Marimekko Q4 torstaina: Odotamme hyvää tulosparannusta ja rohkeaa ohjeistusta
Marimekko julkistaa Q4-raporttinsa torstaina 18.2. klo 8.00. Yhtiö nosti 2020-ohjeistustaan joulukuussa, jonka mukaan liikevaihdon arvioidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai alhaisempi (2019: 125,4 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton ennakoidaan olevan edellisvuotta korkeampi (2019: 17,1 MEUR). Meidän ennusteemme vuoden 2020 liikevaihdolle on 123,8 MEUR (-1 %) ja vertailukelpoiselle liikevoitolle 18,4 MEUR (+7 %).
Odotamme Q4-liikevaihdon kasvaneen 8 % 37,6 MEUR:oon. Marimekolle Q4 on kausiluonteisesti tärkeä ja etenkin joulumyynnin onnistumisella on iso vaikutus koko vuoden lukuihin. Vaikka muotikaupalla on ollut koronapandemiassa hankalaa, on Marimekon laajan lifestyle-portfolion positiiviset puolet tulleet kriisin aikana esiin ja kotoilutrendi on vaikuttanut positiivisesti kodintuotteiden myyntiin. Yhtiö totesi viime vuonna, että sen suurimmalle markkina-alueelle (Suomi >50 % liikevaihdosta) ajoittuu Q4:llä useita merkittäviä myyntikampanjoita, jotka vaikuttavat positiivisesti liikevaihtoon. Yhtiö on myös vuoden aikana useasti nostanut arviotaan lisenssituottojen kehityksestä ja odotamme niiden olevan vertailukautta korkeammalla tasolla Q4:llä. Koronapandemia voi vähentää asiakasmääriä myymälöissä, mutta verkkomyynnin painoarvo liiketoiminnasta on kasvanut voimakkaasti vuoden 2020 aikana, ja yhtiö totesi marraskuussa julkistetun Q3-raportin yhteydessä verkkomyynnin kehityksen näyttävän hyvältä myös Q4:llä.
Oikaistu liikevoittoennusteemme on 4,0 MEUR, mikä tarkoittaa 10,6 %:n oikaistua EBIT-marginaalia (Q4’19: 8,7 %). Tuloskasvua ajavat arviomme mukaan myynnin kasvu ja hyvä lisenssituottojen kehitys. Marimekko teki keväällä koronapandemian alkaessa nopeita toimenpiteitä oman kulurakenteensa sopeuttamiseksi, minkä takia odotamme myös kiinteiden kulujen säästöohjelman näkyvän positiivisesti kannattavuudessa. Marimekko on todennut markkinointikulujen pysyvän vuonna 2020 merkittävästi vertailuvuotta alempana ja kokonaisinvestointien laskevan edellisvuodesta, minkä pitäisi myös näkyä positiivisesti kannattavuudessa. Yhtiö kertoi kirjaavansa syksyn yt-neuvotteluista 0,7 MEUR:n varauksen Q4:lle, mikä painaa hieman raportoitua liikevoittoennustettamme.
Marimekko perui koronapandemian takia kevään 2020 osingonjaon, sillä yhtiö halusi suojella kassaa ja varmistaa toiminnan jatkuvuuden. Yhtiö näyttää tekevän historiansa korkeimman vertailukelpoisen liikevoiton vuodelta 2020, minkä lisäksi tase on vahva ja näkymät 70v. juhlavuoteen ovat vahvat. Odotamme osinkoehdotuksen olevan 1,10 euroa, mikä tarkoittaa 70 %:n jakosuhdetta raportoidusta tuloksesta (EPS 2020e 1,58 euroa).
Marimekko on tunnetusti ollut melko varovainen ohjeistuksissaan, mutta odotamme rohkeaa ohjeistusta vuodelle 2021. Marimekon uudet mallistot ovat herättäneet suurta mielenkiintoa sekä aiemmin yhtiöstä kiinnostuneessa varttuneemmassa sukupolvessa, mutta nyt myös nuorison keskuudessa. Uusien unisex-mallistojen kautta Marimekko on haalinut asiakkaikseen paljon mieskuluttajia, mikä edelleen kasvattaa potentiaalista asiakaskuntaa. Näemme yhtiön olevan tällä hetkellä erittäin hyvin asemoitunut pidemmän aikavälin kannattavalle kasvulle ja brändi elää mielestämme pitkästä aikaa uutta nousukautta, mikä yhdessä vahvan hinnoitteluvoiman kautta tuo hyvät tuloskasvuodotukset lähivuosille. Marimekko viettää vuonna 2021 70-vuotisjuhlaansa ja yhtiöltä on tulossa useita rajoitettuja mallistoja myyntiin. Odotamme näiden näkyvän luvuissa positiivisesti ja ennusteemme 2021 liikevaihdolle ennen Q4-raporttia on 135 MEUR (kasvu 9 %) ja oikaistulle liikevoitolle 19,0 MEUR (kasvu 3 %). Yhtiön tulisi ohjeistaa odotustemme täyttymiseksi kasvavaa liikevaihtoa ja kasvavaa tai edellisvuoden tasolla pysyvää oikaistua liikevoittoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.12.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 125,4 | 123,8 | 135,4 |
kasvu-% | 12,10 % | −1,29 % | 9,35 % |
EBIT (oik.) | 17,1 | 18,4 | 19,0 |
EBIT-% (oik.) | 13,65 % | 14,85 % | 14,03 % |
EPS (oik.) | 1,60 | 1,67 | 1,77 |
Osinko | 0,00 | 1,10 | 1,20 |
Osinko % | 7,74 % | 8,44 % | |
P/E (oik.) | 4,47 | 8,53 | 8,03 |
EV/EBITDA | 2,31 | 3,65 | 3,42 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/malkia/500/79340_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/hapzu/500/113461_2.png)