Verkkokauppa.com Q2 torstaina: Ei vielä edellytyksiä tuloskasvulle
Verkkokauppa.com julkaisee Q2-raportin torstaina klo 8.00. Odotamme myynnin selvän pudotuksen jatkuvan, sillä kohdemarkkina on jatkanut vaikeana ja myös kilpailutilanne on jälleen kiristynyt. Samalla muutosneuvottelut eivät ehdi vaikuttaa kustannusrakenteeseen merkittävästi ja siten odotamme kvartaalilta liikevoiton laskua ja tappiollista tulosta. Varovaiseen ohjeistukseen emme odota tehtävän nyt muutoksia. Paluu yhtiölle normaalimpaan tulostasoon riippuu markkinatilanteen normalisoitumisen ajankohdasta, johon liittyy edelleen isoa epävarmuutta. Käynnissä olevan säästöohjelman toteuttamisen myötä ydinliiketoiminta on kuitenkin hyvissä asemissa kestämään vaikeammat ajat. Yhtiön 2023e P/E-kerroin on korkea 20x, mutta 2024e kerroin puolestaan jo houkutteleva 11x.
Kevätkelit ovat olleet viime vuotta paremmat, mutta ostovoima sen sijaan ei
Ennustamme Q2:n liikevaihdon laskeneen 7 %:lla 117 MEUR:oon. Kuluttajaluottamuksen ja ostovoiman lasku näkyy edelleen kalliimpien harkinnanvaraisten brändituotteiden vähentyneenä kysyntänä. Odotamme kuluttajamyynnin laskevan sekä kivijalassa että verkkokanavassa. Kodintekniikan myynniltä odotamme laskua myös osin siksi, että laitteistoa päivitettiin pandemian aikana, eikä päivittämiselle ole vielä erityistä tarvetta. Kehittyvien kategorioiden myyntiä painavat myös käynnistetyt valikoiman supistamiset niissä tuoteryhmissä, joissa bränditunnettavuus on jäänyt matalaksi. Myös B2B-myynnin laskun odotamme kiihtyvän pk-yritysten varovaisuuden lisäännyttyä hankinnoissa.
Q2:n myyntikatemarginaali nousee ennusteessamme 16,0 %:iin (Q2’22: 15,4 %). Arvioimme kilpailutilanteen kiristyneen kvartaalilla jälleen selvästi suhteessa maltillisempaan Q1:een, mutta myyntikatemarginaalia suojelee osaltaan Q4:lle etupainotteisesti tehty kuluvaraus valikoimasta poistuvien huonosti kiertävien tuotteiden osalta. Myöskään markkinaosuutta ei ole lähdetty ostamaan katteen kustannuksella. Ennustamme kertakuluista oikaistujen henkilöstökulujen ja muiden kulujen osuuden myynnistä nousseen 15,7 %:iin (Q1’22: 14,7 %). Tämä johtuu puhtaasti myynnin laskusta, sillä absoluuttisesti kulutaso on lähellä vertailukautta. Ennusteessamme oikaistu liikevoitto laskee vielä hieman jo erittäin vaisusta vertailukaudesta -0,9 MEUR:oon (Q2’22: -0,2 MEUR) ja myös oikaistu osakekohtainen tulos laskee ennusteessamme -0,03 euroon (Q2’22: -0,01 euroa).
Ohjeistukseen emme odota muutoksia tässä kohtaa vuotta
Yhtiö ohjeistaa 2023 liikevaihdon laskevan (2022: 543,1 MEUR) ja vertailukelpoisen liiketuloksen kasvavan (2022: 3,5 MEUR) vuodesta 2022, emmekä odota tähän laveaan näkymään tehtävän tässä kohtaa muutoksia. Ennustamme 2023 liikevaihdon laskevan 1 %:lla 538 MEUR:oon ja liikevoiton nousevan 8,8 MEUR:oon. Yhtiö käynnisti tammikuussa säästöohjelman (10 MEUR), joka tähtää yhtiön operatiivisen tehokkuuden ja kilpailukyvyn paranemiseen. Osana tulosparannusohjelmaa yhtiö käynnisti myös muutosneuvottelut. Keskeiset muut operatiivisen tehokkuuden parannukset liittyvät yhtiön valikoimaan, varastoon, toimitusvirtoihin. Vuoden jälkipuoliskolle on odotettavissa helpotusta tämän säästöohjelman realisoitumisesta, eikä ennustamamme selvähkö tulosparannus H2:lla ole pelkästään markkinan elpymisen varassa. Markkinan pitää kuitenkin myös alkaa loppuvuonna elpyä, jotta yhtiö yltää vuoden 2024 ennusteeseemme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.06.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 543,2 | 538,1 | 574,9 |
kasvu-% | −5,46 % | −0,93 % | 6,83 % |
EBIT (oik.) | 3,5 | 8,8 | 14,6 |
EBIT-% (oik.) | 0,65 % | 1,63 % | 2,54 % |
EPS (oik.) | 0,03 | 0,13 | 0,22 |
Osinko | 0,00 | 0,05 | 0,15 |
Osinko % | 2,31 % | 6,94 % | |
P/E (oik.) | 81,76 | 16,99 | 9,89 |
EV/EBITDA | 19,03 | 8,06 | 4,79 |