Puuilo Q1-aamutulos: Defensiivinen kasvutarina jatkui linjassa odotustemme kanssa
Puuilo julkisti Q1-raporttinsa (helmi-huhtikuu) aamulla. Suoritus oli jälleen odotetun vakuuttava ja defensiivinen kasvutarina jatkaa kulkuaan kohti 2025 taloudellisia tavoitteita myös kuluttajille hankalassa inflaatioympäristössä. Kokonaisuutena raportti ei ensisilmäyksellä aiheuta suuria muutoksia näkemyksemme Puuilosta.
Myynti oli täsmälleen odotusten mukaista
Puuilon Q1:n liikevaihto kasvoi 10,3 %:lla 65 MEUR:oon ollen täsmälleen odotustemme mukainen. Yhtiö kertoi, että liikevaihto kasvoi melko tasaisesti koko Q1:n ajan mutta kiihtyi kauden loppua kohti huhtikuussa varsin mainioon lentoon, mikä oli arviomme mukaan seurausta vertailukauden lumisesta ja siten myynnillisesti heikosta huhtikuusta.
Kasvua tuki neljällä myymälällä laajentunut myymäläverkosto, joka oli kasvanut 38 myymälään. Vertailukelpoinen liikevaihdon kasvu oli myös jälleen vahvaa (+4,9 %) huomioiden toimintaympäristö ja mm. kuluttajien matala luottamus ja ostovoimaa syövä inflaatio. Asiakasmäärät kasvoivat (+12 %) ja vertailukelpoisesti noin 6 %, mikä on edelleen vahva osoitus konseptin suosion kasvusta. Yhtiö kertoi myös, että toukokuussa teettämänsä kyselytutkimuksen pohjalta, sille on siirtynyt asiakkaita keskeisiltä kilpailijoilta. Verkkokaupan liikevaihto laski yllättäen 18,8 %:lla. Tämä oli seurausta siitä, että asiakkaat ostavat tällä hetkellä halvemman hintaluokan tavaroita, jotka ostetaan suoraan kivijalasta.
Tulos ylitti lievästi odotuksemme vahvan myyntikatteen ansiosta
Oikaistu EBITA-liikevoitto kasvoi 7,3 MEUR:oon (Q1’22: 6,2 MEUR) ollen lähellä ennustamaamme nousua 7,0 MEUR:oon. EBITA-marginaali parani myös hienosti 11,2 %:iin (Q1’22: 10,5 %). Myyntikatemarginaali oli odotuksiamme parempi 36,5 % (Q1’22: 35,0 %), vaikka olimmekin mallintaneet reipasta parannusta 36,0 %:iin vaisusta vertailukaudesta. Myyntikatetta paransi erityisesti logistiikan kustannusten lasku takaisin pandemiaa edeltävälle tasolle ja yhtiö kertoi reagoineensa myös markkinahinnoitteluun. Myös varastonkierto oli odotetusti nopeutunut, mikä laski myyntikatteeseen sisältyvän varastoinnin suhteellista osuutta liikevaihdosta. Vaihto-omaisuus oli katsauskauden päättyessä enää 95 MEUR (Q1’22: 103 MEUR).
Liiketoiminnan kulut olivat 13,2 MEUR (11,7 MEUR), eli 20,3 % liikevaihdosta (19,8 %). Kulurivit kasvoivat odotustemme mukaisesti liikevaihtoa nopeammin inflaatioympäristössä. Henkilöstökulut kasvoivat verrattuna edelliseen vuoteen johtuen vasta avatuista ja avattavista uusista myymälöistä. Lisäksi uuden työehtosopimuksen mukainen palkkojen kertaerä, 0,3 MEUR kirjattiin odotetusti heti Q1:lle. Raportoitu osakekohtainen tulos oli 0,06 euroa ylittäen lievästi 0,05 euron/osake ennusteemme. Operatiivinen vapaa kassavirta oli myös vahva 10,3 MEUR (Q1’22: 3,2 MEUR).
Tilikauden 2023 ohjeistukseen ei tehty odotetusti muutoksia
Yhtiö toisti ohjeistuksensa ja se ohjeistaa tilikautta 2023 edelleen laveasti, sillä liikevaihdon ja oikaistun EBITA:n ennakoidaan kasvavan. Ennusteemme perusteella odotamme yhtiön 2023 liikevaihdon kasvavan 10,4 %:lla 327 MEUR:oon ja oikaistun EBITA:n kasvavan 54,1 MEUR:oon (2022: 48,8 MEUR). Alustavasti arvioituna, emme odota tekevämme näihin ennusteisiimme suuria muutoksia nyt nähdyn kehityksen perusteella.
Lopputilikauden kasvunäkymiä tukevat vielä loppuvuoden aikana avattavat 3 myymälää, joista Kerava avataan Q3:lla sekä Vantaan Variston ja Helsingin Konalan myymälät vuoden 2023 loppuun mennessä. Luottamusta vahvistaa, että yhtiö kertoi maaliskuun lopussa avatun Vantaan Porttipuistoon ja hiljattain avatun Vihdin Nummelan avausten onnistuneen yli odotusten. Nyt käynnistyneen kvartaalin myyntivauhdista annettiin myös positiivisia vihjauksia. Lopputilikauden aikana yhtiö panostaa myös prosessikehitykseen ja tätä kautta entistä parempaan kannattavuuteen tulevaisuudessa. Se ottaa käyttöön muun muassa tilausautomatiikkaa sekä tekoälypohjaista työvuorosuunnittelujärjestelmää. Olemme näitä käsitelleet lyhyesti toukokuussa julkaistussa laajassa raportissa täällä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.05.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 296,4 | 327,1 | 363,1 |
kasvu-% | 9,70 % | 10,37 % | 11,00 % |
EBIT (oik.) | 47,6 | 52,9 | 59,7 |
EBIT-% (oik.) | 16,06 % | 16,18 % | 16,45 % |
EPS (oik.) | 0,42 | 0,46 | 0,52 |
Osinko | 0,34 | 0,37 | 0,42 |
Osinko % | 5,87 % | 3,66 % | 4,16 % |
P/E (oik.) | 13,88 | 21,83 | 19,24 |
EV/EBITDA | 9,75 | 13,65 | 12,13 |