Remedy H2: Odotetun vahva tulos, tulevaisuus on entistä valoisampi
Remedy raportoi aamulla odotustemme mukaisesti vahvan H2-tuloksen. Yhtiön näkymät ennakoivat tuloskasvun jatkuvan myös tänä vuonna, vaikka yhtiön seuraava iso pelijulkaisu näyttäisi ajoittuvan aikaisintaan ensi vuoteen. Remedy siirtyi strategiassaan kannattavan kasvun polulle vuonna 2019 ja H2-raportti vahvisti jälleen, että yhtiön perusta pitkän aikavälin kasvulle on erittäin vahva.
Remedyn H2-liikevaihto kasvoi 35 % 24,1 MEUR:oon, kun ennusteemme odotti 33 %:n kasvua. Liikevaihto koostui pääosin Control-pelin myyntituotoista sekä kehitteillä olevien pelien julkaisijoilta saaduista kehitysmaksuista. Control on jatkanut hyvää myyntiä digitaalisissa kanavissa, ja Remedy näkee pelissä pitkän aikavälin liiketoimintapotentiaalia vuosiksi eteenpäin. Smilegate-yhteistyö jatkuu odotetusti ja tänä vuonna Crossfire-projekteista on todennäköisesti luvassa myös rojaltituottoja Remedylle. Epic-projektit ovat edistyneet yhtiön mukaan hyvin ja niiden parissa työskentelee nyt noin 100 henkilöä. Pienempi projekti on jo tuotannossa ja isompi AAA-projekti siirtyy täyteen tuotantoon keväällä 2021. Vanguard-monipeliprojektin kehitystyö on vielä alkuvaiheessa ja sen tiimi pyrkii parhaillaan iteratiivisesti kehittämään pelin ensimmäistä pelattavaa versiota. Lisäksi yhtiö kertoi aktivoineensa yhden vielä julkistamattoman peliprojektin kehityskuluja, joten pinnan alla muhii jo seuraava uusi peliprojekti. Remedy kasvattaa edelleen aktiivisesti henkilöstönsä lukumäärää ja hyvin johdettu moniprojektimalli näyttää skaalautuvan erinomaisesti.
Liikevaihdon kasvun myötä myös liikevoitto kasvoi vahvasti ja oli H2:lla 10,1 MEUR (H2’19: 5,1 MEUR). Tulos oli erittäin hyvin linjassa ennusteemme (9,3 MEUR) kanssa, kun huomioidaan aktivointien 3,1 MEUR:n positiivinen tulosvaikutus (ennusteemme 2 MEUR). Liiketoiminnan kassavirta parani H2:lla selvästi ja oli 10,6 MEUR. Tämä tuki odotetusti myös nettokassan kehitystä loppuvuodesta (H2’20: 20,0 MEUR vs. H1’20: 13,1 MEUR). Remedyn vuoden 2020 osakekohtainen tulos kasvoi noin 100 % 0,86 euroon (2019: 0,43 euroa), josta yhtiön hallitus ehdottaa jaettavaksi 0,15 euroa osinkona (2019: 0,11 EUR). Osinko näyttelee Remedyn kasvutarinassa vain hyvin pientä roolia.
Näkymissään Remedy odottaa liikevaihtonsa (2020: 41,1 MEUR) ja liikevoittonsa (2020: 13,2 MEUR) kasvavan vuoden 2021 aikana. Ennusteemme odotti ennen H2-raporttia tälle vuodelle 45 MEUR:n liikevaihtoa ja 14,9 MEUR:n liikevoittoa, joten näkymät olivat hyvin linjassa odotustemme kanssa. Ennen H2-raporttia tämän vuoden tuloskasvuun liittyi kuitenkin vielä huomattavasti epävarmuutta, ja siten näkymät olivat positiivinen helpotus.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.12.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 31,6 | 40,8 | 45,0 |
kasvu-% | 57,08 % | 28,83 % | 10,38 % |
EBIT (oik.) | 6,5 | 12,4 | 14,9 |
EBIT-% (oik.) | 20,65 % | 30,48 % | 33,05 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,82 | 0,99 |
Osinko | 0,11 | 0,20 | 0,40 |
Osinko % | 0,96 % | 1,14 % | 2,27 % |
P/E (oik.) | 26,39 | 21,48 | 17,81 |
EV/EBITDA | 16,63 | 14,06 | 11,57 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/akee/500/191_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/spwni/500/108468_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/dord/500/144072_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/spwni/500/108468_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/atte_riikola/500/100301_2.png)