Remedy Q2: Potentiaali ennallaan lyhyen aikavälin töyssyistä huolimatta
Remedyn Q2-raportissa keskeisintä oli kuulla, ettei Vanguardille otettu lisäaika johdu projektin ongelmista, vaan Remedyn tietoisesta päätöksestä pyrkiä maksimoimaan pelin pitkän aikavälin menestysmahdollisuudet. Samalla yhtiön rekrytoinnit ja panostukset ulkoiseen pelinkehitykseen ovat edenneet odotuksiamme vauhdikkaammin, mikä näkyy lähivuosien laskeneissa tulosennusteissamme. Lyhyen aikavälin töyssyistä huolimatta uskomme edelleen Remedyn osakkeen alkavan jossain vaiheessa ennakoida vahvemmin nykyisten projektien tulospotentiaalia, johon peilattuna osakkeen arvostus on maltillinen. Toistamme osakkeen lisää-suosituksen, mutta laskemme tavoitehintaa 26,0 euroon (aik. 34,0 EUR).
Rekrytoinnit ja panostukset ulkoiseen kehitykseen edistyvät, mikä painaa lyhyellä aikavälillä tulosta
Remedyn Q2-liikevaihto oli vertailukauden tasolla 9,4 MEUR:ssa ja liikevoitto heikkeni -2,4 MEUR:oon, mitkä alittivat odotuksemme (10,4 MEUR ja 0,1 MEUR). Odotuksiamme nopeammin heikentynyt tulostaso kertoo kuitenkin siitä, että Remedy on onnistunut alkuvuodesta hyvin rekrytoinneissa ja ulkoisen pelinkehityksen hyödyntämisessä. Tämä kertoo kehitteillä olevien 5 merkittävän pelihankkeen etenevän, vaikka Vanguard-projektille päädyttiinkin ottamaan lisäaikaa proof-of-concept-vaiheessa, mikä johti Remedyn antamaan tulosvaroitukseen elokuun alussa.
Vanguardille otettu lisäaika on pitkän pelin kannalta oikea ratkaisu
Remedyn päätös ottaa Vanguardille lisäaikaa ja lykätä projektin tiimin kasvattamista ensi vuoden puolelle siirtää projektista tuloutuvia kehitysmaksuja tulevaisuuteen, ja laskee kuluvan vuoden liikevaihtoa. Remedyn mukaan peli on edennyt tänä vuonna hyvin, mutta tietyt pelin keskeiset ydinpilarit tarvitsevat vielä lisää kehitysaikaa, joiden päälle myöhemmin tuotantovaiheessa koko peli tulee rakentumaan. Remedyn mukaan Vanguard-tiimin osaaminen on kasvanut tänä vuonna selvästi ja näin ollen projektille otettu lisäaika parantaa pelin pitkän aikavälin menestysmahdollisuuksia. Myös meidän mielestämme projektille otettu lisäaika on täysin oikea päätös, sillä täydessä tuotantovaiheessa muutosten tekeminen ja siitä seuraavat viivästykset tulisivat huomattavan paljon kalliimmaksi. Erittäin kilpailuilla markkinoilla pelin laadusta tinkiminen ei myöskään ole vaihtoehto.
Strategian tulospotentiaali alkaa realisoitua 2025-2026
Remedyn kehitteillä olevien pelien eteneminen tuotantoputkessa vaatii lähivuosina lisää panostuksia rekrytointeihin sekä ulkoiseen pelinkehitykseen, mikä tulee painamaan yhtiön kannattavuutta. Q2-raportin perusteella kulutaso on lähivuosina vielä aiempia odotuksiamme korkeampi, jonka myötä ennusteemme laskivat. Ennusteessamme Alan Wake 2:n (2023), Condorin (2024), Vanguardin (2024/25), Heronin (2025) ja Max Payne Remaken (2026) julkaisujen myötä Remedyn tuloskasvu on keskipitkällä aikavälillä vahvaa kasvavan rojaltiliikevaihdon siivittämänä.
Remedyn pitkän aikavälin potentiaali houkuttelee edelleen
Remedyn nykyisten pelihankkeiden rojaltituotot ajoittuvat ennusteessamme merkittäviltä osin vuosille 2025-2026, jolloin odotamme yhtiön liikevaihtoon (81,1-89,5 MEUR) ja tulokseen (EBIT: 18,9-21,4 MEUR) merkittävää tasokorotusta. Ennusteellamme osakkeen EV/EBIT-kertoimet (2025e-2026e: 14-12x) painuvat tuolloin houkuttelevalle tasolle jo kohtuullisen hyvin menestyvillä pelijulkaisuilla. Tämän päälle sijoittaja saa option ennusteitamme paremmin menestyvistä hittipeleistä. Vuosien 2022-2024 ennusteista Remedyn arvostukselle ei kuitenkaan saada olennaista tukea, ja tänä vuonna merkittävästi heikentyneessä osakemarkkinan sentimentissä sijoittajien kärsivällisyys katsoa tarinaosakkeiden kehitystä usean vuoden päähän on laskenut.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.08.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 44,7 | 43,7 | 46,2 |
kasvu-% | 8,86 % | −2,39 % | 5,82 % |
EBIT (oik.) | 11,4 | −1,4 | −2,5 |
EBIT-% (oik.) | 25,50 % | −3,30 % | −5,52 % |
EPS (oik.) | 0,67 | −0,15 | −0,16 |
Osinko | 0,17 | 0,17 | 0,17 |
Osinko % | 0,43 % | 0,97 % | 0,97 % |
P/E (oik.) | 59,01 | - | - |
EV/EBITDA | 32,96 | 202,19 | 4 013,81 |