Venäjän uusien autojen myynti laski 15 % kesäkuussa
AEB:n (Association of European Business) mukaan Venäjän uusien autojen vertailukelpoinen myynti laski kesäkuussa 15 % vuodentakaisesta 123 tuhanteen autoon. Täten uusien autojen myynti jatkoi edelliskuukausien tapaan vielä kaksinumeroista laskuaan koronheijasteita ja niiden kuluttajakäyttäytymistä salpauttavia vaikutuksia peilaten. Kesäkuun suhteellinen volyymikuoppa jäi kuitenkin selvästi huhti- ja toukokuuta matalammaksi, mikä antaa viitteitä siitä, että automyynnin pohjakosketus olisi takanapäin. Ensimmäisen vuosipuolikkaan osalta uusien autojen myynti puolestaan laski 23 % ja oli yhteensä 636 tuhatta autoa.
Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Venäjän uusien autojen myynti jatkoi odotetusti laskusuunnassa ja putosi 12 % vertailukaudesta. Kokonaismyyntimäärä kesäkuuhun päättyneellä jaksolla oli yhteensä 1,57 miljoonaa autoa.
Vuoden 2019 alussa Venäjällä astui voimaan arvonlisäveron korotus (18 %:sta 20 %:iin), millä on yhdessä kuluttajien heikentyneen ostovoiman kanssa ollut negatiivisia vaikutuksia myös autokauppaan. Kokonaisuudessaan Venäjän automarkkinoilla onkin rutkasti kirittävää vuosien 2012 ja 2013 tasoihin, jolloin vuotuinen myyntimäärä liikkui noin 3 miljoonassa autossa.
Vuonna 2020 takamatka näihin piikkivuosiin tulee luonnollisesti kasvamaan koronamoukarin nakertaessa jo valmiiksi ostovoimaltaan haurasta kuluttajaa. Tätä heijastellen AEB odottaa uusien autojen vertailukelpoisen myynnin laskevan kuluvana vuonna 24 % 1,3 miljoonaan autoon. AEB:n päivitetty ennuste nojaa sekä valtiotason tukitoimien jatkumiseen että koronaviruksen mahdolliselta toiselta aallolta välttymiseen.
Venäjän uusien autojen myynnillä on epäsuora vaikutus Nokian Renkaisiin. Vaikka Nokian Renkaat ei ole mukana autojen ensiasennusrenkaissa, uusien autojen myynti vaikuttaa jälkimarkkinoilla myytävien renkaiden lukumäärään varsinkin Venäjällä ja Pohjoismaissa, missä uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti heijastuu jälkiasennusmarkkinan kannalta kriittiseen autokantaan ja toimii markkinaan ikään kuin syöttöfunktiona.
Venäjä on yhdessä Pohjoismaiden kanssa Nokian Renkaiden ydinmarkkinoita sekä yksi yhtiön kasvustrategian kulmakivistä. Yhtiöllä on Venäjällä pitkä operatiivinen historia ja vankka markkina-asema sekä talvi- että kesärenkaiden yläsegmenteissä. Venäjän rengasmarkkina oli Nokian Renkaiden kannalta hyvin haastavassa asennossa jo ennen koronaviruksen aiheuttamia rasitteita, sillä jakelijoiden varastotasot olivat poikkeuksellisen korkeita erityisesti B-segmentin talvirenkaissa. Lisäksi kun vielä huomioidaan koronaviruksen voimakkaasti kokonaismarkkinaa heikentävät iskut, joutuu yhtiö painimaan mittavien haasteiden parissa läpi Venäjän keskeisimpien rintamalinjojen. Tarkempaa tarttumapintaa näiden haasteiden todellisesta kokoluokasta saadaan 4.8. julkistettavan Q2-raportin yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.05.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 585,3 | 1 298,9 | 1 446,2 |
kasvu-% | −0,64 % | −18,07 % | 11,34 % |
EBIT (oik.) | 316,5 | 110,5 | 227,0 |
EBIT-% (oik.) | 19,96 % | 8,51 % | 15,70 % |
EPS (oik.) | 2,88 | 0,57 | 1,27 |
Osinko | 0,79 | 0,79 | 1,25 |
Osinko % | 3,08 % | 10,03 % | 15,87 % |
P/E (oik.) | 8,90 | 13,88 | 6,23 |
EV/EBITDA | 8,16 | 4,76 | 3,16 |