Sanoma Q3: Vahva suorittaminen jatkuu, tulos ylitti odotukset
Sanoma julkisti aamulla Q3-raporttinsa, joka oli tuloksen osalta markkinoiden odotuksia vahvempi. Tulosylityksen taustalla oli etenkin Media Finlandin odotuksia maltillisempi liikevaihdon lasku ja vahva kannattavuus. Sanoma toisti odotetusti muutama viikko sitten antamansa ohjeistuksen kuluvalle vuodelle. Kokonaisuutena raportin yleiskuva kääntyy positiiviselle puolelle odotuksia vahvemman kannattavuuden myötä.
Sanoman liikevaihto kasvoi Q3:lla lähes 41 % vertailukaudesta 401 MEUR:oon, ylittäen hieman meidän ja konsensuksen odotukset. Liikevaihdon kasvua ajoi odotetusti pääasiassa Learning-segmentin Iddink-yritysosto, joka nosti segmentin liikevaihdon Q3:lla 88 %:n kasvuun vertailukaudesta. Media Finlandin liikevaihto laski vertailukauden tasosta olosuhteet huomioiden maltilliset 4 %, mikä oli noin 6 %:n laskua odottanutta ennustettamme vähemmän. Tämän taustalla oli odotuksiamme vähemmän laskenut mainosmyynti sekä odotuksiamme vahvemmin kasvanut tilausmyynti.
Operatiivista liiketulosta (ilman PPA-poistoja) Sanoma teki Q3:lla 111 MEUR, mikä ylitti melko selvästi sekä meidän että konsensuksen ennusteet. Tulosennusteen ylityksen taustalla olivat etenkin Media Finlandin odotuksiamme korkeammat volyymit ja vahvempi kannattavuus, minkä taustalla vaikutti segmentin onnistunut kustannusten hallinta useissa kustannuserissä. Huomattavasti vertailukaudesta kasvaneen tuloksen taustalla vaikutti kuitenkin voimakkaimmin epäorgaaninen kasvu Learningissä, jolle Q3 on kausiluonteisesti myös selvästi vahvin kvartaali. Alemmilla riveillä ei ollut merkittäviä yllätyksiä ja siten operatiivinen osakekohtainen tulos nousi 0,50 euroon. Raportoitua tulosta tuki Oikotien myynnistä kirjattu 165 MEUR:n myyntivoitto nostaen raportoidun EPS:n 1,49 euroon.
Sanoma antoi vajaa kolme viikkoa sitten ohjeistuksen, jonka mukaan se odottaa vuoden 2020 liikevaihdon olevan noin 1050 MEUR ja operatiivisen liikevoittoprosentin (ilman PPA-poistoja) noin 14 % ja tämän ohjeistuksen yhtiö odotetusti toisti raportilla. Ohjeistus pohjautuu oletukseen, että vuonna 2020 mainosmarkkinat laskevat Suomessa 15-20 % vuoteen 2019 verrattuna. Markkinakommenteissa Sanoma arvioi, että mainonnan kysyntään tulee liittymään merkittävää epävarmuutta lähikuukausina ja todennäköisesti vielä ensi vuonna. Tämä oli linjassa odotuksien kanssa ja kokonaisuutena markkinakommenteissa ei ollut yllätyksiä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.10.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 913,2 | 1 048,2 | 1 125,7 |
kasvu-% | −30,58 % | 14,78 % | 7,40 % |
EBIT (oik.) | 124,1 | 127,0 | 145,1 |
EBIT-% (oik.) | 13,59 % | 12,11 % | 12,89 % |
EPS (oik.) | 0,49 | 0,57 | 0,65 |
Osinko | 0,50 | 0,52 | 0,54 |
Osinko % | 5,29 % | 6,68 % | 6,93 % |
P/E (oik.) | 19,42 | 13,66 | 11,91 |
EV/EBITDA | 9,04 | 3,48 | 4,46 |