Nightingale ja Terveystalo strategiseen yhteistyösopimukseen
Nightingale Health tiedotti torstaina 22.4. solmineensa monivuotisen strategisen yhteistyösopimuksen Terveystalon kanssa. Sopimuksen myötä Terveystalo alkaa hyödyntää hyvinvointipalveluidensa kehittämisessä Nightingalen verianalyysiteknologiaa, jolla mitataan terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä ennaltaehkäisyn tarpeita. Yhteistyön pohjalta rakennetaan uutta kuukausimaksullista (9,9e/kk) tilauspohjausta palvelua, joka on tarkoitus lanseerata syksyllä 2021 kaikille Terveystalon asiakkaille. Palvelu tulee käytettäväksi Terveystalon sovelluksen kautta. Sopimus on nähdäksemme hyvin merkittävä Nightingalen teknologian kaupallistamisessa ja tarjoaa myös Terveystalolle kannattavan, vähäriskisen ja lojaliteettia rakentavan kumppanuuden.
Tiedotteen mukaan kumppanuuden tavoitteena on tarjota ihmisille uudenlaista terveystietoa, joka motivoi ja tukee elintapojen muutoksessa. Suunnitellussa kuluttajapalvelussa Nightingalen terveystietoalustan tuottamat terveystiedot yhdistetään Terveystalon tarjoamiin hyvinvoinnin palveluihin. Sopimuksessa Nightingale ja Terveystalo jakavat näiden palveluiden myynnistä kertyvän liikevaihdon. Palvelun ensimmäisen version kerrotaan sisältävän digitaalisen elintapavalmennuksen kokonaisuuden, tutkitusti toimivia työkaluja oman hyvinvoinnin lisäämiseen ja Nightingalen teknologialla tehtävät säännölliset mittaukset, jotka kannustavat elintapojen muuttamisessa.
Sopimuksen myötä Terveystalo saa yksinoikeuden toimia Nightingalen yksityisen terveydenhuollon kumppanina Suomessa ja sitoutuu tarjoamaan palvelua asiakkaille. Sopimus on monivuotinen ja voimassa vuoden 2025 loppuun asti, mikäli osapuolet saavuttavat yhteistyön aikana määrittelemänsä tavoitteet vuoteen 2023 mennessä. Sopimus sisältää mahdollisuuden laajentaa yhteistyötä muihin Pohjoismaihin ja Baltiaan.
Uutinen on nähdäksemme hyvin merkittävä edistysaskel Nightingalelle, sillä sopimus on ensimmäinen konkreettinen näyttö skaalautuvaa liikevaihtoa tuottavan mallin rakentumisesta yhtiön teknologian ympärille. Tiedotteen myötä Nightingale saavutti lyhyen aikavälin tavoitteensa yhteistyösopimuksen solmimisesta vakiintuneen terveyspalveluita tarjoavan yhtiön kanssa H1’21 aikana. Sopimuksen myötä Nightingale etenee visionsa mukaisen liiketoiminnan käynnistämisessä, jossa sen verianalyysi ja sairausriskien ennusteet yhdistyvät sairauksien ennaltaehkäiseviin toimiin ja palveluihin. Myös yhtiön ennakoimat tulovirtojen lähteet asiakastilauksista sekä terveyspalveluista näyttävät sopimuksen myötä osuvan oikeaan, joskin niiden suuruudesta ei vielä saatu tarkempaa tietoa. Alusta käynnistetään kuitenkin Terveystalon sovelluksessa, mikä nähdäksemme voi rajata Nightingalen mahdollisuuksia laajentaa palvelukattausta.
Tiedotteessa ei arvioitu sopimuksen mahdollisesti tuottamaa asiakasvolyymia, mutta palvelu lanseerataan kaikille Terveystalon asiakkaille. Terveystalo on kertonut palvelevansa vuodessa noin 1,2 miljoonaa uniikkia asiakasta (3 vuoden aikana noin 2,0 miljoonaa) asiakasta. Toisaalta palvelun tilauspohjaisuus tarkoittaa sitä, että vain osa asiakkaista hakeutuu palvelun asiakkaaksi. Mikäli konsepti toimii odotetusti ja käyttäjät hankkivat terveyspalveluita merkittävissä määrin, voisi palvelua nähdäksemme tarjota jatkossa myös Freemium-mallilla. Tällöin palvelulle voisi hankkia käyttäjiä muiden Terveystalon toteuttamien verikokeiden näytteiden ilmaisella analysoinnilla, ja pyrkiä rahoittamaan asiakashankintaa myöhemmillä palveluostoilla. Nightingalen ennusteemme pohjautuvat skenaarioon, jossa yhtiö etenee kaupallistamisessaan. Odotamme alustavasti sopimuksen tuottavan Nightingalelle liikevaihtoa merkittävissä määrin vasta vuoden 2022 aikana loppuvuoteen painottuen, joten emme näe tällä hetkellä aihetta olennaisiin ennustemuutoksiin.
Terveystalon kannalta julkistettu sopimus on hyvin linjassa sen strategian kanssa toimia asiakkaan terveyskumppanina. Yhtiö on jo aiemmin tuonut asiakkaidensa saataville sen oman digialustan kautta uusia kumppanuuksia (kuten Yogaia). Arviomme mukaan kumppanuus Nightingalen kanssa on Terveystalolle vähäriskinen pitäen sisällään myös merkittävää ansaintapotentiaalia riippuen sen saavuttamasta suosiosta. Yhtiö kertoi jo aiemmin pyrkivänsä kehittämään muilta kuluttajasektoreilta tuttuja hinnoittelupaketteja ja syksyllä lanseerattava palvelu on ensimmäinen askel kuluttajille tarjottavaan kiinteähintaiseen palveluun, jossa palveluntarjoajan ja asiakkaan molempien intresseissä on sairauksien ennaltaehkäisy. Yhtiö tuo hyvinvointipalvelun markkinoille 9,90 eur/kk hintaan, mistä liikevaihdosta osa jaetaan Nightingalen kanssa. Nightingalen palvelun saaminen eksklusiivisesti Terveystalon alustalle tuo yhtiölle myös selkeän erottautumistekijän kilpailijoista, mikä voi lisätä lojaliteettia myös sen muiden palveluiden käytön osalta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille