Inderes Q4'21 – Q&A
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90,fit=cover/https://content.inderes.se/assets/9ba4d740-71b1-4bc6-8912-c86c9b76394d.png)
Julkaisemme kootusti vastauksia Inderesin tilinpäätöstiedotteen yhteydessä esitettyihin kysymyksiin. Koko tilinpäätöksen julkistustilaisuus on katsottavissa tästä.
1. Uskotteko kohtaavanne Ruotsissa kulttuurisokkeja yhteisön rakentamisessa tai muiden liiketoimintojenne osalta? Esim. Avanzan keskustelupalsta on hyvin erilainen kuin Inderes-foorumi.
Foorumin osalta hyvä tiedostaa, että olemme sen osalta pitkälti samassa lähtöpisteessä, missä olimme Suomessa vuonna 2016. Vaati vuosien määrätietoisen työn (ja oikean teknologia-alustan löytämisen), ennen kuin homma saatiin kunnolla kasvuun. Varaudumme pitkään ja kiviseen matkaan uudessa maassa, vaikka Suomessa on paljon opittu. Foorumin osalta korkea laatu, aktiivinen hyvää keskustelukulttuuria ylläpitävä moderointi, sovelluksen hyvä käyttökokemus ja omien asiantuntijoiden osallistuminen ovat olleet Suomessa menestystekijöitä. Uskomme näiden toimivan myös muualla, paikallinen kulttuuri toki huomioiden.
Ruotsissa meillä on myös paikallinen tiimi, mikä helpottaa kulttuurinäkökulmaa eri liiketoiminnoissa.
B2B-puolella sijoittajaviestinnän kulttuuri ja perinteet ovat joka maassa vähän erilaisia, mikä varmasti tuo omat haasteensa uusia toimintamaita ajatellen. Se mikä on meillä valtavirtaa, voi olla muualla hyvin erilaista. Esimerkiksi mielikuvat tilausanalyysistä eivät ole kaikissa maissa kovin positiivisia. Kaikilla markkinoilla ei ole totuttu siihen, että tilausanalyysi voi olla myös kriittistä, mikä Suomessa taas on nykyään itsestään selvyys. Suomessa sijoittajaviestintä on sävyltään pääasiassa neutraalia ja tasapainoiseen odotusten hallintaan pyrkivää, mikä on täysin oman filosofiamme mukaista. Joissain kulttuureissa taas sijoittajaviestintä nähdään enemmän markkinoinnin jatkeena, jonka tavoitteena on saada osakkeeseen nostetta. Lisäksi paikoin sijoittajaviestinnän funktiona nähdään ainoastaan suurten instituutioiden palveleminen, eikä yksityissijoittajia nähdä kohderyhmänä, johon olisi järkevää panostaa. Nämä ovat pitkälti vanhoja kulttuurillisia lainalaisuuksia, joita meidän pitää pystyä särkemään.
2. Kartoittaako Inderes Ruotsin laajentumisen myötä mallia muillekin markkinoille menemisestä?
Muita markkinoita ei aktiivisesti kartoiteta tällä hetkellä. Jos laajentumiselle onnistutaan rakentamaan toimiva resepti, on tilanne erilainen.
3. Mitä voitte kertoa Ruotsin valloituksen Go-to-market strategiasta? Mitkä ovat erottautumistekijät vs. RedEye?
Olemme jo kertoneet askelmerkkeinä studiokonseptin rakentamisesta, liiketoimintajohtajan rekrytoinnista sekä digipalvelun avaamisesta ja yhteisönrakennuksesta. Ruotsi vastasi 5,5 % viime vuoden liikevaihdosta, joten tyhjästä emme lähde liikkeelle vaan laajentamaan nykyistä operaatiota.
RedEyellä ydinliiketoimintaan kuuluu investointipankkiliiketoiminta ja analyysissä ovat fokusoituneet tiettyihin sektoreihin. Nämä ovat ehkä olennaisimmat eroavuudet.
4. Onko jollekin Inderesin nykyiselle tuotteelle tai ratkaisulle erityistä tilausta Ruotsin markkinalla tällä hetkellä?
Lähtökohtaisesti katsomme markkinaa koko tuoteportfolion näkökulmasta. Suomessa olemme luoneet hyvin menestyneen tuotteistetun konseptin sijoittajaviestinnän webcast -markkinaan, sisältäen studiomme. Laadukkaan ja toimitusvarman tuotannon lisäksi pystymme alustamme kautta tuomaan tapahtumalle yleisön, koska yhtiön omilta IR-sivuilta sisältö ei tavoita vastaavalla tavalla kohderyhmiä. Tämä on yksi alue, missä näemme Ruotsissa tilausta. Tilausanalyysin osalta markkina on Suomessa huomattavasti kehittyneempi. Ruotsissa yli 70 % pienistä ja keskisuurista yrityksistä on vailla seurantaa, vaikka tilausanalyysin palveluntarjoajia on huomattavasti enemmän.
5. Onko mahdollista, että jos (kun) ”Taalerioptio” toteutetaan, niin nämä osakkeet palautuisivat kiertoon? Eli toisin sanoen, voisiko Inderes myydä nämä osakkeet joko suoraan pörssiin tai muulla tavalla palauttaa kiertoon likviditeetin lisäämiseksi?
Tämä tarkoittaisi käytännössä uuden pääoman keräämistä markkinoilta ja listautumisannin jälkeen yhtiöllä ei ole siihen tarvetta.
