Nurminen Logistics päivitti strategiaansa ja taloudellisia tavoitteitaan
Nurminen Logistics julkaisi tiistaina päivitetyn strategian sekä pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa vuosille 2023–2025. Konsernitason strategiassa nähtiin päivityksen yhteydessä ainoastaan pientä viilausta ja strategian keskiössä on jatkaa kansainvälisen palveluverkoston kasvattamista Euroopassa ja Aasiassa. Puolestaan taloudellisia tavoitteita yhtiö oli päivittänyt vastaamaan paremmin nykyistä liiketoimintarakennetta. Strategiakauden aikana yhtiö hakee kasvua orgaanisesti, minkä lisäksi sen työkalupakkiin kuuluvat myös yritysostot.
Strategian keskiössä kansainvälisen palveluverkoston kasvattaminen
Kokonaisuutena Nurmisen konsernitason strategiassa nähtiin päivityksen yhteydessä ainoastaan pieniä muutoksia ja strategian tärkeimpänä tavoitteena onkin jatkaa kansainvälisen palveluverkoston kasvattamista Euroopassa ja Aasiassa. Samalla yhtiö jatkaa panostamista asiakaskokemuksen, vastuullisuuden ja digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Tavoitteena yhtiöllä on tukea sen asiakkaiden vastuullisuustavoitteita ja kilpailukykyä tarjoamalla rautatieoperoinnin ratkaisuja logistiikan CO2-päästöjen alentamiseen. Edellisestä strategiapäivityksestä poiketen yhtiö ei julkaissut liiketoimintokohtaisia tavoitteita erikseen.
Nurmisen mukaan strategian ytimessä ovat etenkin ympäristöystävälliset rautatiepalvelut Pohjoismaiden, Euroopan ja Aasian markkinoilla, joiden kysyntää tukee kasvava ympäristötietoisuus ja kiristyvät päästöraportoinnin vaatimukset. Lisäksi yhtiön mukaan sen taloudellinen asema mahdollistaa strategiakauden aikana myös yritysostot.
Kokonaisuutena strategiapäivitys olikin varsin yllätyksetön, sillä Nurminen on jo pidempään fokusoitunut liiketoiminnassaan rautatiepalveluiden ympärille, mihin myös sen merkittävimmät kasvuaihiot keskittyvät (mm. Euroopan ja Aasian sekä Pohjoismaiden välinen konttijunaliikenne, North Rail). Yhtiö vihjaili myös H1-tuloksen yhteydessä, että sen nykyinen kannattavuus ja kasvanut markkinatuntemus mahdollistavat sille liiketoiminnan laajentamisen Pohjoismaissa myös yrityskauppojen avulla. Tässä kohtaa mahdollisten tulevien yrityskauppojen profiileja on kuitenkin vaikea määrittää, sillä arviomme mukaan yhtiö tutkii potentiaalisia kohteita varsin laaja-alaisesti (vrt. North Rail). Arviomme mukaan nämä tulisivat kuitenkin keskittymään kansainvälisen liiketoiminnan kasvun tukemiseen. Lisäksi lyhyellä aikavälillä Nurmisella on vielä sulateltavaa North Rail -hankinnan osalta (H1’23 korollinen nettovelka ml. IFRS 16: 47,7 MEUR, nettovelkaantumisaste ml. IFRS 16: 163 %), mutta sen nykyinen tuloskunto (ml. kassavirta) kuitenkin sulattaa velkaa varsin tehokkaasti. Arviomme mukaan nykyinen velkaantuneisuus rajoittaa kuitenkin ainakin isompia kauppoja pitkälle ensi vuoden puolelle.
Päivitetyt taloudelliset tavoitteet
Nurminen julkaisi samalla päivitetyt pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa vuosille 2023–2025. Tavoitteiden osalta nähtiin hieman enemmän tarkennuksia, minkä taustalla arvioimme olevan muuttuneen liiketoimintarakenteen ja etenkin North Railin mukaantulon (ml. arviomme mukaan liiketoiminnan nykyinen erittäin korkea kannattavuus). Edellisiin tavoitteisiin nähden yhtiö ei myöskään antanut erikseen kasvutavoitetta strategiakaudelle, minkä arvioimme johtuvan siitä, että se pyrkii kasvamaan myös voimakkaasti yrityskauppojen kautta. Nurmisen päivitetyt tavoitteet ovat (suluissa aikaisemmat tavoitteet):
- Kannattavuus: Liikevoitto (EBIT) % yli 13 % (yli 9 %)
- Tase- ja rahoitusrakenne: Omavaraisuusaste yli 40 % (yli 33 %), nettovelkaantumisaste alle 80 % (alle 100 %), nettovelat / käyttökate alle 2,0x (alle 2,5x)
- Osinkopolitiikka: Kasvava euromääräinen osinko (kasvava osingonjako, joka 33–50 % tuloksesta)
Tavoitteissa on yhtiön mukaan otettu huomioon omistaja-arvon kestävä kasvu. Lisäksi niissä on huomioitu Suomen sisäiset ja kansainväliset kasvunäkymät sekä valmiudet yritysostoihin Suomessa ja ulkomailla. Isot yrityskaupat tai investoinnit saattavatkin sen mukaan hetkellisesti heikentää tase- ja rahoitusrakenteeseen liittyviä tunnuslukuja.
