Vahvaan tuloskuntoon päässyt Fiskars nosti ohjeistustaan neljättä kertaa tänä vuonna
Fiskars antoi keskiviikkoaamuna ennakkotietoja Q3-tuloksestaan ja nosti samalla vuoden 2021 ohjeistustaan. Yhtiö kertoo ohjeistuksen noston taustalla olevan odotettua parempi taloudellinen kehitys Q3:lla, erityisesti kvartaalin loppua kohti. Keskeistä on myös, että Fiskars on tähän asti onnistunut lieventämään globaaleissa toimitusketjuissa nähtyjä ongelmia, mitkä aiemmin on kerrottu merkittävinä riskeinä koko vuoden taloudelliselle kehitykselle.
Alustavien tilintarkastamattomien tietojen perusteella yhtiö odottaa Q3-liikevaihdon olevan noin 292 MEUR (Q3’20: 267 MEUR) ja vertailukelpoisen EBITA:n olevan noin 38 MEUR (Q3’20: 39 MEUR). Yhtiön antamien ennakkotietojen mukaan liikevaihto on ollut Q3:lla hieman odotuksiamme parempaa (Inderes ennuste 277 MEUR) ja vertailukelpoinen EBITA ylitti ennusteemme (Inderes ennuste 34 MEUR).
Vahvan Q3-suorituksen seurauksena yhtiö nostaa ohjeistustaan ja odottaa nyt vuoden 2021 vertailukelpoisen EBITA:n olevan 160-170 MEUR (aik. 140-160 MEUR). Fiskarsin erittäin vahvan Q2-raportin jälkeen nostimme esille mahdollisuuden, että yhtiö voi vielä joutua nostamaan ohjeistustaan neljännen kerran tämän vuoden aikana. Meidän vertailukelpoinen EBITA-ennusteemme vuodelle 2021 oli jo valmiiksi edellisen ohjeistushaarukan ylälaidassa 155 MEUR (2020: 137 MEUR), joten ohjeistuksen noston seurauksena Q4-ennusteissamme on lievää nousupainetta.
Fiskarsin liiketoiminnassa kausivaihtelu on voimakasta. Etenkin Vita-segmentille Q4 on erittäin tärkeä sesonki sekä myynnin että tuloksen kannalta. Yhtiö nosti tiedotteessaan esille, että vähittäiskaupan ja kuluttajien kysynnän kausivaihtelu saattavat poiketa normaalista myös loppuvuoden aikana ja asiakkaat saattavat pyrkiä varmistamaan tuotteiden saatavuutta aikaistamalla tilauksiaan vuoden 2022 Q1:ltä vuoden 2021 Q4:lle. Tämä skenaario voi toteutuessaan tarkoittaa sitä, että tämän vuoden hyvät luvut voivat olla osittain pois vuoden 2022 luvuista. Lisäksi globaalien toimitusketjujen haasteet sekä raaka-aineiden ja energian hinnannousu jatkuvat. Vaikka yhtiö on onnistunut lieventämään näitä ongelmia, ovat ne edelleen riski.
Muokattu 13.10. klo 13:00: Korjattu vertailukelpoisen Q3-EBITA:n ylittäneen ennusteemme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 116,2 | 1 201,2 | 1 249,1 |
kasvu-% | 2,36 % | 7,62 % | 3,99 % |
EBIT (oik.) | 109,1 | 140,8 | 137,4 |
EBIT-% (oik.) | 9,77 % | 11,73 % | 11,00 % |
EPS (oik.) | 0,97 | 1,09 | 1,28 |
Osinko | 0,60 | 0,80 | 0,80 |
Osinko % | 4,01 % | 4,81 % | 4,81 % |
P/E (oik.) | 15,52 | 15,22 | 12,99 |
EV/EBITDA | 7,32 | 8,63 | 7,20 |