Harvia Q4 torstaina: Raportista haetaan näkyvyyttä kuluvan vuoden tuloslöylyille
Harvia julkistaa Q4-raporttinsa torstaina 10.2. klo 9.00. Vaikka vastassa on hyvä vertailukausi, odotamme liikevaihdon ja tuloksen kasvavan selvästi vahvan orgaanisen kysyntänäkymän sekä vuonna 2021 tehtyjen yrityskauppojen ansiosta. Ennusteemme odottaa vahvan tuloskasvun jatkuvan myös tänä vuonna, mihin raportista haetaan vahvistusta.
Vahva kasvu on jatkunut Q4:llä
Ennusteemme Q4-liikevaihdolle on 50 MEUR (kasvu 42 %). Kasvu on pääosin orgaanista ja sitä ajavat mm. koronapandemiasta johtuvat kodinparannus- ja korjausprojektit, saunomisen tunnettuuden kasvu maailmalla ja siihen liittyvien terveyshyötyjen rummutus eri medioissa. Lisäksi paranevan myyntimixin myötä kasvava keskiostoksen koko ja hinnankorotukset, joita on tehty raaka-aineinflaation vuoksi tukevat kasvunäkymää. Orgaanisen kasvun lisäksi liikevaihtoa tukevat toukokuussa 2021 tehty Kirami-yrityskauppa (liikevaihto ostettaessa 16 MEUR) ja elokuussa tehty Sauna-Eurox-yrityskauppa (liikevaihto ostettaessa 3 MEUR).
Odotamme kannattavuuden pysyneen erittäin hyvällä tasolla
Odotamme oikaistun liikevoiton olleen 12,7 MEUR (kasvu 44 %), mikä tarkoittaa 25,4 %:n EBIT-marginaalia (Q4’20: 25,0 %). Harvian kysyntänäkymät ovat erittäin vahvat ja yhtiö puhui viime vuonna joidenkin tuotteiden osalta kuukausien mittaisista tilauskirjoista. Hyvä liikevaihdon kasvu ja korkeat tehtaiden käyttöasteet mahdollistavat kannattavuuden pitämisen yhtiön tavoitetason (EBIT 20 %) yläpuolella. Globaalien toimitusketjujen haasteet sekä raaka-aineiden ja energian hinnannousu ovat tuoneet valmistavalle teollisuudelle viime aikoina päänvaivaa. Harvia kertoi viime vuonna kasvattaneen kriittisten materiaalien ja komponenttien varastoja ja arviomme mukaan Harvian toimitusketjuissa tai tuotantoyksiköissä ei olla kohdattu tältä osin suuria haasteita. Harvialla on hyvä hinnoitteluvoima ja yhtiö on tehnyt aktiivisesti hinnankorotuksia, joiden avulla odotamme yhtiön puolustaneen suhteellista kannattavuuttaan. Käynnissä olevat kasvuinvestoinnit ja tuotannon siirtäminen uudelle tehtaalle USA:ssa ovat voineet vaikuttaa negatiivisesti operatiiviseen tehokkuuteen.
Tuloskasvu mahdollistaa vuolaan osingonjaon
Osinkoennusteemme on 1,20 euroa per osake (2020: 0,51 euroa). Korotus viime vuodesta on melko suuri, mutta ennusteemme tarkoittaa ”vain” 65 %:n jakosuhdetta, kun yhtiön osinkopolitiikka on jakaa vähintään 60 % nettotuloksesta. Viime vuosien yritysjärjestelyistä ja merkittävistä kasvuinvestoinneista huolimatta Harvian tase on pysynyt erittäin vahvana ja velkaantumisaste (Q3’21 nettovelka/EBITDA 0,8x) on selvästi alle tavoitetason (1,5-2,5x). Pienempi osinkoehdotus voisi indikoida tulevia yrityskauppoja, joita yhtiö tälläkin hetkellä etsii, jotta voisi jatkaa sauna- ja spa-markkinan konsolidointia.
Näkymistä haetaan vahvistusta voimakkaan kasvun jatkumiselle
Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä, emmekä usko yhtiön antavan ohjeistusta vuodelle 2022. Yhtiö on asettanut pitkän aikavälin tavoitteiksi keskimäärin yli 5 %:n vuotuisen liikevaihdon kasvun ja yli 20 %:n oikaistun liikevoittomarginaalin. Yhtiö on viime vuosina pyyhkinyt taloudellisilla tavoitteilla lattiaa ja näin odotamme käyvän myös vuonna 2022. Harvia laittoi koronan alussa kovaa kasvua ”aikaistetun kysynnän” piikkiin, mutta viime vuonna johto alkoi puhua rohkeammin siitä, että seuraavat 2-3 vuotta markkinakasvu näyttää ylittävän selvästi historiallisen 5 %:n kasvuvauhdin. Ennusteemme 2022 liikevaihdolle on 233 MEUR (kasvu 28 %) ja oikaistulle liikevoitolle 59 MEUR (EBIT 25,4 %). Ennusteita tukevat vahva markkinakasvu, toteutetut yrityskaupat, laajentuminen uusille maantieteellisille alueille, EOS:n myyntilupien saanti Pohjois-Amerikkaan sekä toteutetut investoinnit ja tehdaslaajennukset.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.01.2022
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 109,1 | 182,5 | 233,1 |
kasvu-% | 47,26 % | 67,28 % | 27,71 % |
EBIT (oik.) | 24,5 | 48,8 | 59,3 |
EBIT-% (oik.) | 22,43 % | 26,73 % | 25,45 % |
EPS (oik.) | 0,94 | 1,89 | 2,31 |
Osinko | 0,51 | 1,20 | 1,40 |
Osinko % | 2,08 % | 3,30 % | 3,85 % |
P/E (oik.) | 25,99 | 19,29 | 15,78 |
EV/EBITDA | 18,19 | 13,05 | 10,40 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/r/35a633/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/t/d9b06d/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/m/a4c791/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/m/a4c791/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/valkeus/500/125102_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/m/a4c791/500.png)