Pohjoismaalaisilla sopimusvalmistajilla on takanaan kasvun vuosia
Tarkastelimme kuuden pohjoismaalaisen sopimusvalmistajan liikevaihdon kasvua ja yrityskauppoja viimeisen 4,5 vuoden ajalta. Katsauksemme yhtiöiden liikevaihdon kasvu on ollut vuodesta 2018 hurjalla tasolla (yhteenlaskettu liikevaihto kasvanut noin 19 % vuodessa). Osan kasvusta selittää yhtiöiden tekemät lukuisat yritysostot, mutta myös yhtiöiden orgaaninen liikevaihdon kasvu on ollut vahvaa (yhteenlaskettu orgaaninen liikevaihto kasvanut yli 10 % p.a.). Arviomme mukaan orgaaninen kasvu on ollut myös volyymivetoista, vaikka myös inflaatio on tukenut kasvua. Näin ollen tarkastelemamme pohjoismaiset sopimusvalmistajat ovat kasvaneet myös orgaanisesti huomattavasti nopeammin kuin eurooppalainen sopimusvalmistusmarkkina, jonka keskimääräinen kasvutahti on ollut noin 5 %².
¹Viimeisen 12 kuukauden liikevaihto 6/2023
Pohjoismaiset sopimusvalmistajat ovat kasvaneet orgaanisesti markkinaa nopeammin
Sopimusvalmistuksen kokonaismarkkinan kasvua ajaa digitalisaation myötä kasvava elektroniikkatuotannon kasvu sekä sen ulkoistamisasteen nousu. Toisin sanoen, sopimusvalmistajien liikevaihto kasvaa lopputuotteen kysynnän kasvun myötä sekä sopimusvalmistajan palvelun laajentuessa piirilevyjen ladonnan sijaan lopputuotteen valmistukseen valmiiksi asti (box-build). Tämä koko toimialaa ajava trendi ei kuitenkaan selitä tarkastelemiemme yhtiöiden markkinaa vahvempaa kasvua. Sen sijaan pohjoismaisten yhtiöidemme markkinaa vahvempaa kasvua ovat olleet tukemassa:
- Yhtiöiden teollisuuselektroniikkaan painottuvat asiakasportfoliot, joiden kysyntään on positiivisesti vaikuttanut vihreän siirtymän edellyttämä teollisuuden sähköistyminen
- Asiakkaiden halu siirtää toimitusketjuja lähemmäs loppumarkkinoitaan geopoliittisten riskien ajamana
Sopimusvalmistuksessa asiakassuhteet ovat pitkiä (jopa vuosikymmenien mittaisia) ja myös asiakkaalle (OEM) tärkeitä. Näin ollen sopimusvalmistajille uusasiakashankinta on suhteellisen työlästä, mutta kääntöpuolena asiakkaille sopimusvalmistajan vaihtamisen kynnys on korkea. Uusasiakashankinta luo potentiaalin liikevaihdon orgaaniselle kasvulle pitkällä aikavälillä ja lyhyellä aikavälillä kasvun pääajurit ovat:
- Nykyisten asiakkaiden lopputuotteiden myynnin kasvu
- Sopimusvalmistajan palvelukokonaisuuden asiakaskohtainen laajeneminen (asiakaskohtainen ulkoistusasteen nousu)
Näistä ensimmäiseen sopimusvalmistaja voi vaikuttaa vain välillisesti, kun taas asiakaskohtaisen ulkoistusasteen nousu on merkki tyytyväisestä asiakkaasta ja sopimusvalmistajan onnistumisesta. Asiakkaat käyttävät usein useampaa sopimusvalmistajaa yksittäisiin toimittajiin liittyvän riskin hallitsemiseksi, joten asiakaskohtaisen ulkoistusasteen nousu on myös merkki sopimusvalmistajan kilpailukyvystä. Liikevaihdon kasvun ajureihin on usein vaikea päästä käsiksi, sillä näiden osalta raportointi ei ole kovin tarkkaa. Kuitenkin yhtiöiden vuosikertomuksissaan raportoima asiakasrakenne, asiakasrakenteen muutokset ja johdon kommentin voivat antaa osviittaa kasvun lähteistä.
*Asiakasrakenteen raportoinnin käytännöt vaihtelevat
Hurjaa kasvua on tukemassa usein asiakkaan lopputuotteen menestys loppumarkkinoilla
Tarkastelujaksollamme Incapin noin 30 %:n orgaaninen kasvuvauhti on ollut selvästi vahvin. Incapin rakettikasvun taustalla on ollut etenkin yhtiön suurimman asiakkaan erinomainen menestys loppumarkkinoilla. Menestyksen kääntöpuolena asiakkaan kasvu johti tilanteeseen, jossa Incapin suurin asiakas vastasi yli 60 % yhtiön vuotuisesta liikevaihdosta. Vuoden 2023 jälkipuoliskosta on tulossa Incapille haastava suurimman asiakkaan ilmoitettua tarpeesta pienentää varastojaan, joten yhtiön vertailuryhmää selvästi korkeampi asiakasriski on myös osittain realisoitunut.
Norjalainen Kitron ja ruotsalainen Note ovat niin ikään yltäneet erittäin vahvoihin orgaanisiin kasvulukuihin. Noten vajaan 20 %:n orgaanista kasvua on vauhdittaneet niin ikään nopeasti kasvavat asiakkaat kuten Charge Amps (sähköauton latauspisteet) ja Plejd (älyvalaistus), minkä lisäksi yhtiö on onnistunut uusasiakashankinnassa. Vastaavaan vajaan 20 %:n orgaaniseen kasvuun yltänyt Kitron on onnistunut kasvamaan melko laaja-alaisesti kaikissa segmenteissään, mutta kasvua on johtanut 30 % yhtiön liikevaihdosta tuova Industry-segmentti, jossa yhtiö tuottaa laitteita mm. turvallisuus-, varastointi- ja automaatioratkaisuihin. Joukon liikevaihdolla mitattuna suurimman yhtiön Scanfilin orgaaninen kasvu on katsauskaudella ollut kelvollisella tasolla noin 10 % vuosittain ja kasvu on käsityksemme mukaan ollut laaja-alaista asiakkaiden suhteen. Scanlifin suurimman asiakkaan osuus onkin katsauskaudella kasvanut kohtalaiselle 19 % tasolle (2022), mutta vuoden 2023 aikana osuus on taas supistunut. Verrokkeihin nähden Scanfil on ollut yritysostojen suhteen valikoivin.
Yritysostot ovat luontainen osa strategiaa hajanaisen markkinan vuoksi
Euroopan sopimusvalmistajamarkkina on erittäin hajanainen, ja markkinalta löytyy yli 2000 erillistä sopimusvalmistajaa². On siis luontaista, että yhtiöille tarjoutuu paljon tilaisuuksia yritysostoille. Kaikki katsauksemme yhtiöt ovatkin yritysostokorttiin tarttuneet viimeisen neljän vuoden aikana ja 2018 jälkeen ostettujen yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto ylittää 500 MEUR (ks. taulukko).
Hanzan ja Inissionin kasvu on perustunut viime vuosina joukon muita yhtiöitä vahvemmin yritysostoihin. Inissionin orgaaninen kasvu on arviomme mukaan ollut kelvollisella vajaan 10 %:n tasolla, mutta yritysostot ovat tuoneet kasvua tätäkin enemmän. Inissionin yrityskauppastrategia on myös poikennut kilpailijoistaan, sillä yhtiö on ostanut myös heikommin suorittavia kohdeyhtiöitä ja pyrkinyt kääntämään niiden liiketoiminnan parempaan suuntaan. Tässä yhtiö on onnistunut kelvollisesti, mutta nykyisessä strategiassaan yhtiö keskittyy ennemmin orgaaniseen kasvuun vilkkaan yritysjärjestelyvaiheen jatkoksi. Hanza on ollut joukon aktiivisin yrityskaupparintamalla ja yhtiön kasvusta selvästi suurin osa muodostuu yritysostojen tuomasta kasvusta. Yhtiön orgaaninen kasvu on jäänyt noin eurooppalaisen sopimusvalmistajamarkkinan tasolle (noin 5 %).
Lähteet: ²Incap capital markets day: in4ma marketreasearch
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille