Harvia Q1 torstaina: Inflaatio ja heikentynyt kuluttajaluottamus koettelevat saunaboomia
Harvia julkistaa Q1-tuloksensa torstaina noin klo 9.00. Vastassa on erittäin vahva vertailukausi, jonka aikana yhtiön tuotteet menivät kuin kuumille kiville nostaen suhteellisen kannattavuuden todella korkeaksi. Odotamme kasvun jatkuneen vahvana, mutta heikentyvä suhteellinen kannattavuus painaa ennusteissamme liikevoiton vertailukauden tasolle. Näkymien suhteen meitä kiinnostaa erityisesti, kuinka hyvin globaalin saunamarkkinan kysyntä on pitänyt pintansa korkeasta inflaatiosta ja koetuksella olevasta kuluttajaluottamuksesta huolimatta. Q4:llä yhtiön johto kuvaili kysynnän muuttuneen tulikuumasta kuumaksi Keski- ja Pohjois-Euroopassa.
Useita kasvuajureita Q1:llä
Ennusteemme Q1-liikevaihdolle on 49,3 MEUR (kasvu 24 %). Odotamme Harvialta noin 14 %:n orgaanista liikevaihdon kasvua, joka koostuu sekä hinnankorotusten ajamasta kasvusta että kasvaneista toimitusvolyymeistä. Kasvu saa myös tukea edellisvuonna toteutetuista Kirami- ja Sauna Euroxi -yrityskaupoista, joiden kontribuutio kasvuun on ennusteissamme noin 10 %. Harvia tiedotti maaliskuussa keskeyttäneensä maaliskuun alussa toimintansa Venäjällä itänaapurin aloittaneesta Ukrainan hyökkäyssodasta johtuen. Vuonna 2021 Venäjä toi 6,4 % Harvian liikevaihdosta, joten vaikutus konsernin lukuihin on rajallinen. Venäjän myynti näkyy Q1-luvuissa täysmääräisesti vielä kahdelta kuukaudelta, minkä lisäksi odotamme Harvian saaneen liikevaihtoa vielä maaliskuun alussa käynnissä olleiden projektien loppuun viemisestä. Q4:llä kasvua rajoittaneen komponenttipulan odotamme edelleen aiheuttaneen päänvaivaa.
Ennusteissamme kannattavuus ottaa askeleen kohti normaalia
Odotamme liikevoiton säilyvän karkeasti vertailukauden tasolla 11 MEUR:ssa, mikä tarkoittaa oikaistun liikevoittomarginaalin laskua 23 %:iin (Q1’21: 28 %). Kannattavuutta nakertaa ennusteissamme korkea kustannusinflaatio, tehottomuus Venäjän liiketoiminnoissa ja komponenttipulan negatiivinen vaikutus ohjauskeskusten myyntiin. Harvialla on vahva hinnoitteluvoima, minkä avulla yhtiö kykenee viemään kohonneita kustannuksia omiin hintoihinsa. Hinnankorotukset astuvat kuitenkin viiveellä voimaan ja yleisesti kohonneet kuluttajahinnat voivat rajoittaa yhtiön halukkuutta nostaa hintojaan. Laskusta huolimatta ennustamamme kannattavuustaso on edelleen todella korkea ja selvästi yhtiön tavoitetason alarajaa (oik. EBIT >20 %) korkeampi. Osakekohtaisen tuloksen odotamme nousseen sentillä 0,45 euroon.
Tuloskehityksen osalta odotamme välivuotta
Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä, mutta se on asettanut pitkän aikavälin tavoitteiksi keskimäärin yli 5 %:n vuotuisen liikevaihdon kasvun ja yli 20 %:n oikaistun liikevoittomarginaalin. Tavoitteet ovat viime vuosina vaikuttaneet todella varovaisilta, mutta kuluvana vuonna liiketoimintaympäristö on ottanut harppauksen arvaamattomampaan suuntaan korkeasta inflaatiosta ja koetuksella olevasta kuluttajaluottamuksesta johtuen. Harvia totesi viime vuonna, että yhtiö näkee seuraavan 2-3 vuoden ajan sauna- ja spa-markkinan kehittyvän selvästi historiallista 5 %:n kasvuvauhtia nopeammin, vaikka osa viimeaikaisesta kasvusta on ns. ”aikaistettua kysyntää”. Yhtiö on hiljattain investoinut tuntuvasti kasvuun, joten nähtäväksi jää, missä määrin yhtiö onnistuu ulosmittaamaan toteutettujen kasvuinvestointien hyödyn. Ennusteemme vuoden 2022 liikevaihdolle on 203 MEUR, mikä tarkoittaa 13 %:n kasvua edellisvuodesta. Kannattavuuden osalta vertailukauden luvut ovat erittäin vahvat ja odotamme oikaistun liikevoiton laskevan 45,7 MEUR:oon (2021: 46,6 MEUR). Suurin ajuri laskun taustalla on menetetty myynti Venäjälle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.03.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 179,1 | 202,8 | 227,8 |
kasvu-% | 64,16 % | 13,22 % | 12,31 % |
EBIT (oik.) | 47,4 | 45,7 | 54,1 |
EBIT-% (oik.) | 26,48 % | 22,54 % | 23,75 % |
EPS (oik.) | 1,85 | 1,83 | 2,15 |
Osinko | 0,60 | 0,70 | 0,85 |
Osinko % | 1,02 % | 1,95 % | 2,36 % |
P/E (oik.) | 31,67 | 19,63 | 16,75 |
EV/EBITDA | 21,57 | 13,03 | 10,51 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/r/35a633/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/t/d9b06d/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/m/a4c791/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/m/a4c791/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/valkeus/500/125102_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/m/a4c791/500.png)