6. Oletteko huolissanne osakkeen likviditeetistä, kun osakkeella on niin laaja henkilöstöomistus?
Yleensä likviditeettiä syntyy ajan kanssa vuosien mittaan, kun yhtiön kokoluokka kasvaa ja omistajapohja sen mukana kehittyy. Lisäksi yhtiö itse voi parantaa likviditeettiään pitkässä juoksussa olemalla viestinnässään mahdollisimman aktiivinen ja läpinäkyvä. Tähän tietysti pyrimme parhaamme mukaan ja tässä autamme myös muita pörssiyhtiöitä.
7. Mikä on näkymänne alkaneen vuoden IPO-markkinaan? Jatkuuko aktiviteetti yhtä vilkkaana kuin 2021 vai nähdäänkö jopa enemmän IPOja? Onko viimeaikaisella markkina-turbulenssilla ollut vielä vaikutusta IPO-halukkuuteen?
Turbulenssista huolimatta markkina näyttää erittäin aktiiviselta. Odotamme tästä vuodesta vähintään yhtä hyvää vuotta kuin viime vuosi, mikäli markkina ei romahda. Ylipäätään listautuminen vaihtoehtona myös pienemmille kasvuyrityksille on vasta lähtenyt kunnolla nousemaan tietoisuuteen viime vuosina, ja tämä toivottavasti näkyy listautumisaktiviteettina vielä useiden vuosien ajan.
Pörssin turbulenssin myötä toki listautujien on oltava tarvittaessa valmiita tinkimään valuaatio-odotuksistaan, jotta annit menevät yhtä hyvin kaupaksi kuin viime vuonna. Sijoittajat eivät ole valmiita maksamaan mitä tahansa kaukana olevista lupauksista, mutta laatuyhtiöt järkevällä hinnoittelulla menevät kyllä kaupaksi.
8. Millaisia riskejä näette tulevalle vuodelle, jotka voisivat johtaa siihen, että päädytään ohjeistuksen alalaitoihin tai jopa niiden alle? Miten isoimpiin riskeihin on varauduttu?
Keskeiset riskit on kuvattu tilinpäätöstiedotteessa ja riskienhallintapolitiikkamme löytyy täältä.
Ohjeistus heijastelee sisäisen ennusteprosessimme pohjalta koottua ennustetta. Ohjeistuksesta jääminen vaatisi todennäköisesti epäonnistumista kasvuhankkeiden toimeenpanossa (mukaan lukien kustannustenhallinta) ja/tai markkinatilanteen selkeää käännettä.
9. Olisiko jossain hamassa tulevaisuudessa mahdollista Inderesillä aloittaa esimerkiksi yritysrahoituspuolta? Ainakin teillä olisi hyvät analyysit minkä pohjalta arvioida yritysten rahoituksellista asemaa.
Toiminta-ajatuksemme on yhdistää pörssiyhtiöt ja (osake)sijoittajat, joten tälle alueelle laajentumiseen ei ole suunnitelmia. Toki vieraan pääoman ehtoiset rahoittajat voivat saada joissain tapauksissa paljonkin hyötyä analyyseistämme ja tarvittaessa myös heitä palvelemme, mutta tämä ei ole ydinliiketoimintaamme.
10. Jaetaanko iso osinko laaja henkilöomistusta silmällä siten, että henkilöstöannissa velkavipua käyttäneet pystyvät lyhentää lainojaan saamillaan osingoilla?
Osinko on voitonjakopolitiikkamme mukainen eli siinä on nousu edellisvuoteen nähden, mikä on linjassa myös konsernin tuloksen kasvuun eikä siten mitenkään poikkeuksellinen. Hallituksen esittämää voitonjakoa määrittää siis voitonjakopolitiikka, ei yksittäisten omistajien tilanteet. Yhtiöllä on pääomakevyt liiketoimintamalli ja vahva rahavirta, joten kasvavan osingon jakaminen on ollut meille luontevaa läpi historian eikä listautuminen ole muuttanut tätä.
11. Inderes voisi laajentaa palveluitaan myös kohti uusia sijoittajia, joita Suomessa riittää. Liian moni vielä pelkää sijoittamisen aloittamista, eikä uskalla ylittä kynnystä. Onko tästä ollut keskusteluja?
Omien palveluidemme osalta pyrimme tekemään sijoittamiseen liittyvistä sisällöistä jatkuvasti helpommin lähestyttäviä ja helpommin kulutettavia. Kun ihmisillä on tietoa käytettävissä, on kynnys sijoittamiseen myös pienempi. Toki yhteiskunnallisella tasolla tämä on isompi projekti, jossa riittää töitä ja meillä on ilo olla edistämässä suomalaisten osakesäästämistä yhdessä lukuisten muiden toimijoiden kanssa.
12. Mitä mokia olette tehneet?
Tylsä vastaus, mutta mitään täysin epäonnistuneita isompia hankkeita meillä ei ole juuri ollut, mitä joskus ihmettelemme. Se johtunee siitä, että starttaamme uudet jutut usein pienillä panostuksilla ja kasvatamme panoksia sitä mukaa kun tiedämme olevamme oikealla polulla. Toki arkeen mahtuu jatkuvaa pientä koheltamista, mutta yleensä saadaan pidettyä se sillä tasolla, etteivät ne näy asiakkaille asti.
Mikael Rautanen
Toimitusjohtaja
mikael.rautanen@inderes.fi
050 346 0321