Verkkokauppa.com Q2-aamutulos: Myynti syöksyi, mutta tulos oli pelättyä parempi
Verkkokauppa.com julkaisi aamulla kaksijakoisen Q2-raportin, jossa yhtiön myynti alitti, mutta samalla oikaistu liikevoitto ylitti hyvin matalalle painetut odotuksemme. Tulosylitystä selitti se, että yhtiön mittavat henkilöstövähennykset näkyivät tuloslaskelmassa odotuksiamme nopeammin. Markkina on jatkanut edelleen erittäin vaikeana, mitä myynnin kehityksestä voi päätellä. Näkymissä ei ollut yllätyksiä ja varovainen ohjeistus toistettiin. Iso kuva on ennallaan ja paluu yhtiölle normaalimpaan tulostasoon riippuu markkinatilanteen normalisoitumisen ajankohdasta, johon liittyy edelleen isoa epävarmuutta. Käynnissä olevan säästöohjelman toteuttamisen myötä ydinliiketoiminta on kuitenkin mielestämme hyvissä asemissa kestämään vaikeammat ajat.
Myynti laski laaja-alaisesti eri asiakasryhmissä ja kanavissa
Yhtiön liikevaihto laski 10 %:lla 113 MEUR:oon, ja alitti 7 %:n myynnin laskua maalanneet ennusteemme. Kotimaan kuluttajamyynti laski 10 %:lla ja myynti yritysasiakkaille laski 15 %:lla vertailukaudesta ja myynnin lasku syveni edelleen aiemmista kvartaaleista. Vientiliiketoiminta oli vertailukauden tasolla. Kodintekniikan ydinkategorioiden myynti laski 10 % ja sen sisällä kodin pienkoneet ja pelaaminen -kategorioiden myynti kasvoi, kun taas mm. mobiililaitteet ja IT-kategorioiden myynti laski vertailukaudesta. Kehittyvien tuotekategorioiden myynti laski 16 % ja siinä vertailukautta paremmin myivät mm. urheilu ja matkustus. Online-myynti laski 9,9 % ja kivijalkamyynti 14,5 %. Kehittyvien kategorioiden myyntiä painoi osaltaan käynnistetyt valikoiman supistamiset niissä tuoteryhmissä, joissa bränditunnettavuus on jäänyt matalaksi.
Myyntikate-% oli jälleen vahva, mutta henkilöstökulujen lasku vastasi tulosylityksestä
Yhtiön myyntikatemarginaalin parani 16,7 %:iin (Q2’22: 15,4 %), kun olimme odottaneet nousua 16,0 %:iin. Absoluuttisesti myyntikate (18,8 MEUR) oli kuitenkin ennusteidemme tasolla myynnin jäätyä selvästi odotuksistamme. Kehitys viestii mielestämme ensisijaisesti siitä, että markkinaosuutta ei ole lähdetty ostamaan katteen kustannuksella. Myyntikatemarginaalia suojeli käsityksemme mukaan osaltaan Q4:lle etupainotteisesti tehty kuluvaraus valikoimasta poistuvien huonosti kiertävien tuotteiden osalta
Tulosylitystä suhteessa odotuksiimme selitti puhtaasti henkilöstökuluissa nähty 16,7 %:n lasku 8,3 MEUR:oon. Yhtiö kertoi, että henkilöstökulujen laskuun vaikuttivat keväällä toteutetut muutosneuvottelut sekä myymälöiden ja logistiikan henkilöstöresurssien sopeuttaminen laskeneeseen kysyntätilanteeseen. Olimme odottaneet kustannussäästöjen realisoituvan voimalla vasta H2’23:lla johtuen irtisanomisaikojen pituudesta ja Q2:n henkilöstökuluennusteemme oli siten vielä vertailukauden tasolla. Henkilöstön määrä kesäkuun lopussa oli 695 (815), missä näkyy jo selvästi muutosneuvottelujen vaikutus.
Muut kulut laskivat vain lievästi vertailukaudesta, kun vertailukauden e-villen hankintaan liittyvä oikaisu huomioidaan, mikä oli linjassa odotustemme kanssa. Siten tulosparannusohjelman muilla tehostamistoimilla saatiin kumottua ainakin inflaation vaikutuksia.
Edellisten seikkojen seurauksena yhtiön liikevoitto (vrt.) parani 1,0 MEUR:oon (Q2’22: -0,2 MEUR) ylittäen -0,9 MEUR:n ennusteemme selvähkösti. Raportoitu osakekohtainen tulos oli 0,00 euroa/osake (Q2’22: -0,01 euroa/osake), kun ennustimme -0,03 euroa/osake. Vaihto-omaisuus oli sulanut hyvin noin 70 MEUR:oon, kun vertailukaudella kamaa oli varastossa vielä 87 MEUR kysyntäennusteiden epäonnistuttua silloin. Liiketoiminnan rahavirta paranikin hieman tuloskehitystä paremmin 3,2 MEUR:oon (Q2’22: 0,3 MEUR).
Tulosylityksestä huolimatta, emme näe tulosennusteissa juuri nostopainetta
Yhtiö toisti ohjeistuksensa, jonka mukaan 2023 liikevaihdon odotetaan laskevan (2022: 543,1 MEUR) ja vertailukelpoisen liiketuloksen kasvavan (2022: 3,5 MEUR) vuodesta 2022.
Ennustimme ennen Q2-tulosta liikevaihdon laskevan noin 1 %:lla 538 MEUR:oon ja liikevoiton nousevan 8,8 MEUR:oon. Q2-suorituksen perusteella ennusteissamme on liikevaihdon osalta laskupainetta ja tulosennusteiden osalta emme alustavan arvion mukaan tee isompia muutoksia. Tämä johtuu siitä, että olimme odottaneet henkilöstövähennysten tukevan tulosparannusta voimakkaasti H2:lla ja niiden realisoituminen odotuksiamme nopeammin ei muuta tätä näkymää.
Yhtiö kertoi arvioineensa nykyistä strategiaa voimakkaasti muuttuneessa toimintaympäristössä ja tunnistaneensa päivitystarpeita. Se jatkaa valittujen teemojen työstämistä syksyn aikana, ja tulee julkistamaan vuoden jälkimmäisellä vuosipuoliskolla päivityksen nykyiseen strategiaan sekä taloudellisiin tavoitteisiin. Uskomme etenkin tavoitteita viilattavan nykyistä realistisemmalle tasolle, sillä aiemmat tavoitteet lanseerattiin pandemian aikaisessa tavaran kysyntäbuumissa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.06.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 543,2 | 538,1 | 574,9 |
kasvu-% | −5,46 % | −0,93 % | 6,83 % |
EBIT (oik.) | 3,5 | 8,8 | 14,6 |
EBIT-% (oik.) | 0,65 % | 1,63 % | 2,54 % |
EPS (oik.) | 0,03 | 0,13 | 0,22 |
Osinko | 0,00 | 0,05 | 0,15 |
Osinko % | 2,31 % | 6,94 % | |
P/E (oik.) | 81,76 | 16,99 | 9,89 |
EV/EBITDA | 19,03 | 8,06 | 4,79 |