Gigantin myynti laski tilikaudella 4/2023
Hiljattain julkaistun tilinpäätöksen perusteella Verkkokauppa.comin kilpailija Gigantin liikevaihto laski 13 % vertailukaudesta sen poikkeavalla 5/2022–4/2023 tilikaudella. Gigantin emoyhtiön tilikauden jälkeinen performanssi on jatkunut mollivoittoisena, joka viestii vielä hankalasta kodinelektroniikan markkinasta, jolle ei tällä hetkellä näytä löytyvän merkittäviä suuntaa muuttavia ajureita.
Gigantin myynti vajosi Verkkokauppa.comin tasolle
Gigantin 5/2022–4/2023 tilikauden liikevaihto laski 13 % vertailukaudesta 524,6 MEUR:oon hiljattain julkaistun tilinpäätöksen perusteella. Verkkokauppa.comin liikevaihto laski n. 4 % suurin piirtein vastaavalla jaksolla (Q2’22-Q1’23). Gigantin laskuun vaikutti erityisesti hankalana jatkunut markkina, mutta jo edellistilikaudella tehdyllä franchising-liikevaihdon laskentaperiaatteen muutoksella oli vaikutus liikevaihdon tasoon. Tällä ei tilinpäätöksen toimintakertomuksen mukaan kuitenkaan ole ollut tulosvaikutusta. Poikkeuksena Gigantin B2B-myynti kasvoi 4 % vertailukaudesta, joka oli suurin piirtein linjassa Verkkokauppa.comin vastaavaan. Myyntikatemarginaali oli poikkeuksellisen hyvä (18,9 %) huomioiden heikon markkinan aikana käydyn hintakilpailun. Hyvästä suhteellisesta myyntikatteesta huolimatta oli liikevoitto varsin vaatimattomalla tasolla 2,9 MEUR:ossa (0,6 % liikevaihdosta). Kannattavuuteen vaikuttivat alhainen volyymi sekä kohonnut kustannustaso. Operatiiviset kiinteät kulut olivat 17,5 % suhteessa liikevaihtoon, joka on Gigantin historiaan nähden keskimäärin noin kaksi prosenttiyksikköä korkeammalla. Gigantin tulos oli Verkkokauppa.comia parempi sekä suhteellisesti että absoluuttisesti (1,9 MEUR & 0,4 % myynnistä), jota näkemyksemme mukaan selittää Verkkokauppa.comin penkin alle menneet Q2’22 ja Q1’23. Alkuvuodesta 2023 Gigantti toteutti muutosneuvottelut, joiden myötä yhtiö sai kevennettyä sen kulumassaa. Kulusäästöjen vaikutus jäi varsin rajalliseksi, sillä muutosneuvottelut saatiin päätökseen aivan tilikauden lopulla huhtikuussa.
Gigantti pyrkii jatkamaan markkina-asemansa vahvistamista. Yhtiö odottaa liikevaihdon joko kasvavan maltillisesti tai jäävän vertailukauden tasolle ja tuloksen säilyvän voitollisena. Markkinasta ei yhtiö ole saamassa ylimääräistä hyvää muulla kuin markkinaosuuden voimakkaalla valtaamisella, mikä mielestämme vaatisi myyntikatteiden uhraamista hintakilpailulle tai uusien myymälöiden avaamista. Käsityksemme mukaan Gigantti avasi edellistilikaudella yhden uuden myymälän Klaukkalaan ja toteutti muutamia myymäläsiirtoja/-uudistuksia, joiden joukkoon sisältyi yhden myymälän muutto suurempiin tiloihin. Tiedossamme ei ole tiedotettuja tulevia myymäläavauksia.
Gigantin myynti on nyt vajonnut suurin piirtein Verkkokauppa.comin tasolle, joka kertoo Gigantin markkina-aseman hupenemisesta, huomioiden, että franchising-liikevaihdon kirjaamistavan muutos ei käsityksemme mukaan ole ollut liikevaihdon laskun pääajuri. Powerin 2022 tilikauden liikevaihdon (319 MEUR) perusteella yhtiö on vielä jonkun verran jäljessä Giganttia ja Verkkokauppa.comia. Power on puolestaan tiedottanut useista tulevista suurmyymälöistä pääkaupunkiseudulla. Myymälämäärä ei käsityksemme mukaan oleellisesti muutu, kun suurmyymälöihin on muuttamassa vanhat lähimyymälät. Toisaalta investoinnit neliömäärän kasvattamiseen kertoo yhtiön halukkuudesta nostaa markkinaosuuttaan heikommassakin markkinassa.
Gigantin emoyhtiön suoritus touko-elokuussa kertoo hankalan markkinan jatkumisesta
Gigantin emoyhtiö Elkjøp on osa Iso-Britanniasta kotoisin olevaa kansainvälistä kodinelektroniikkayhtiö Currys:ia. Currys raportoi sen vuosikokouksen (7. syyskuuta) yhteydessä väliaikatietoja alkaneesta tilikaudesta. Tämän tiedotteen (1. toukokuuta – 26. elokuuta) mukaan Currys:in vertailukelpoinen myynti Pohjoismaissa laski vertailukaudesta 8 %, joka kertoo markkinan jatkuneen heikkona. Currys kommentoi Pohjoismaiden liiketoimintansa näyttäneen asteittaisia paranemisen merkkejä, mutta markkinaympäristön säilyneen vielä haastavana. Heikko markkinatunnelma ilmenee myös GoTechin julkaisemista Suomen kodinelektroniikan tukkukaupan myyntiluvuista, jotka laskivat toisen kvartaalin aikana 4,4 %. Volyymit laskivat noin 10 %, kun tuotteiden keskimyyntihinnat nousivat 4,9 % periodin aikana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.07.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 543,2 | 517,5 | 562,4 |
kasvu-% | −5,46 % | −4,71 % | 8,66 % |
EBIT (oik.) | 3,5 | 9,9 | 14,4 |
EBIT-% (oik.) | 0,65 % | 1,91 % | 2,56 % |
EPS (oik.) | 0,03 | 0,14 | 0,22 |
Osinko | 0,00 | 0,05 | 0,15 |
Osinko % | 2,31 % | 6,94 % | |
P/E (oik.) | 81,76 | 14,90 | 10,03 |
EV/EBITDA | 19,03 | 7,43 | 4,78 |