Keslan uusi strategia: Kunnianhimoa riittää
Kesla julkisti eilen uuden vuosien 2024–2028 strategian. Aivan uusia avauksia siihen ei sisältynyt, mutta etenkin kasvu- ja kannattavuustavoitteiden päivitys oli positiivista. Lisäksi kumppanuuksien hakeminen korostui ja keskitymme kommentissamme näihin seikkoihin. Myönteinen näkemyksemme yhtiöstä ja osakkeesta on ennallaan.
Taloudelliset tavoitteet ovat varsin kovia
Keslan vuosien 2024–2028 strategiakauden taloudelliset tavoitteet ovat seuraavat:
- Liikevaihdon kaksinkertaistaminen strategiakauden aikana. Referenssi-pisteestä riippuen tämä tarkoittaa laskelmiemme mukaan keskimäärin +13…+15 %:n p.a. liikevaihdon kasvua ko. vuosina. Aiempi vuosien 2019–2023 strateginen tavoite oli markkinoiden keskimääräistä nopeampi kasvu, joten tavoitetasoa on nostettu huomattavasti. Kesla on aiemmin arvioinut eri kohdemarkkinoidensa keskimääräiseksi kasvuksi +3…+5 % p.a., joten tämän lisäksi vaadittava kasvu on merkittävää. Kesla odottaa kasvavansa kaikissa kolmessa liiketoiminnassaan sekä jälkimarkkinoilla. Keskeistä orgaanisessa kasvussa tulevat olemaan 1) uudet yhteistyökumppanuudet etenkin jakelussa myös uusilla maantieteellisillä alueilla; 2) markkinaosuuden kasvattaminen, johon on jo olemassa suunnitelmat (joita ei tietenkään haluta julkistaa) sekä 3) kasvu uusissa tuotteissa kuten monitoimiperävaunuissa, palontorjuntavaunuissa ja muissa vielä aihioasteella olevissa tuotteissa. Mainittujen ajureiden lisäksi Kesla hakee kasvua perinteisemmissä tuotteissa eli etenkin city- ja teollisuusnostureiden sekä harvesterikourien markkinassa. Yhtiö sanoo myös olevansa valmis ”ottamaan aktiivisemman roolin toimialan konsolidaatiossa”, mutta tulkintamme on, että yritysostot eivät ole toimenpidelistan kärjessä, vaan yhtiö suosii mieluummin tiiviitä kumppanuuksia.
- Kaikkiaan Keslan kasvutavoite on kova ja tulee edellyttämään onnistumista ainakin suurimmassa osassa edellä mainittuja alueita. Tällä hetkellä oma liikevaihdon kasvuennusteemme jaksolle Q3’23-2028 on +4 % p.a. eli markkinakasvun mukainen. Ennusteemme on konservatiivinen, mutta sen tarkistaminen ylöspäin edellyttää Keslalta näyttöjä markkinaa ripeämmästä kasvusta ja varmasti myös itse markkinatilanteen parantumista.
- Käyttökate yli 10 %. Tavoite on asetettu ”yli syklin” eikä Kesla täsmentänyt termiä. Oma tulkintamme on, että luvulla tarkoitetaan mediaanimarginaalia syklin pohjasta seuraavaan pohjaan. Näin ollen Keslan tulisi parhaimmillaan kyetä selvästikin yli 10 %:n käyttökatemarginaaliin. Positiivisina marginaaliajureina Kesla nosti kysyttäessä esille 1) operatiivisen vivun; 2) NOSTE-automaatiohankkeen loppuunsaattamisen; 3) sisäisen tehokkuuden parantamisen; 4) valmistuksen joustavamman ulkoistuksen kumppaneille sekä 5) tuotemixin eli parempikatteisten tuotteiden osuuden kasvun.
- Myös käyttökatemarginaalitavoite on vaativa etenkin yli syklin asetettuna. Pidämme sen saavuttamista kuitenkin hieman helpompana kuin liikevaihdon kasvutavoitteen. Strategiakauteen kohdistuvissa eksplisiittisissä ennusteissamme Keslan käyttökatemarginaali on 9,1 % vuonna 2025 ja 9,4 % vuonna 2026 eli kohtuullisen lähellä tavoitetasoa.
- Omavaraisuusaste >40 %, nettovelkaantumisaste <50 % ja osingonjakosuhde n. 40 %. Nämä tavoitteet ovat muuttumattomia. Omissa ennusteissamme omavaraisuusastetavoite saavutetaan jo vuonna 2024 ja nettovelkaantumisastetavoite vuonna 2025.
Kumppaneita haetaan leveällä rintamalla
Keslan uutta strategiaa koskevassa tiedotteessa korostuu kumppanuus ja uusien kumppaneiden hakeminen. Yhtiön nykyisistä kumppaneista näkyvin on Valtra/AGCO, jolle Kesla toimittaa traktorivarusteita ja jonka kanssa tehdään myös tuotekehitysyhteistyötä. Keskustelimme aiheesta Keslan kanssa ja yhtiö indikoi, että tässä vaiheessa uusien kumppaneiden hankinnassa tärkeysjärjestys on 1) jakelukumppanit; 2) tuotanto-/alihankintakumppanit ja 3) tuotekehityskumppanit. Jakelukumppanuuksien kehittämisessä on huomioitava myös Keslan OEM-asiakkaiden (mm. Valtra/AGCO) jakeluverkon mahdolliset muutokset. Kesla on jo aiemmin todennut, että jakeluverkon kasvattamisessa ja nykyisten kumppaneiden suorituksen parantamisessa on merkittävä potentiaali. Yhtiön maantieteellinen laajeneminenkin nojaa juuri tähän, sillä omien myyntipisteiden perustaminen kaukaisille markkinoille ei ole Keslan skaalassa mielekästä.
Kokonaisuus looginen ja ainakin riittävän haastava
Keslan uusi strategia on mielestämme looginen kokonaisuus ja yhtiö nojaa pitkälti nykyisiin vahvuuksiinsa. Taloudelliset tavoitteet ovat varsin kovia ja niiden saavutettavuuden tarkempi arviointi edellyttää vielä huomattavaa määrää lisänäyttöjä. Kumppanuudet ovat tähänkin asti olleet Keslalle pääosin hyvin hyödyllisiä ja näemme mielellämme yhtiön jatkavan tällä linjalla. Vaikka mahdollisten yritysostokohteiden hinnoittelu lienee alentunut, näemme Keslan tässä vaiheessa mieluummin keskittyvän omaan markkinointiin ja hyvään operatiiviseen tekemiseen sekä taseen vahvistamiseen kuin yritysostoihin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kesla
Kesla on vuonna 1960 perustettu metsäteknologian ja materiaalinkäsittelyn kehittämiseen, markkinointiin ja valmistukseen erikoistunut konepajakonserni, joka tuottaa asiakkaan alustaan integroituvia materiaalinkäsittelyratkaisuja. Yhtiön liiketoimintaalueita ovat traktorivarusteet, puunkorjuulaitteet sekä auto- ja teollisuusnosturit. Kaikki Keslan tuotteet valmistetaan Suomessa kolmessa tehtaassa. Keslan asiakkaita ovat loppuasiakkaat, teolliset asiakkaat sekä laitteiden jakelijat.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.08.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 45,9 | 57,2 | 60,5 |
kasvu-% | 0,86 % | 24,72 % | 5,77 % |
EBIT (oik.) | −0,9 | 2,9 | 3,2 |
EBIT-% (oik.) | −2,04 % | 5,09 % | 5,30 % |
EPS (oik.) | −0,26 | 0,65 | 0,77 |
Osinko | 0,00 | 0,25 | 0,30 |
Osinko % | 7,96 % | 9,55 % | |
P/E (oik.) | - | 4,80 | 4,09 |
EV/EBITDA | 158,59 | 4,54 | 3,82 |