Nurmisen nykyiseen tuloskuntoon peilattuna kannattavuustavoitetta ei voi pitää erityisen haastavana ja alkuvuonna yhtiö ylittikin selvästi päivitetyn tavoitteen (H1’23 oik. EBIT-%: 16,3 %). On kuitenkin hyvä huomioida, että alkuvuonna yhtiön liikevaihtotaso (H1’23: 56,7 MEUR) oli suhteellisen maltillinen kuluvan vuoden ohjeistukseenkin peilattuna (132–148 MEUR), jonka myötä arvioimme liikevaihtorakenteen tukeneen yhtiön kannattavuutta vuoden alkupuoliskolla (ts. North Railin osuus suurempi). Odotamme North Railin kasvun jatkuvan myös loppuvuonna, mutta arvioimme sen suhteellisen osuuden liikevaihdosta kuitenkin laskevan, minkä arvioimme hieman dilutoivan marginaaleja H2:n aikana. Arvioimmekin päivitetyn tavoitteen ottavan huomioon sen, että yhtiön muut liiketoiminnot ovat katerakenteeltaan hyvin erilaisia North Railiin verrattuna ja niiden marginaalipotentiaali (etenkin myyntikate) on myös rajallisempi. Tätä kautta etenkin odottamamme kansainvälisen konttijunaliiketoiminnan suhteellinen kasvu liikevaihdosta tulee arviomme mukaan dilutoimaan marginaalipotentiaalia, vaikka kasvun toteutuminen nostaisikin absoluuttista tulosta. Pidämme tavoitetta kuitenkin realistisena ja nykyisillä ennusteillamme odotamme yhtiön yltävän kannattavuustavoitteeseen strategiakauden jokaisena vuotena. Lisäksi pidämme todennäköisenä, että mahdolliset tulevat yritysostot olisivat kannattavuusrakenteeltaan lähempänä muiden liiketoimintojen katerakenteita, mikä on otettu huomioon tavoiteasetannassa.
Vastaavasti tase- ja rahoitusrakenteen osalta tavoitteet ovat mielestämme yleisesti varsin järkevällä tasolla. Nykyisillä ennusteillamme odotamme yhtiön myös yltävän tavoitteisiin varsin nopeasti ja sen saavuttavan tavoitteen nettovelat/käyttökatteen osalta vuoden 2023 lopussa. Vastaavasti omavaraisuusaste- ja nettovelkaantumistavoitteiden odotamme toteutuvan jo selvällä marginaalilla vuonna 2024. Ennusteemme eivät kuitenkaan sisällä mahdollisten yritysostojen vaikutusta.
Puolestaan nykyinen sekä ennustamamme tuloskunto ja kassavirta sekä nykyliiketoiminnan vaatimat suhteellisen maltilliset investointitarpeet huomioiden yhtiöllä on mielestämme hyvät edellytykset kasvavaan voitonjakoon. Käsityksemme mukaan kasvavalla euromääräisellä osingolla viitataan yhtiön maksamien absoluuttisten osinkojen kokonaismäärään. Tämän taustalla arviomme olevan puolestaan olevan mahdolliset suuremmat yrityskaupat ja näiden myötä mahdollinen osakemäärän kasvu (sis. oman osakkeen käyttö maksuvälineenä / mahdollinen oman pääoman kerääminen), mutta tämän todennäköisyyttä on vaikea arvioida tässä kohtaa.
Strategiapäivityksellä tai taloudellisilla tavoitteilla ei ole välitöntä vaikutusta ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nurminen Logistics
Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu logistiikkapalveluyhtiö, jonka palveluihin kuuluvat nykyisin rautatiekuljetukset Aasian ja Suomen välillä sekä Baltian alueella. Lisäksi yhtiö tarjoaa erilaisia terminaali- ja huolintapalveluita.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.08.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 122,5 | 132,7 | 155,2 |
kasvu-% | −13,27 % | 8,29 % | 16,95 % |
EBIT (oik.) | 6,9 | 20,6 | 22,9 |
EBIT-% (oik.) | 5,62 % | 15,53 % | 14,78 % |
EPS (oik.) | 0,03 | 0,12 | 0,17 |
Osinko | 0,00 | 0,03 | 0,05 |
Osinko % | 2,93 % | 4,88 % | |
P/E (oik.) | 19,24 | 8,79 | 6,05 |
EV/EBITDA | 14,11 | 5,68 | 4,58 |