Sanoma Q4-aamutulos: Luvut ja osinko ennakoidun mukaiset, kannattavuusohjeistus jäi hieman odotuksista
Sanoma julkisti aamulla Q4-raporttinsa, joka oli tuloksen osalta aavistuksen odotuksia parempi. Sanoma myös korotti osinkoaan odotuksiemme mukaisesti. Vuodelle 2022 annetussa ohjeistuksessa yhtiö ohjeistaa odotuksiemme mukaista kasvua, mutta kannattavuuden osalta ohjeistus on hieman odotuksiamme maltillisempi.
Liikevaihtorivit ylittivät odotuksemme etenkin Learningin ansiosta
Sanoman liikevaihto kasvoi Q4:lla reilu 11 % 252 MEUR:oon, ylittäen hieman meidän ja konsensuksen odotukset. Liikevaihdon kasvua ja ennusteemme ylitystä veti etenkin Learning, joka kasvoi voimakkaasti Santillana Spain -yrityskaupan tukemana (Learning liikevaihdon kasvu 33 % vs. Inderes enn. 26 %). Media Finlandin liikevaihto kasvoi 2 %, mikä oli sekin aavistuksen noin 1 %:n liikevaihdon kasvua odottanutta ennustettamme ripeämpää. Media Finlandin odotuksiamme paremman kasvun taustalla oli pääasiassa mediamainonnan odotuksiamme parempi kehitys.
Media Finlandin kannattavuus oli odotuksiamme parempi
Operatiivista liiketulosta (ilman PPA-poistoja) Sanoma teki Q4:lla -5,2 MEUR, mikä oli lievästi sekä meidän että konsensuksen odotuksia maltillisempi liiketappio. Segmenteittäin katsottuna Learningin liiketappio oli lievästi odotuksiamme maltillisempi liikevaihdon ennusteiden ylitystä mukaillen. Vastaavasti Media Finlandin kannattavuus nousi vertailukaudesta, kun taas meidän ennusteemme odotti vakaata kehitystä. Näin ollen segmentin tulos ylitti odotuksemme. Operatiivista tulosta mukaillen Q4:n osakekohtainen tappio oli hieman odotuksia maltillisempi. Osinkoaan Sanoma korottaa 0,54 euroon osakkeelta, mikä vastasi sekä meidän että konsensuksen odotuksia odotuksiemme kanssa.
Ohjeistus jäi kannattavuuden osalta hieman odotuksistamme
Sanoma odottaa vuonna 2022 raportoidun liikevaihdon olevan 1,25-1,3 miljardia ja operatiivisen liikevoitto-%:n ilman hankintamenojen poistoja olevan noin 15-16 %. Ohjeistuksen taustaoletuksena on, että koronapandemialla ei ole merkittävää vaikutusta yhtiön liiketoimintaan, ja että Suomen mainosmarkkinan kehitys on vakaata. Yhtiö arvioi nousevien paperi- ja painokustannusten vaikuttavan tilapäisesti kannattavuuteen. Ennusteissamme ennen Q4-raporttia odotimme Sanomalta vuonna 2022 3,6 %:n liikevaihdon kasvua (2022e liikevaihto 1289 MEUR) ja 16,7 %:n operatiivista liikevoitto-% (ilman PPA-poistoja). Ohjeistusta ja Q4-raporttia mukaillen vuoden 2022 kannattavuuden ennusteessamme on alustavan arviomme mukaan lievää laskupainetta, huolimatta siitä, että Sanoma on tyypillisesti konservatiivinen ohjeistuksessaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.10.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 061,7 | 1 244,2 | 1 288,7 |
kasvu-% | 16,26 % | 17,19 % | 3,58 % |
EBIT (oik.) | 133,7 | 153,7 | 171,4 |
EBIT-% (oik.) | 12,59 % | 12,35 % | 13,30 % |
EPS (oik.) | 0,58 | 0,67 | 0,75 |
Osinko | 0,52 | 0,54 | 0,58 |
Osinko % | 3,78 % | 6,81 % | 7,31 % |
P/E (oik.) | 23,61 | 11,84 | 10,54 |
EV/EBITDA | 6,47 | 5,52 | 4,87 |