhyellä aikavälillä merkittävän loven Sanoman tulokseen, mikä nostaa osakkeen arvostustason haastavaksi ja edellyttää yhtiöltä seuraavan 12-24 kk:n jänteellä yritysostostrategiassa vahvoja näyttöjä arvonluontikyvystä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.12.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 315,4 | 913,8 | 1 053,5 |
kasvu-% | −8,23 % | −30,53 % | 15,28 % |
EBIT (oik.) | 196,6 | 126,1 | 139,8 |
EBIT-% (oik.) | 14,95 % | 13,80 % | 13,27 % |
EPS (oik.) | 0,83 | 0,47 | 0,58 |
Osinko | 0,45 | 0,48 | 0,50 |
Osinko % | 5,30 % | 6,16 % | 6,42 % |
P/E (oik.) | 10,20 | 16,68 | 13,32 |
EV/EBITDA | 5,74 | 7,95 | 5,16 |