Finnairin volyymit jäivät hieman odotuksistamme kesäkuussa
Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa kesäkuulta. Matkustajaliikenteen luvut paranivat vertailukaudesta koronapandemian vaikutusten pääosin väistyttyä, mutta myytyjen henkilökilometrien ennusteistamme kesäkuun kehitys jäi hieman. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin ennusteisiimme.
Matkustajakäyttöaste toipumassa, mutta edelleen alle pandemiaa edeltävän tason
Aasian liikenne oli yhä maltillista johtuen erityisesti Venäjän ylilentokiellosta (matkustajamäärä 47 % vs. kesäkuu 2019). Pohjois-Amerikan alueella Tukholmasta Yhdysvaltoihin suuntautuneiden lentojen lopettaminen lokakuun 2022 lopussa piti alueen luvut selvässä alamäessä vuositason vertailussa. Euroopan ja Kotimaan liikenteen kasvu maltillistui alkuvuoden kaksinumeroisista kasvuluvuista. Uuden Lähi-idän alueen volyymit kasvoivat Qatar Airways -yhteistyön sekä rauhallisen vertailukauden myötä. Yhden lentopäivän enemmän sisältäneeseen toukokuuhun verrattuna kesäkuun Euroopan, Pohjois-Amerikan, Aasian ja Lähi-Idän matkustajavolyymit ja myydyt volyymit olivat hieman korkeampia, kun taas Kotimaassa matkustajamäärät ja myydyt volyymit supistuivat kuukausitasolla.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 81 %:ssa kesäkuussa, ja saavutettu matkustajakäyttöaste oli vajaan 2 %-yksikköä ennusteemme yläpuolella. Perinteisesti alhaisemmilla käyttöasteilla historiallisesti operoinut Kotimaa ylsi vahvaan 76 %:n matkustajakäyttöasteeseen. Euroopassa käyttöaste oli kesäkuulle tavanomaisella 84 %:n tasolla ja Aasiassa kaukoliikennealueelle tyydyttävällä 77,5 %:n tasolla. Pohjois-Amerikan (83 %) ja Lähi-idän (74 %) %:n matkustajakäyttöastetasot olivat odottamaamme vahvemmat. Finnairin melko uusi liikevaihdon optimointimalli on antanut viime aikoina toistuvasti historiaan suhteessa hieman pehmeiden matkustajakäyttöasteiden vastineeksi erittäin hyviä keskituottoja.
Rahtivolyymi vahvistui selvästi vaatimattomasta vertailukaudesta
Kesäkuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtipuolen kapasiteetti nousi matkustajalentojen mukana 35 % vertailutasosta, kun taas volyymi kasvoi 22,5 % suhteessa vertailulukuihin. Kuukausitason vertailussa rahdin kehitys oli sen sijaan lievästi positiivista volyymien osalta. Kokonaisuutena rahtimarkkinan terve kysyntätilanne vaikuttaa jatkuneen kesäkuussa eri arvoketjujen varastojen laskusyklistä huolimatta ja rahtihinnat ovat selvästi normalisoituneet.
Raportti ei aiheuta välittömiä muutospaineita ennusteisiimme
Kokonaisuutena Finnairin kesäkuun liikenneraportti oli matkustajamäärän ja myydyn volyymin osalta jossain määrin ennusteitamme heikompi, kun taas matkustajakäyttöaste oli hieman ennusteitamme vahvempi. Toistaiseksi raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutostarpeita Finnairin Q2:n tai lähiaikojen ennusteisiimme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.05.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 356,6 | 3 028,0 | 3 020,9 |
kasvu-% | 181,08 % | 28,49 % | −0,24 % |
EBIT (oik.) | −163,9 | 163,2 | 184,0 |
EBIT-% (oik.) | −6,95 % | 5,39 % | 6,09 % |
EPS (oik.) | −0,33 | 0,04 | 0,04 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 64,58 | 69,25 |
EV/EBITDA | 68,88 | 9,37 | 9,13 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/m/a4c791/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/t/e47c2d/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/v/ac8455/500.png)