Sanoman toimitusjohtaja vaihtuu ensi vuonna
Toimitusjohtajan vaihdoksen takana on Sanoman nykyisen toimitusjohtajan Susan Duinhovenin päätös jättää tehtävänsä ensi vuoden alkupuoliskon aikana. Näkemyksemme mukaan hänen reilun kahdeksan vuoden kautta Sanoman toimitusjohtajana voidaan pitää onnistuneena ja se on myös Helsingin pörssin keskimääräistä toimitusjohtajakautta pidempi.
Duinhovenin kausi oli pitkä ja sen aikana yhtiö kävi läpi merkittävän muutoksen
Sanoman toimitusjohtaja on ilmoittanut yhtiön hallitukselle jättävänsä tehtävänsä ensi vuoden H1:n aikana. Tätä heijastellen yhtiön hallitus on käynnistänyt hänen seuraajansa etsinnän. Duinhoven on sitoutunut jatkamaan toimitusjohtajana seuraajansa aloitukseen asti ja sen jälkeen varmistamaan tehtäviensä sujuvan siirron uudelle toimitusjohtajalle.
Duinhoven aloitti Sanomalla lokakuussa 2015, joten hänen reilun kahdeksan vuoden toimitusjohtajakautta voidaan pitää Helsingin pörssin kontekstissa keskimääräistä pidempänä. Duinhovenin alaisuudessa Sanoma toteutti merkittävän liiketoiminnan muutosprosessin, jonka aikana yhtiö muun muassa luopui Keski-Euroopan heikosti kannattaneista medialiiketoiminnoista ja keskittyi kotimaan medialiiketoimintaan eli Media Finlandiin. Lisäksi yhtiö kasvoi oppimisliiketoiminnassa merkittävästi laajentuen yritysostoilla uusiin maihin. Tämän myötä oppimisliiketoiminta muodostaakin nykyään yli puolet Sanoman liikevaihdosta ja korkeamman kannattavuuden ansiosta se tuo vieläkin suuremman osan yhtiön tuloksesta.
Muutosprosessin myötä liiketoiminnot ovat kestävämmällä pohjalla ja konsernin kannattavuus ja pääoman tuotot ovat kohentuneet selkeästi matkan varrella. Siten Duinhovenin kautta voidaan mielestämme pitää onnistuneena, vaikkakin viime aikoina kustannusinflaatio on rasittanut yhtiön kannattavuutta merkittävästi.
Yhtiö kertoi hiljattain Q3-tuloksen yhteydessä aloittavansa oppimisliiketoiminnassa merkittävän kokoluokan tehostusohjelman. Kokemuksensa puolesta Duinhoven olisi nähdäksemme ollut oikea henkilö toteuttamaan tätä ohjelmaa, joten tästä näkökulmasta hänen lähtönsä on mielestämme lievästi negatiivista Sanomalle. Toisaalta lähtökohtaisesti arvioimme myös hänen seuraajallansa olevan hyvä edellytykset saattaa tehostusohjelma onnistuneesti loppuun. Uutisella ei ole vaikutusta näkemykseemme Sanomasta. Tuore Q3-tuloksen jälkeinen raporttimme Sanomasta on luettavissa tästä linkistä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.10.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 298,4 | 1 388,6 | 1 363,7 |
kasvu-% | 3,74 % | 6,95 % | −1,80 % |
EBIT (oik.) | 149,9 | 130,2 | 138,3 |
EBIT-% (oik.) | 11,55 % | 9,38 % | 10,14 % |
EPS (oik.) | 0,65 | 0,34 | 0,46 |
Osinko | 0,37 | 0,30 | 0,32 |
Osinko % | 3,77 % | 3,75 % | 4,00 % |
P/E (oik.) | 15,07 | 23,35 | 17,30 |
EV/EBITDA | 7,35 | 7,84 | 6,69 |