Remedy Q3: Odottelemme AW2:n myyntilukuja osakkeen kyydissä
Toistamme Remedyn lisää-suosituksen ja 30,0 euron tavoitehinnan. Remedyn Q3-raportti ei tarjonnut vielä tietoja Alan Wake 2:n alustavista myyntiluvuista. Pelin erinomainen vastaanotto kriitikoiden ja pelaajien keskuudessa luo kuitenkin vahvan perustan hyvälle myyntimenestykselle ja vahvistaa myös Remedyn pitkän aikavälin mahdollisuuksia monella tapaa. Osakkeen arvostus hinnoittelee myös jo hyvää menestystä tuleville peleille, johon näytöt AW2:n osalta toivat myös hyviä perusteita. Siten seuraamme AW2:n myynnin kehitystä osakkeen kyydissä.
Q3-luvuissa näkyi käynnissä oleva investointivaihe, AW2:n myyntiluvuista ei saatu vielä tietoa
Remedyn Q3-liikevaihto oli vertailukauden tasolla 7,8 MEUR:ssa ja liiketulos oli -5,5 MEUR tappiolla, jotka jäivät odotuksistamme (9,7 MEUR ja -2,0 MEUR). Isossa kuvassa oli tiedossa, että Q3-luvut heijastelevat vielä Remedyn käynnissä olevaa investointivaihetta, ja raportissa mielenkiinto kohdistui 27.10. julkaistuun Alan Wake 2:een. Julkaisun alkumetreillä Remedy oli vielä vaitonainen pelin myyntiluvuista, joista yhtiön mukaan tässä kohtaa on vielä liian aikaista tehdä johtopäätöksiä. Pelin erinomainen vastaanotto kriitikoiden ja pelaajien keskuudessa luo kuitenkin vahvan perustan hyvälle pitkän aikavälin myynnille, jota mekin ennusteissamme oletamme.
Muissa pelihankkeissa nähtiin etenemistä tuotantoputkessa
AW2:sta on alkanut vapautua resursseja muihin projekteihin, mikä tukee näiden etenemistä. Alkuvuodesta proof-of-concept-vaiheeseen mennyt Max Payne Remake -hanke on edennyt vauhdilla ja siirtyi Q3:n aikana jo esituotantoon (production readiness). Myös pitkään poc-vaiheessa ollut Condor eteni neljänneksellä esituotantoon, ja odotamme sen olevan Remedyn seuraava pelijulkaisu H1’25:llä. Palvelumallisessa moninpelissä itse tuotantovaihe voi sujua suhteellisen nopeasti, sillä pelin testaaminen ja konseptin todistaminen vaatii myös kokonaisvaltaisemman pelin kehittämistä jo poc-vaiheessa. Control 2 jatkaa vielä ainakin muutaman vuosineljänneksen proof-of-concept-vaiheessa, jotta pelin kunnianhimoiset suunnitelmat saadaan varmistettua toimiviksi. Vanguardin osalta Remedy toisti tavoitteensa saada poc-vaihe päätökseen vuoden loppuun mennessä ja määrittelee parhaillaan projektin seuraavia vaiheita yhdessä Tencentin kanssa.
Ennusteisiin muutoksia peliprojektien julkaisuaikataulun suhteen
Tarkistimme Q3-raportin pohjalta oletuksiamme Control 2:n ja Max Paynen julkaisuaikataulujen suhteen, jolla oli huomattavia vaikutuksia vuositasolla rojaltien ajoituksen suhteen. Odotamme nyt Control 2:n julkaisua H1’27:llä (aik. H1’26) ja Max Paynen julkaisua puolestaan H1’26:llä (aik. H1’27). Control 2 tulee olemaan rojaltimielessä Remedylle arviomme mukaan huomattavasti suurempi peli, joten muutoksella rojaltit painottuvat nyt vuoteen 2027.
Alan Wake 2:n menestys tukee osakkeen arvostusta
Ennustamme AW2:n arvostelumenestyksen heijastuvan myös pelin myyntimääriin, jonka myötä pelistä kilisee Remedyn kassaan jo ensi vuonna huomattava määrä rojaltituottoja. Tämän ansiosta osakkeen arvostus saa tukea jo lyhyen aikavälin tuloskertoimista (2024e EV/EBIT 17x). AW2:n menestys vahvistaa myös Remedyn pitkän aikavälin kasvutarinaa, jossa on paljon mahdollisuuksia vuosikymmenen loppuun asti tarkasteltuna. Vuosien 2025-27 keskimääräisellä tuloksella Remedyn EV/EBIT-kerroin on 18x ja EV/EBITDA-kerroin 11x. Kertoimet eivät ole erityisen matalia, mikä kertoo arvostukseen olevan ladattuna merkittäviä kasvuodotuksia. Tähän on myös perusteita ja olemme erityisen luottavaisia kehitteillä olevien perinteisten AAA-peliprojektien menestykseen, joissa on myös potentiaalia ennusteitamme parempaan suoritukseen. Moninpeliprojektit Condor ja Vanguard ovat tässä kohtaa isoin kysymysmerkki.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.10.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 43,6 | 31,8 | 72,5 |
kasvu-% | −2,54 % | −26,97 % | 127,84 % |
EBIT (oik.) | −0,6 | −20,3 | 19,9 |
EBIT-% (oik.) | −1,29 % | −63,61 % | 27,48 % |
EPS (oik.) | −0,13 | −1,21 | 1,18 |
Osinko | 0,10 | 0,10 | 0,10 |
Osinko % | 0,46 % | 0,57 % | 0,57 % |
P/E (oik.) | - | - | 14,88 |
EV/EBITDA | 126,51 | - | 8,07 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/spwni/500/108468_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/atte_riikola/500/100301_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/g/58956e/500.png)