Remedy: Vanguardin uudelleenkäynnistys ennusteisiin
Olemme päivittäneet ennusteitamme huomioimaan Vanguard-projektin uudelleenkäynnistämisen koodinimellä Kestrel. Tämän myötä Remedyn kehitteillä olevien hankkeiden kassavirrat painottuvat pykälän enemmän tämän vuosikymmenen loppuun. Kokonaisuutena Remedyn osakkeen arvostus hinnoittelee hyvää menestystä tuleville peleille, mikä AW2:n loistavan vastaanoton valossa on mielestämme myös perusteltua. Positiivinen vire AW2:n ympärillä on lyhyellä aikavälillä myös selkeä osaketta tukeva ajuri. Kokonaisuutena tuotto/riski-suhde jää kuitenkin nyt ennusteidemme mukaisessa perusskenaariossa liian ohueksi, vaikka jokaiseen pelihankkeeseen liittyvä hittipelioptio voi muuttaa tilannetta nopeasti. Laskemme Remedyn suosituksen vähennä-tasolle (aik. lisää) ja tarkistamme tavoitehintaa 29,0 euroon (aik. 30,0 EUR).
Vanguardin uudelleenkäynnistäminen on pitkää peliä tarkastellessa mielestämme oikea päätös
Remedy tiedotti maanantaina käynnistävänsä uudelleen aiemmin Vanguardina tunnetun free-to-play yhteistyömoninpeliprojektinsa, jonka julkaisukumppanina toimii Tencent. Jatkossa projekti tunnetaan koodinimellä “Kestrel” ja siitä ollaan tekemässä vahvan yhteistyömoninpelikomponentin sisältävä premium-peli. Olimme jo pidempään todenneet Vanguardin olevan Remedyn sijoitustarinan isoin kysymysmerkki, sillä yhtiöllä ei ole aiempaa kokemusta F2P-malliin nojaavien pelien kehittämisestä. Siten päätös muuttaa projektin suuntaa ja keskittyä enemmän Remedyn todistettujen vahvuuksien ympärille on riskienhallintamielessä tervetullut ratkaisu. Lyhyellä aikavälillä pitkään suunnitellun ja iteroidun projektin siirtäminen takaisin piirustuspöydälle ei kuitenkaan varsinaisesti ole erityisen positiivinen asia, vaikka tämän vuosikymmenen loppuun asti tarkasteltuna pidämme päätöstä hyvänä. Kommentoimme Vanguard-projektin uudelleenkäynnistämistä tarkemmin jo tiistaina täällä.
Kestrelin osalta rojaltiodotukset aivan tämän vuosikymmenen lopulla
Odotimme aiemmin Vanguardista merkittävämpiä rojaltituottoja vuodesta 2027 alkaen. Arvioimme nyt, että Kestrelin julkaisu voisi ajoittua vuodelle 2028, kun tuotantoputken muut hankkeet on ensin julkaistu 2025-2027. Näin ollen projektin osalta rojaltiodotukset painottuvat vuoteen 2029 ja sen jälkeiseen aikaan. On mahdollista, että Tencentin kanssa tehtyyn kehitys- ja julkaisusopimukseen tulee jonkinlaisia muutoksia tehdyn uudelleenkäynnistyksen myötä. Tällä voi olla vaikutuksia projektin budjettiin sekä Remedyn rahoitusosuuteen tästä kokonaisuudesta. Olimme aiemmin arvioineet Tencentin osuudeksi Vanguardin budjetista noin 70 %.
AW2:n menestys tukee osakkeen arvostusta, johon on kuitenkin hinnoiteltu jo paljon hyvää sisään
Ennustamme AW2:n arvostelumenestyksen heijastuvan myös pelin myyntimääriin, jonka ansiosta osakkeen arvostus saa tiettyä tukea jo lyhyen aikavälin tuloskertoimista (2024e EV/EBIT 20x). AW2:n menestys vahvistaa myös Remedyn pitkän aikavälin kasvutarinaa, jossa on paljon mahdollisuuksia vuosikymmenen loppuun asti tarkasteltuna. Yhtiön tuloskehitys tulee kuitenkin pelijulkaisujen ajoituksista johtuen heilumaan ennusteillamme vuositasolla vielä pitkään, ja moniprojektimallin mahdollistama tasaisempi vahva tuloskehitys tapahtuu vasta 2030-luvulla. Vuosien 2025-27 keskimääräisellä tuloksella Remedyn EV/EBIT-kerroin on 21x ja EV/EBITDA-kerroin 12x, mitkä kertovat arvostukseen olevan ladattuna merkittäviä kasvuodotuksia. Myös pitkällä aikavälillä voimakasta tuloskasvua odottavan DCF-mallimme antama arvo on lähellä nykyistä osakekurssia. Lyhyellä aikavälillä AW2:n mahdollinen Game of the Year -palkinnon voitto ja mahdollisesti jossain vaiheessa saatavat myyntiluvut pelistä voivat antaa osakkeelle nostetta. Nykyisellä markkina-arvolla (389 MEUR) positiivisen yllätyksen pitäisi kuitenkin olla jo ennestään vahvaa myyntiä odottaviin ennusteisiin nähden huomattava, jotta se olennaisesti muuttaisi osakkeen arvostuskuvaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.11.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 43,6 | 31,5 | 70,1 |
kasvu-% | −2,54 % | −27,65 % | 122,40 % |
EBIT (oik.) | −0,6 | −20,6 | 17,6 |
EBIT-% (oik.) | −1,29 % | −65,17 % | 25,14 % |
EPS (oik.) | −0,13 | −1,22 | 1,04 |
Osinko | 0,10 | 0,10 | 0,10 |
Osinko % | 0,46 % | 0,57 % | 0,57 % |
P/E (oik.) | - | - | 16,81 |
EV/EBITDA | 126,51 | - | 8,96 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/spwni/500/108468_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/atte_riikola/500/100301_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/g/58956e/500.png)