Nokian Renkaat: Vaikea tilanne
Tekemiämme ennustemuutoksia heijastellen laskemme tavoitehintamme 15 euroon (aik. 18 euroa) ja suosituksemme vähennä-tasolle (aik. lisää). Lyhyellä aikavälillä Nokian Renkaiden tilanne on vaikea, sillä Venäjä-riskien nopea laskeminen ei ole mahdollista ja toimintaympäristö on poikkeuksellisen ennalta arvaamaton.
Venäjällä operoiminen käy päivä päivältä kimurantimmaksi
Nokian Renkaat kertoi maaliskuun puolivälissä järjestämässään analyytikkopuhelussa, että tuohon ajan hetkeen asti Venäjän tuotantolaitoksen käyttöasteet olivat pysyneet hyvinä, eikä Ukrainan sota ollut vielä vaikuttanut henkilöautonrenkaiden kysyntään. Sen sijaan haasteita oli kohdattu materiaali- ja logistiikkapuolella valmistuksessa tarvittavien raaka-aineiden vaikeutunutta saatavuutta, niiden nousseita kustannuksia sekä logistiikan uudelleenjärjestelytarpeita heijastellen. Johdon kertoman perusteella tilanne vaikutti kuitenkin tuolloin siltä, että yhtiö oli onnistunut löytämään merkittävästi muuttuneissa olosuhteissa toimimiseen tarvittavat ratkaisut, eivätkä operaatiot olleet massiivisia takaiskuja kohdanneet. Viimeisen kahden viikon aikana yhtiön julkisuuteen antamien kommenttien sekä akuuttina pysyneen sotatilanteen perusteella taas on mielestämme selvää, että Venäjällä operoiminen on käynyt ja käy päivä päivältä aiempaa kimurantimmaksi. Nokian Renkaille tilanne on luonnollisestikin hyvin ongelmallinen useammasta kulmasta katsottuna, sillä aikaisemmin mainittuun tapaan merkittävä osa kokonaiskapasiteetista on kiinni Venäjän tuotantolaitoksessa. Koska kyseessä on rakenteellinen ominaisuus ja siten sekä strategian toteuttamiseen että suhteelliseen kilpailukykyyn oleellisesti vaikuttava asia, ei traagisella tavalla realisoituneen Venäjä-riskin huomattava laskeminen ole nopealla aikataululla mahdollista.
Euroopan investointisuunnitelmiin vauhtia
Keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä tuotantorakenteen muuttaminen on mahdollista ja tähän on käytännössä kolme vaihtoehtoa: 1) Nokian ja Daytonin tuotantolaitosten kapasiteettien kasvattaminen, 2) uuteen tuotantolaitokseen investoiminen orgaanisin keinoin tai yritysostoin ja / tai 3) sopimusvalmistuksen lisääminen. Nokian Renkaat on jo aiemmin aloittanut toimet Nokian ja Daytonin kapasiteettien nostamiseksi ja käsityksemme mukaan näitä töitä pyritään olosuhteiden sallimissa puitteissa kiihdyttämään. Myös kokonaan uutta eurooppalaista tuotantokapasiteettia koskevia suunnitelmia tullaan varsin yllätyksettömästi vauhdittamaan. Alustavien arvioidemme mukaan uusi tuotantolaitos tulisi ensimmäisessä vaiheessaan olemaan vähintään Daytonin yksikön kokoluokkaa, mikä investointipanostukseksi käännettynä tarkoittaisi yli 350 MEUR. Investointipäätöksestä järkevään volyymiin (> 2 miljoonaa vuotuista rengasta) eteneminen puolestaan vaatisi laskelmiemme mukaan ja Daytonin ylösajoprosessia soveltaen noin 3-4 vuotta. Yhtiön taloudellinen asema on vankka, eikä se aseta rajoitteita tämän kokoluokan investoinneille. Olemme lähivuosien ennusteisiimme lisänneet todennäköisenä pitämämme tehdasinvestoinnin, sen ylösajon aiheuttamat väliaikaiset tehokkuushaitat sekä arviomme mukaan kasvatettavan sopimusvalmistuksen myötä heikkenevän katerakenteen vaikutukset.
Epävarmuutta ja ennalta arvaamattomuutta
Nokian Renkaiden ennusteidemme mukaiset P/E-luvut vuosille 2022 ja 2023 ovat 12x ja 10x, kun taas vastaavat EV/EBIT-kertoimet ovat 10x ja 8x. Kertoimet ovat absoluuttisesti matalia, mutta samalla tulosennusteisiimme liittyvä epävarmuus on tällä hetkellä poikkeuksellisen korkea. Juuri poikkeuksellinen epävarmuus yhdessä tilanteen ennalta arvaamattomuuden kanssa painavatkin lyhyen aikavälin tuotto/riski-suhteen liian heikoksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 714,2 | 1 648,3 | 1 761,4 |
kasvu-% | 30,49 % | −3,84 % | 6,86 % |
EBIT (oik.) | 324,9 | 217,8 | 278,3 |
EBIT-% (oik.) | 18,95 % | 13,21 % | 15,80 % |
EPS (oik.) | 1,84 | 1,20 | 1,56 |
Osinko | 0,55 | 0,60 | 0,65 |
Osinko % | 1,65 % | 7,68 % | 8,32 % |
P/E (oik.) | 18,14 | 6,50 | 5,00 |
EV/EBITDA | 10,52 | 3,40 | 2,97 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/p/ac8455/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/p/aeb1de/500.png)