Verkkokauppa.com Q3: Edessä on vaikea talvi
Yhtiön vaisu Q3 ja laskenut ohjeistus olivat jo etukäteen tiedossa. Tulospäivän kommentit markkinan kehityksestä olivat kuitenkin odotuksiamme pessimistisempiä ja tulosta rasittavissa korkeissa varastotasoissa ei ollut näkyvillä vielä käännettä parempaan. Laskimme lähikvartaalien ennusteitamme vielä hieman. Ennusteissamme 2022-23 tulostaso jää vaisuksi ja siihen peilatessa arvostuksessa on vaikea nähdä nousuvaraa. Toisaalta suhtaudumme yhtiön kasvutarinaan ja strategiaan pidemmällä aikavälillä edelleen positiivisesti ja nykyinen osakekurssi maalaa mielestämme jo liian pessimistisen kuvan yhtiön tuloskunnosta normalisoituvassa markkinassa. Lyhyen ajan ajureiden puuttuessa jatkamme vähennä-suosituksella. Laskemme tavoitehintamme 3,3 euroon (aik. 3,5 euroa).
Kuluttajamarkkina on edelleen vaikeutunut kun ostovoiman heikentyminen on alkanut realisoitua
Toimintaympäristön kuvailtiin muuttuneen entistä haastavammaksi, kun ostovoiman heikentyminen on alkanut konkretisoitua kuluttajille. Q3:n liikevaihto laski 2,3 %:lla 137,8 MEUR:oon ja oikaistu liikevoitto laski 2,1 MEUR:oon (Q3’21: 4,7 MEUR). Kotimaan kuluttajamyynnin 8 %:n laskua 96 MEUR:oon paikkasi vain hieman B2B-myynnin 5 %:n kasvu 31 MEUR:oon. Raportin pieni valopilkku oli 35 %:lla 13 MEUR:oon kasvanut vientiliiketoiminta. Kodintekniikan tuotekategorioiden myynti laski 5 % ja kehittyvien kategorioiden myynti kasvoi 3 %. Myyntikate-% laski maltillisesti 14,6 %:iin (Q3’21: 14,8 %). Muut kulut nousivat kuitenkin jälleen 15 %:lla, mitä selittivät etenkin kasvaneet varastointikustannukset Postille ulkoistetussa varastossa. Varasto oli edelleen koholla 94,7 MEUR:ssa (Q3’21: 79,2 MEUR), ja käsityksemme mukaan tilanne on sama koko toimialalla, mikä lisännee vielä hintakilpailua.
Laskimme ennusteitamme vielä hieman lisää
Laskimme 2022 liikevoiton ennustettamme 13 %:lla 6,4 MEUR:oon (ohjeistus 5-9 MEUR) ja 2023 ennustettamme 6 %:lla 11,7 MEUR:oon, sillä kommentit markkinan lähikvartaalien elpymisestä olivat vielä matalia odotuksiammekin pessimistisempiä. Kodintekniikan kuluttajamarkkinan heikkous on pääsyy yhtiön vaisuun kannattavuuteen (liikevoitto: 2022e 1,2 % ja 2023e 2,0 %), kun normaalimmassa markkinassa 2,5 %:n tason pitäisi olla saavutettavissa. Ennakoimme yhtiön kasvun kiihtyvän 6-7 %:iin H2’23 alkaen, mutta sitä ennen nähdään tahmeita kvartaaleja. Kasvun tullessa jälleen läpi odotamme Jätkäsaaren automaatioinvestointien ja private-label tuotteiden osuuden maltillisen kasvun (e-villen avulla) parantavan marginaaleja. 2025 ennusteemme ovat nyt 662 MEUR:n liikevaihto ja 3,0 %:n liikevoitto. Yhtiön 2025 tavoitteet ovat selvästi korkeammalla (miljardin liikevaihto ja liikevoitto yli 5 %). Ennusteillamme kvartaaleittain nousevaa osinkopolitiikkaa on vaikeaa jatkaa ja odotamme kvartaalikorotusten päättyvän, mutta osinko säilyy silti hyvänä yhtiön priorisoidessa sitä pääoman allokoinnissa.
Arvostus on kaksijakoinen
Ennustelaskujen sekä kurssilaskun myötä yhtiön 2022e ja 2023e P/E-kertoimet ovat 41x ja 19x ja viimeisen 12kk tuloksen osalta P/E-kerroin on 30x. Ennustamaamme pidemmän ajan tuloskasvunäkymään (Viim. 12kk-2025 ~35 % CAGR) saatikka yhtiön omiin tavoitteisiin peilattuna nämä alkaisivat olla houkuttelevia kertoimia osakkeen kyytiin palaamiseen. Pidemmän ajan tuloskasvuun on kuitenkin toistaiseksi vaikea nojata, kun tulos jatkaa laskutrendillä, emmekä näe erityistä kiirettä positiiviselle suositukselle ennen kuin kuluttajamarkkina alkaa elpyä. Myös suhteessa Suomen kaupan alasta koostuvaan verrokkiryhmäämme nähden yhtiön hinnoittelu on lähivuodet edelleen selvällä preemiolla, eikä arvostuskertoimissa ole tästäkään kulmasta tarkasteltuna nousuvaraa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.10.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 574,5 | 555,6 | 579,7 |
kasvu-% | 3,78 % | −3,30 % | 4,35 % |
EBIT (oik.) | 20,3 | 6,4 | 11,7 |
EBIT-% (oik.) | 3,53 % | 1,16 % | 2,01 % |
EPS (oik.) | 0,33 | 0,08 | 0,17 |
Osinko | 0,25 | 0,20 | 0,22 |
Osinko % | 3,45 % | 9,26 % | 10,00 % |
P/E (oik.) | 21,32 | 27,08 | 12,67 |
EV/EBITDA | 12,67 | 10,46 | 6,36 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/s/4bbf92/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/n/5f8ce5/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/ripelein/500/140686_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/j/3be4f8/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/r/8491ac/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/kbusiness/500/99386_2.png)